Vatten & Avlopp
anderssose: Hej, sent svar men jag hade samma symptom med dåligt vattentryck i badrum i dusch och handfat efter det att vi borrat en djupborrad brunn. Tidigare hade vi en grävd brunn som vi tog vårt vatten ifrån. Trycket hålls uppe med en hydropress som är inställd på c:a 1.8Bar tillslagstryck som är väl är standard såsom jag tolkar det. Efter lite felsökning hittade vi felet: det berodde på
henke_benke: vägarbetare kan stänga av vattnet när dom har grävt av en ledning. kan vara en ledning som bara går till erat hus. vattnet blir skitigt när skadan har lagats. till slut blir rent igen.
Liteavvarje: Går bra att koppla på röret , gör det före armaturen ( den heter så på fotot ) ,och innan den går till VP , så får du en renodlat installation Ett T-stycke ( ser ut att vara 22Cu svårt att se dim på fotot ,kan vara 15CU ) och 15CU ner till väggfäste med kranen
AskeHolst: Vi bytte ut en IKEA blandare som inte gick att stänga 100% i vårt kök. Men om den var lika gammal som köket var då har den hållit bra länge, om det har blivit bättre vet jag inte. IKEA kanske inte är toppklass och den finns inga reservdelar 20år senare, men IKEA har nog ett ok förhållande pris/kvalitet.
Corpes: [citat] Ska bara meddela att "händige Helge" (i mitt fall jag själv) har löst det med hjälp av detta forum..... Inget läckage och allt ser bra ut enligt rörmockare som varit här på besök.... Frågar man inget får man inga svar och då lär man sig inget heller.......
hsd: https://www.vvsochbad.se Bra priser, snabb leverans
docboy: Bry dig inte om tabellen. Öppna helt till 1 rörs och koll hur det blir. Sen efterjusterar du om det behövs. Så kulle jag gjort
HSP: Är det tätt mellan vägg och röret där gamla röret kommer fram. Det ser ut som det gamla röret kommer ut från en "slits" dvs rörschakt. Det ska vara tätt mellan lägenheter och schakt.
Alko: Coolt, ska prova att öppna om det behövs. Och visst, det stod lite snett i gropen nån gång. Det är ju inte en pump som tar stora partiklar, jag ställde den i barnens fjärilshåv för säkerhets skull :). Men det är ju ändå lera i gropen. Blir lite förvånad att vattnet kommer ut lerigt brunt i början (jag stod ju i diket o rörde upp botten) för att nästan bli helt klart på slutet,
folkeorg: [citat] Haha - en lokal tankevurpa av mig där.. Men tydligen är det inte så vanligt med en sådan kran.
Demmpa: Jag hade kapat där jag dragit rött streck, precis efter sista skarven, Edit: jag har sågat några 110-rör, bara man sågar försiktigt med bågfilsblad brukar det gå bra.
aleica: Vi har inte fått fakturan än men om jag minns rätt så blev det drygt 130 000. :rolleyes: Tror verket låg på 50 000. Vi hoppas att det är en anläggning med lång livslängd.. Med tanke på att infiltrationen bara ska ta emot det som Oxyfix kallar badvattenkvalitet så räknar vi med att inte behöva gräva om den om 15 år, och ett minireningsverk kändes mer framtidssäkrat än en
Liteavvarje: Är det en termostatblandare så går det alltid bakvägen när trycket sjunker på ena eller andra sidan
tophee: [citat] Herregud! Behöver man verkligen göra på det sättet i sverige? I tyskland finns det färdiga ventil att köpa för detta: billigare och snyggare. T.ex.: [bild] (Källa: http://armaturen-profishop.de/zubehoer-ersatzteile/323/geraeteanschlussventil-ventil-3/8-zoll-x-10-mm-an-eckventil)
DM75: Ok, tack för tipset ! Om det är någon som har personlig erfarenhet av relining så är jag fortsatt intresserad av referenser m.m.
