Hej.

Jag har eget vatten med hydropress, två bomullsfilter och ett avhärdningsfilter. Brukar få byta bomullsfilter ca var 6e månad.
Det har alltid varit dåligt tryck o flöde så länge vi bott här men nu är det extra dåligt.

Efter hydropressen har jag ett tryck på 4,2 bar vilket jag tycker borde räcka gott trots mina filter. Jag har testat att bypassat avhärdningsfiltret och det ger ingen förbättring. Att byta bomullsfilter hjälper lite i ca 1 månad, men det är fortfarande inte bra med tanke på mina 4,2 bar.

Kan det vara beläggningar på rören och i blandare tror ni?
Finns det något mirakelmedel man kan ha i avhärdningsfiltret som löser upp beläggningarna isf?

Vi har förhöjda värden av mangan men det borde väl inte ge beläggningar i ledningarna?

Tacksam för svar.

Mvh herr Berggren

S
Eftersom du har tryck efter hydropressen så är det inte där utan sitter en förträngning någonstans , är det lika dåligt i alla kranar
På piparna sitter det en perlator , det är ett litet rostfritt galler för att slå sönder vattnet och blanda med lite luft , så det känns mjukare , inget ovanligt att dom sätts igen , går att skruva bort
I duschblandaren sitter det i kopplingarna som sitter på rören till blandaren
börja där och kom tillbaka

Det är lika dåligt i alla kranar. Har en ny kran för diskho och spolar man i den kranen så går det inte fylla glaset från vattnet i kylskåpet. Kylskåpet ska ha ett minsta tryck på vattnet annars går det inte att fylla vatten därifrån. Tror det är 1 eller 0,6 bar man måste ha.

Jag kan ju alltid kolla alla kranar men då det är dåligt tryck på nya grejer också så tvivlar jag på att det är munstyckena som kleggat igen.

Tack för svar.

S
Du har rätt i det du säger , skit av den kvaliteten som du säger sätter sig i krökarna på rören
Vad för rör har du , koppar eller gamla galvade
Har du satt in reningen , vad är i avhärdningsburken fragmenterat materiel , sitter det före eller efter bomullsfiltren

Bomulsfilter har en tendens att slå ut det bundna syret i vattnet vilket gör att manganet oxiderar. Oxiderar järn eller mangan tycker inte avhärdningsfiltret om. Har du ett syrefritt vatten (borrad brunn med hydropress) är det ofta bättre att skipa dessa filter. Vad har du för avhärdare?
Häll i några dl citronsyra i filtret så hjälper du till att rengöra filtermassan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.