D DjKool skrev:
Jättesnällt att du försöker hjälpa. Har lite bilder men inte de bästa pga mörker och vart filtret står.
Nej dom där bilderna säger absolut inget om hur det är kopplat.
Ibland sitter det kulventiler och möjlighet att köra vattnet rakt förbi filtret ist för igenom. Hur ser det ut där vatten går in i filtret?

Hjälper det bö
G ekaa88 skrev:
Nej dom där bilderna säger absolut inget om hur det är kopplat.
Ibland sitter det kulventiler och möjlighet att köra vattnet rakt förbi filtret ist för igenom. Hur ser det ut där vatten går in i filtret?
Hjälper det med sprängskisser på filtret? Skall se om jag kan fixa bättre bilder och se hur det ser ut där vattnet då frun kommer hem efter hockeyn.

D DjKool skrev:
Hjälper det bö

Hjälper det med sprängskisser på filtret? Skall se om jag kan fixa bättre bilder och se hur det ser ut där vattnet då frun kommer hem efter hockeyn.
Vi får slå våra kloka huvud ihop helt enkelt, skicka det du kan när du har tid.

G ekaa88 skrev:
Vi får slå våra kloka huvud ihop helt enkelt, skicka det du kan när du har tid.
Jag återkommer så snart jag kan med bättre bilder hoppas jag.
Själva tanken/filtret verkar fullt med rosa vatten. Skall det vara så eller kan temporär lösning vara att försöka Tömma tanken?

D DjKool skrev:
Jag återkommer så snart jag kan med bättre bilder hoppas jag.
Själva tanken/filtret verkar fullt med rosa vatten. Skall det vara så eller kan temporär lösning vara att försöka Tömma tanken?
Jag vet inte vad som kan göra det blir som det blir, verkar ju som filtret försöker tillsätta kaliumpermangat i för stora mängder.
Vad är det för tillverkare och vad heter filtret?

G ekaa88 skrev:
Jag vet inte vad som kan göra det blir som det blir, verkar ju som filtret försöker tillsätta kaliumpermangat i för stora mängder.
Vad är det för tillverkare och vad heter filtret?
Tillverkare är H2O filter teknik och filtret heter nog FNC-10-A

D DjKool skrev:
Tillverkare är H2O filter teknik och filtret heter nog FNC-10-A
Ja det fanns ju ingen info om det direkt via google. Men vore nog bäst att försöka koppla förbi filtersystemet till ni har en lösning på vad som orsakar detta.
Så mer fokus på vattenledningar behövs vid kommande bilder. Både ingående och utgående till/från filtret.

G ekaa88 skrev:
Ja det fanns ju ingen info om det direkt via google. Men vore nog bäst att försöka koppla förbi filtersystemet till ni har en lösning på vad som orsakar detta.
Så mer fokus på vattenledningar behövs vid kommande bilder. Både ingående och utgående till/från filtret.
Jag tror också första steget är att koppla förbi filtret. Som sagt skall försöka ta bättre bilder då frun är hemma men svårt då det är trångt. Hoppas i värsta fall de från tillverkare har tips imorgon eller någon kan komma ut.

D DjKool skrev:
Jag tror också första steget är att koppla förbi filtret. Som sagt skall försöka ta bättre bilder då frun är hemma men svårt då det är trångt. Hoppas i värsta fall de från tillverkare har tips imorgon eller någon kan komma ut.
Fick veta av frugan sist då man kopplade ur slang i den extra burken där filtermassan är och körde regen lät det och luft kom men inte denna gång. Idag kan jag tyvärr ej fixa bättre bilder än sista bifogade ovanför filter tanken.

• Installation av filterburk med slangar och anslutningar syns ovanför filtertanken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Här är ett exempel på förbigångsventil för ett likadant filter, men med annan ”kontrollenhet”/display. Du bör ha något liknande på ditt filter.

• Diagram som visar förbigångsventil för vattenfilter i normalt och förbigångsläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Förresten - kaliumpermaganat färgar vatten rosa, så det följer med för mycket ut av någon anledning.

M
Här är ett filter med likadan topp som ditt, samma inkoppling av vatten med samma ventiler för att koppla förbi filtret.

M Marcussjogren skrev:
Här är ett filter med likadan topp som ditt, samma inkoppling av vatten med samma ventiler för att koppla förbi filtret.
Jag har den sprängskissen till mitt filter så försöker hitta om det finns liknande ”ventiler” jag kan skruva för att gå förbi filtret. Enda bekymret är att de verkar sitta mot baksidan av filtret och där är det trångt. Jag skulle nog behöva ta ner filtertanken men då den är stor, det är trångt behöver jag nog koppla loss slangar först och då är jag rädd för att jag sedan inte får tillbaka allt och inte har något vatten alls. Sedan ör ju frågan hur mycket di vi ex behöver spola då man går på toalett osv skadar det enskilda avloppet?

Uppdatering: Jag slog av strömmen till filtret och spolade ur kranarna ett tag och nu har vi genomskinligt vatten igen. Fick detta som tips. Skall så småningom slå på filtret igen men vet ej om jag gör det innan helgen. Jag kom även på att orsak kan ju vara att pump slagit av på natten då jag förmodar att backspolningen ej går när den skall utan vatten då pump har slagit av?

Kan ju tillägga om någon läser detta att vi slagit av filtret helt för att slippa problem och kvaliten på vattnet verkar fortfarande ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.