Funderar på att bygga ett garage med lägenhet uppe på för uthyrning och har lite småproblem med att lösa a avloppet. Mellan platsen för garage och avlopp ligger det en lada som kapar vägen. Väl genom ladan går det att få fall igen. Frågan är om det finns nån "pryl" som kan samla avloppet i ladan och sedan pumpa det vidare genom ladan till ett avlopp med fall? Fördelen med att ha den i ladan är att det finns mer plats där men blir ju skummt att få fall till ladans golvnivå..

alternativt att man sätter nån pryl i garaget och drar en pem hela vägen till avloppet och pumpar från garaget. Vill ju inte gärna ha en sånndär mal som man kan sätta bakom toaletter...dessa funkar sisådär bra av erfarenhet..... utan vill ju ha en lite mer rejäl/överdimensrionerad lösning
 
  • Skiss över planeringen av avlopp från garage genom lada till avloppstank med noterade fallhöjder och avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
En Saniflo eller liknande används när det inte finns fall eller avloppet ligger högre än toaletten
Lite problem med dom , tål inte vadd , tamponger eller annat av fast material , blir tvärstopp i dom
Den finns andra skärande pumpar , samma problem som Saniflo , alla av dom gör gröt av allt och kanske inte så bra för miniverk , som ska sära på fasta ferkalier i slambrunnsdelen ,
Du måste fråga dom som säljer ditt miniverk hur det fungerar med gröt ,
 
Hmm ja det va ju mer än ett problem... Mal går ju inte att komma ifrån om det ska pumpas såklart... att nån som hyr ska sköta sig till 100% vad gäller det man stoppar i toan lär ju inte va stabilt... kanske ska lägga ner tanken helt...

Finns det nån variant som löser att mala vad som? Måste la finnas monstergrejjer tycker ja?
 
saniflo är ju precis den typen ja ville undvika då dom är precis anpassade för att funka... har som sagt en sådan i stugan och den funkar ju men ibland så "hänger den sig" och bar står och tuggar. Ska det va för uthyrning så måste det funka bra...vill inte lämna det i händerna på nån random hyresgäst ej heller komma och städa upp efter en "olycka" med någon annans ....
 
Flygt pump,
Fick kommunalt vatten o avlopp 92, sålde huset 2010, inga problem den skärande pumpen tog hand om all avlopp från huset, vi på landet hade inget fall på ledningen därför blev det pumpar, men kanske är för kraftig för dig, denna var 400 v nersänkt i en pumpbrunn och där åkte diverse grejer i.
 
ok men problemet med minireningsverket kvarstår...


Kan man inte ha en 3 kammarbrunn där man sätter utloppet till minireningsverket? då blir man ju av med problemet att det ska malas massa bös. Detta borde ju va miljöok...
 
S
Det går bra det så , en 3-kammare och pumpgrop
När det inte finns godkänd plats för infiltration strax intill brunnen , utan att det kan bli upp till
50 m meter från infiltrationsbädden , så pumpas gråvattnet till den med enkel grrundvattenpump . Det är då bara gråvatten och inga bitar i vattnet .
Om du har bra fall hela vägen till verket . även om du går runt ladan så kan du lägga en 32 mm
PEM-slang till ditt verk ,
Är det intressant fråga mer , lite annorlunda med rör och pump är normalt
 
Ok detta låter ju helt klart som den stabilaste lösningen. Jag måste ha minireningsverk där ja bor nämligen (och vill ju inte köpa ett till + bädd och grejjer för över 100k....)

Det är ju rejält fall hela vägen problemet är ju bara att ladan är ivägen och skapar ett "plant parti" så en pump kommer man nog inte ifrån. Å andra sidan kanske det inte gör något att det blir plant ett parti heller? Fysikens lagar kommer ju sköta det så allt vatten hamnar rätt ändå... kanske finns risk att det sätter igen dock

Kan man räkna med att det bara är "vatten" som sipprar in i röret till miniverket?
 
S
Det är i princip bara vatten som kommer från en 3-kammare och ska ut i en infiltrationen ,
klart finns några små flisor med , men inget att bry sig om när det ska ner till verket
En pumpgrop då med slang ner ska vara med fall ner , kan du på din skiss märka ut
hur fallet är så är det bra
 
Försök till sidovy för att se fallen.... Det ja funderar på är väll hur man ska passera ladan. Om man gräver ner röret så måste det ju komma upp vid ladan. fast det kanske är just där man ska sätta pumpen då så man lyfter nåvån från brunn till en nivå över plattan i ladan för att sedan låta vattnet rinna naturligt rresten av vägen
 
  • Enkel skiss som visar en planlösning med avstånd mellan garage, lada och miniverk med angivna fallriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
En 3-kammare mellan ladan och garage + pumpgrop går bra

2 alt finns i båda fallen ska pumpen vara mellan G- och L

Det är Ok med fallen , finns alternativ ;;; för att gå på insida gavel och långsida ner till utgång R-verk på insidan ladan . Eller på utsidan hela vägen
Du kan se skisser . är något intressant får du mer info vad som är bra , lit olika på utförandet ,
 
  • Skiss över avloppslösning med blå och röd linje som visar alternativa rutter från garage och lada till miniverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över rörsystem för 3-kammarbrunn och pumpgrop mellan lada och garage med alternativa vägar för PEM-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arne999
  • Laddar…
Blått alternativ, gå på insida verkar vettigast för min del. Hur är det med belastningen på miniverket av detta? Jag har Upnor Clean 1 "dimensionerat för ett hushåll"
"Maxflöde/dygn 1kubik"

Borde väll bli mindre belastning på detta då bara vätskan når verket? Själva är vi två i hushållet. Diverse googlade siffror säger

1 tvätt 50L
1 disk 15L
2x10min dusch 240L

Så det borde ju vara i mina ögon hellungt om man nu kan räkna så.... vill säga..
 
S
Är nog ingen fara för belastningen , men det du ska tänka på är att få upp lite höjd ca 1,5 m på slangen vid kortväggen från pumpen , och nedförsbacke till punkt där du ska ut ur ladan då blir det ett bra fall ut även när pumpen stannar .
Pumpgropen bör ha en volym på min ca 50 liter så inte pumpen startar för ofta , och mycket varmvatten som sköljer på ev. isskimmer i slangen
Samt ingen backventil , då får du frysrisk i den del som är oisolerad som går uppåt , du behöver inte isolera slangen i ladan då allt vatten rinner ut av hävert ,
Lite skimmer kan det bli men det åker ut , det är varmt ( + 5 ) vatten som kommer
Pumpgrop måste stå intill ladan , annars kan det bli en del som det blir vatten kvar i frysrisk
Se till att det är fall hela vägen till verket bara
En skiss på principen sen hur det blir är upp till dig och vad som är möjligt
 
  • Skiss av avloppssystem med anvisningar för slangen, pumpgrop, och höjning vid ladan för att undvika frysrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Klart en sådan pumpgrop fungerar bra , men varför lägga 25Kkr när det går att göra en för max 10Kkr
Hur har du med plats bakom ladan , får du ner en 3-kammare och pumpgorp där på frosfritt djup det var berg i närheten ,samt att en sugbil måste komma åt att suga den .
Annars lägga den på andra gavelsidan om ladan med rör från garaget , då får du självfall ner till verket och behöver ingen pumpgrop , du för kolla upp måtten på dom som finns
Det verkar bra fall ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.