Workingclasshero
Workingclasshero: Jag kanske ska nöja mig med prisolrör ändå, men det blir dolt montage i vägg, så jag är inte så sugen på det. Trodde inte man fick göra så.
8 svar · 1,4k läst
D
D746: Tack för svar, då löser det sig :)
2 svar · 861 läst
·
R
Rado: [citat] Tack, det var det jag misstänkte. Vi har en självfallsservis.
7 svar · 3,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om priset väger tungt så överväg Blocket. När folk får kommunalt avlopp grävs deras slamavskiljare upp och hamnar på Blocket. De verkar inte vara lättsålda så priset ligger lågt. Har man bara möjlighet att jaga en tid på Blocket och transportera dem så. Kravet är att modellen ska vara typgodkänd (dokumentation ska finnas) och inte skadad. Rören är vanliga 110 mm markavloppsrör
1 svar · 967 läst
kenneth5828
kenneth5828: [citat] Det gäller att tänka innan man handlar, se svar nedan,
5 svar · 808 läst
L
Liteavvarje: [citat] Har inte framkommit hur gammalt det är , dom säger upp sig efter ett antal år Samt beror på hur vattnet är , kan vara mycket syre i det , då fräter det
8 svar · 1,1k läst
N
NoOne2k: Be att få ett exemplar av deras ABVA, läs igenom vad som står där. Försäkra dig även om att du ligger innanför ett fastställt verksamhetsområde för VA. ABVA gäller endast innanför verksamhetsområdet, utanför kan kommunen skriva avtal med andra krav
15 svar · 4,3k läst
·
K
karlmb: [citat] Varför är plankopplingar med packning tillåtna öht?
8 svar · 17,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Konstigt värre. Alla Biltema i Södermanland har den... [bild]
11 svar · 6,3k läst
·
S
Stuff: [citat] Håller inte med. Man kan förvänta sig hur mycket som helst men det trollar ju inte fram ett avlopp för det. Vänd på det och säg att huset säljs utan fungerande avlopp. Hur mycket kommer en köpare vilja "pruta" då. Mellanskillnaden där är ju hur mycket köparen värdesätter ett fungerande avlopp. Sen beror det ju helt så klart på vilken köpare det är. En köpare med god
5 svar · 6,8k läst
P
Peter_K: Behöver lite råd angående inköp av fördelarskåp. Ska rymma 1 st minikretsventil M5 från LK. 1 st fördelare för kallvatten med 3 st uttag 1 st fördelare för varmvatten med 2 st uttag Sedan behövs lite plats för att koppla radiator vattnet till handdukstorken och sedan till minikretsventilen. Tänker bygga in skåpet i en vägg mot en klädkammare och sätta luckan i klädkammaren så
0 svar · 1,7k läst
M
MagHam: Det viktigaste är inte märket eller den precisa åldern utan att det är en lämplig beredare till den vattenkvalité man har (och att den i vissa fall sköts rätt) -Riktigt surt vatten förstör ganska snabbt en kopparberedare. -En emaljerad beredare som man glömmer byta offeranod på korriderar.
16 svar · 32,5k läst
D
Drövel: Undrar jag också. Eller kopparfärgat?
9 svar · 8,4k läst
L
Liteavvarje: Blir det frysgrader i grunden , kommer även prisol att frysa , avlopp fryser inte om det inte finns droppande kranar eller otät toalett Tappa tryck för klena rör . Troligtvis klent och dusch och kök på samma matning eller dåligt tryck från kommunen , det har inte med VP att göra
1 svar · 2,1k läst
meghin
meghin: Uppdatering: Renova kom, och hittade ett stopp rn bit ut på gräsmattan. Det var lite obehagligt en stund, då vi inte hittade en rensbrunn utanför huset. Lyckligtvis fanns det en renslucka i röret i torpargrunden, därifrån lyckades de lösa stoppet. Note to self: Släng aldrig mer kattsand i toaletten:rolleyes:
7 svar · 9,8k läst
L
Liteavvarje: Det är ingen ventil , bara ett rör som kommer in och går till botten ( inte du :) ) En vinkel där tar du isär och pluggar röret som troligtvis går in i en betongring
5 svar · 1,6k läst
·
N
nyttanvändarnamnidag: Fyllde med luft. När jag gjorde det kom det ingen luft ur vattenkran, vilket jag tolkar som ett tecken på att luftblåsan är hel. Så här långt verkar det funka! När jag spolade gick trycket ner till 3.5 bar och stannade där. Tack för hjälpen!
