5 986 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Min tryckströmbrytare pajar hela tiden!
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har ett problem som är lite lätt frustrerande. Min tryckströmbrytare pajar hela tiden.
Jag har en 2kw 3-fas pump, en 120l Hydropress och grävd brunn.
Nu har jag bytt tryckströmbrytaren för 4 gången på ett par år. Det verkar vara kontaktorn i strömbrytaren som pajar så den hänger kvar på två faser i stället för att bryta (den bryter efter ca 20 sekunder på alla) för pumpen börjar brumma och titt som tätt löser motorskyddet ut.
Vi använder ganska mycket vatten men vi borde inte slita ut en tryckströmbrytare på ett halvår.
Det jag kan tänka mig är:
1: För kraftig pump/för liten hydropress så det blir många start/stopp
2: Något fel på pumpen (den gick torr en gång, men blev aldrig varm)
Vad skall jag göra? Tacksam för tips!
/N
Jag har ett problem som är lite lätt frustrerande. Min tryckströmbrytare pajar hela tiden.
Nu har jag bytt tryckströmbrytaren för 4 gången på ett par år. Det verkar vara kontaktorn i strömbrytaren som pajar så den hänger kvar på två faser i stället för att bryta (den bryter efter ca 20 sekunder på alla) för pumpen börjar brumma och titt som tätt löser motorskyddet ut.
Vi använder ganska mycket vatten men vi borde inte slita ut en tryckströmbrytare på ett halvår.
/N
Finns det luft i hydropressen, är blåsan hel?
Det är en ganska kraftig motor du har och trots allt kanske inte förstahandsvalet att köra en sån direkt mot brytaren. Och har du kollat det Fotografen skrev dvs att du får ut rimligt med vatten mellan start/stopp får man anta att hydropressen är hel och med bra lufttryck osv.N niblom skrev:Hej,
/N
För egen del skulle jag oavsett sätta en kontaktor som sköter själva motorns koppling och som manövreras via tryckströmbrytaren. Du kan skaffa kombinerat med motorskydd eller bara en ren kapslad kontaktor om du vill behålla befintligt motorskydd.
120 L hydropress är för litet i ert fall vad jag förstår , ni förbrukar mycket vatten , ni behöver nog
min 500 L kanske 750L då finns det magasin att ta av , går att koppla in ett till parralellt
Sen som dom andra säger , var har ni för tryck i hydropressen och start/stopp tryck , det ska vara ca 0,7 ggr förtryck av starttrycket
En tryckströmbrytare av dagens kvalitet klarar inte att slå till/från så ofta , bara skräp med kontakterna , bäst är då att ha en separat kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren ,
till sist och syvenes är det kälet som bestämmer hur pumpen kommer att arbeta
min 500 L kanske 750L då finns det magasin att ta av , går att koppla in ett till parralellt
Sen som dom andra säger , var har ni för tryck i hydropressen och start/stopp tryck , det ska vara ca 0,7 ggr förtryck av starttrycket
En tryckströmbrytare av dagens kvalitet klarar inte att slå till/från så ofta , bara skräp med kontakterna , bäst är då att ha en separat kontaktor som styrs av tryckströmbrytaren ,
till sist och syvenes är det kälet som bestämmer hur pumpen kommer att arbeta
Beror helt på vilka tryck du ställt för start/stopp. I stort bör man få ut ca: 0.5 x volymen som en grov tumregel med normala inställningar 2-3 bar start och 4-5 bar stopp.N niblom skrev:
Och som sagt då med luft fyllt vid öppen tom vattensida någon tiondels bar under starttryck. Ditt ptoblem är mer av elektrisk karaktär och enkelt ordnat med kontaktor att det är relativt mycket start stopp gör inte så mycket.