Liteavvarje: Hur går vent och avloppsvent ut på taket , tillsammans ? Börja där med info
Liteavvarje: Har du en nivåvippa som hänger på kabel , då kan du knyta ner den , kabeln fästes längre ned , då startar den tidigare Men du får tänka på att inte vippan fastnar mot en vägg , gör den det i dag , så tar det ett tag för den att släpa mot väggen och flyta upp för start , varvid häftigt med vatten ska ut innan den slår i från Att vippan fastnar är en klassiker i brunnar på 400
Stefan1972: fast poängen med att skala bort lite plast och putsa bort ärg kan ju vara för att se hur det ser ut också. Det kan ju ha ärgat väldigt mycket också och kanske på djupet och vad det leder till vet nog alla.
hempularen: Ja då var det alltså stammstopp, det hade kunnat gå illa. Då kan det bli översvämmning i den lägenhet som ligger närmast stoppet, vattnet från alla lägenheter högre upp kommer upp genom vasken. Är det då i värsta fall en stam med blandat köks och toa avlopp, så blir det riktigt tråkigt. Med andra ord, var aktiv och felanmäl omgående när det börjar bli stopp igen, sådana
Liteavvarje: Har du kollat alla rör , du säger mycket järn , det sätter igen i kopplingar , krökar , överallt . Blir hål som allt från storlek penna till knappnål , helt plötsligt kan en flaga lossna och täppa til på något trångt ställe Tar förstås en massa tid att öppna upp rör och annat , men det brukar inte vara i pump eller ledning in Oerhört skitigt blir det med rostvatten och
13th Marine: Undrar om de har mätt på hur mycket rören påverkas av det surare vattnet. Zn2+ + 2HCO3- > ZnCO3 + H2O + CO2 Koldioxid är en av restprodukterna, koldioxid + vatten blir kolsyra, vilket borde innebära att vattnet blir surare. http://aquaexpert.se/vattenproblem/surt-och-aggressivt-vatten Men om det bildas tillräckligt mycket så att det blir problem har jag ingen aning om.
Anna_H: Jag skulle nog visa röret för någon i samfällighetens styrelse, de bör ha detta med sig i upphandlingen av relining/stambyte, det är ju inte osannolikt att andra har samma problem. När jag googlar på det får jag upp många olika artiklar som påpekar att man inte kan relina rören om de är för dåliga, då måste de bytas. Dvs innan relining sker måste ni inom samfälligheten besikta
Liteavvarje: Finns 6 och 9 bars för vatten , eftersom pumpen har ett högsta tryck på 6 bar ta en 9 bars , annars kanske den kommer att droppa , tryckströmbrytarna är inte exakta utan kan variera lite upp och ner på trycket
Liteavvarje: Kostar inte många kronor med en slang när du ändå är i gång , drar fram till under handfatet 16 PEX är väl 12 invändigt , rymmer inte mycket per meter , tar inte så lång tid att få fram VV om det är bra tryck på vattnet Ca 5-6bar normalt i villaområden
Jotsat: [citat] Hjälp vad enkelt det var, 10min jobb. För referens till den som också vill spara 1000kr på rörmokare Stäng av elen till vvb Öppna ett par varmvattenkranar i källaren. Låt spola någon minut för att tömma lite från vvb Stäng av inkommande kallvatten Vet inte om nödvändigt, men jag öppnade här en kran på övervåningen ett par sekunder vilket gjorde att kvarvarande vatten
Superrobban: Det blir ett jättehål isåfall då muttern till klämmringskopplingen är 24 mm. Kopplingen var inte så hårt åtdragen, röret ser rätt ok ut. Ska prova få loss klämringen med de knep som föreslagits i tråden.
Liteavvarje: Var köpte du den på ett varuhus , till en del VVB är blandningsarmaturen tillbehör och köpes separat , talade inte personalen om det , en fatal miss av dom . Om jag inte har helt fel . så är det troligt att du själv kopplat den rören Om en röris har kopplat den direkt till VV till tappställe , så är han ingen röris , det är inte VV du har , det HetvattenVV , och ingen backventil