2 svar · 1,2k läst
T
Toddep: [citat] Sandfånget kommer bli 70cm i brunnen som blir 40cm i diameter så ca 70 liter. Då ska det räcka med att sticka i ett rör i brunnens utlopp med en 45 graders böj på så duger det gott som vattenlås? Det kanske har med kommunens rensning ifrån gatan att göra så att när dom spolar ifrån gatan och in på tomtens ledning till min brunn så rensar den nedåt och kanske är det en
8 svar · 18,1k läst
·
K
karlmb: När jag ordnade ny infiltrationsanläggning med 3-kammarbrunn, på 90-talet så var det första problemet vi fick, lukt. Tom grannen med hus 20m bort klagade. Det var sedan tidigare en ventilation rakt upp igenom taket enligt vad som beskrivs här, på stammen som toaletten var kopplad till. Jag läste att det ibland kan bli luktproblem och därför kan man prova med en vacuumventil inomhus
17 svar · 27,2k läst
·
M
MathiasFr: [citat] Du minns rätt!!! Flyttade och öppnade ugnen, justerade regulatorn enligt ditt minne och det fungerar. Stort tack! Så här ser det ut inuti: [bild] Regulatorn nere till vänster, slangar och slangklämmor italiensk ingenjörskonst....
7 svar · 4,9k läst
·
G
Gårdsboende: Hade lite tur iaf, skulle göra ett titthål med dosfräsen och "klong" säger de i ett av rören på andra sidan gipset [bild]
2 svar · 4,0k läst
·
useless
useless: Blandningsventilen efter värmeväxlaren är för att inte vattnet ska bli för varmt. Rent teoretisk kan det säkert bli nåt konstigt bakflöde så att det kommer vatten via växlaren, men det låter väldigt långsökt. Testa att känna på rören på lite olika ställen när du öppnar kranen efter att du inte har använt vatten på ett tag.
3 svar · 3,7k läst
·
T
tjofras: Ah ja helt korrekt, nu när jag googlar inser jag att de borde ha satt in en väggdosa.. Jag antar att det är det de menar inte är godkänt? Nåja, inte mycket att göra åt nu som sagt, får se hur de löser detta...
6 svar · 1,8k läst
·
D
-Doozer-: Japp, de där bockstöden är riktigt bra. Så bra att man undrar varför man ska göra sig besväret med att montera deras väggdosa M7...
6 svar · 9,5k läst
N
NoOne2k: Jag hade tagit dit en firma som filmar ditt ledningsnät på tomten för att se hur det är kopplat, om dagvatten och spillvatten är sammankopplat någonstans och om det finns risk för stopp någonstans. Det kostar någon tusenlapp men har du inga ritningar på hur det är kopplat kan det vara värt att får reda på det. Har du några ritningar på hur det är kopplat? Kontakta annars
10 svar · 2,7k läst
U
henke_benke: beroende vilka du väljer. minst 20mm under dörröppninghål https://www.gvk.se/media/1264/fig_21_fall_mot_golvbrunn.jpg
1 svar · 1,3k läst
useless
useless: Vill man köpa över disk så brukar Comfort-butikerna ha en del prylar på lager. Brukar gå att hitta en någorlunda nära de flesta småorter.
5 svar · 686 läst
GK100
GK100: Det bör väl vara rimligt så.
7 svar · 701 läst
Immobil
Immobil: Ja, Rinkabys lödpasta(3977) funkar.
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.