Hej
Ballofixens vred har gett upp (vridet inte runt kulan som stoppar vattnet) och jag ska byta. Det är en ballofix som i ena änden är ansluten till ett 12 mm rör med en klämring. På andra sidan är tvättmaskinsanslutningen direkt kopplad. Tvättmaskinsanslutningen är 25 mm, men däremellan sitter något jag inte kan identifiera. Jag vill heller inte ta bort och kolla då det måste stängas av hela husets vatten.
Vad för ballofix ska jag köpa?

• Bild på en ballofixventil ansluten mellan ett 12 mm klämringrör och en 25 mm tvättmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-10x15r-ut/

Typ en sån. Finns otaliga märken och går att köpa på varenda byggaffär, står det något märke på klämringen på befintlig? Om du får tag på samma märke kan du bara byta ventildelen då. Annars bör du kapa röret och sätta på den nya. Glöm inte stödhylsa.

Krilleman
Det ser ut som det är ahlsells A-kulan. Men frågan är om den har slät ansats så gummitätningen tätar OK och inte skärs sönder. Kikar man på ahlsells bild så är det ej slät ansats, utan klämringsände (dom har bara tagit bort mutter+kona).

12xR15 har RSK: 8542342

Produktblad:
https://docviewer2010.ahlsell.com/Default.aspx?id=8542342&sp=PRODB1

Ahlsells A-kulventil med klämringsände och T-handtag, ej slät ansats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era svar. I dagsläget har jag inte koll på märket men den sitter i en lägenhet från 1999, huset är byggt av Skanska.
Jag är medveten att den ena sidan ska ha en 12 klämringskoppling, men är förminskningen på andra sidan från 25 till R15?

Antagligen. En sån ”bussning” brukar följa med vitvaror. Är väl för olika länders olika standarder.

Krilleman
Tack.
Att sätta dit en ballofix av annat märke på 12 röret som har muttern och klämringen kvar innebär en risk. Men det är väl inte så att det kommer att läcka för att man sätter dit en ballofix av annat fabrikat? Har ingen större lust att såga av röret. Det är dessutom i ett badrum så det är ingen katastrof om det kommer att läcka något. Då kan jag kapa röret och plugga in en ny ballofix.
F.ö. är det vanligt att vredet "slirar"? Förmodligen kan jag ta bort vredet och vrida med en skiffnyckel men det är min åldriga svärmors lägenhet och hon bör nog ha ett lättvridet vred.

Ska vara ....."väl inte så att det alltid kommer att läcka ..."

Man får inte göra så enligt anvisningarna, men det kan mycket väl fungera.

Krilleman
Ska det vara helt korrekt så är inte endast ballofix godkänt.

Det ska sitta lätt åtkomlig tappventil med godkänd backventil.

Men ska du bara byta ballofixen så tror jag du gör rätt i att köpa A-kulan enligt ovan.

Gällde det även 1999? Och åker man på dagens krav när man byter en trasig komponent?

Krilleman
VVS får man själv koppla hur man vill. Sen kan det ju bli en fråga om det är försäkringsmässigt korrekt.

Har du något förslag på "tappventil med godkänd backventil"?

Hur sätter man en sådan när det är utanpåliggande rör?

Krilleman
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.