Vatten & Avlopp
ricebridge: [citat] Går det inte att dra rör från nuvarande badrum till det på övervåningen? Bara rakt upp alltså?
nniva: LÖST! Skruvade med en skiftnyckel på den nedre delen, samtidigt som jag höll emot på den övre delen
mbt: Jag gjorde så att jag kontaktade entreprenören som gjorde arbetet och det visade sig att han bara gjort infiltrationen, och att bägge inloppen till slambrunnen fanns sen innan. Han ska komma ut och titta vid tillfälle. Han försökte felsöka och var inne på samma spår som ni, men även att det "gamla" inloppet kan ha böjts av t.ex. en sättning i marken, så att det blir bakfall mellan
Tallguy196: Hej! Ser ut som våra rör i badrummet. Nån modegrej från '98. Flagnar fint efter 20 år, våra var göna också. ;) Har du ventiler/ballofixer på ledningarna är det bara att byta ut rören, annars får du vända dig till föreningens fastighetstekniker för att få vattnet avstängt under tiden bytet sker. Jobbet ska självklart vara fackmannamässigt utfört, men i vår förening behöver
mogge_73: [citat] Jag får dessvärre inte göra det då jag är i ”branchen” så att säga. Men en vanlig standard tub 1054 och med ventil säljer alla. Leta reda på någon lokalt så blir det lättare med tips och vidare kolköp.
NoRoots: [citat] Har tätat men i morgon, ledig dag, skall jag försöka mig på att vända låset. Laddar upp bild på resultat för bedömning.
RasmusNalle: [citat] Fick du någon lösning på det här meckarn? Står inför precis samma dilemma, tänk om de kunde koppla dagvattnet där de ska va när de byggde huset :worried:
dadid: Fick tag på rätt avstängning. 27mm rör, men anslutningen var 1”, dvs G25. Nu är radiatorn borta och väggen kan snyggas till i sin helhet.
Zzuz: [citat] Förra gången hydropressen krånglade blev det just pulserande tryck, eftersom pumpen fick gå igång hela tiden pga ingen luft kvar. Men den här gången försvinner trycket efter en stunds användade. Återställs hyggligt fort. Hoppas verkligen inte att det är något med själva pumpen, den är _inte_ kul att ta upp.
Mine: [citat] Ja absolut! Skrev bara här för att få tips på duktiga rörläggare
Fotografen: Ja, det är ejektorn som är kvällens clou, skit i ejektorn stör funktionen.
Fotografen: Högst troligt från -57, klasskompisarna av samma årgång sitter i min källare så den såg bekant ut... [bild]
Rabi: Hej, Jag har exakt samma utförande, hittade den bakom en kontroll lucka i badrummet, funkat bra hittills, men nu har vi renoverad källaren och förlängt avlopps rörledningar rejält med nytt badrum och 2st tvättställ tillkommit så började min WC stol få stigande vatten vid spolning och rejäl gurglande från dusch brunnen. Och detta utan något stopp i avloppet för det har jag redan
Niklas78: Ja precis en sån, givaren går inte att byta och den är trasig. Givaren går ner där inkommande vatten kommer in i huset och jag vill inte försöka mig på att lirka ner en ny givare. Då ska jag kika på Tellstick. Tack!
anders07: [citat] Ja, tomtägarförening med ca. 60 fastigheter anslutna till sommarvattnet...
RobertEdward: [citat] Hade faktiskt ett möte precis där vi kom fram till läckagelarm . Helt klart bästa alternativet
Mazen: WD40, stora skiftnyckeln och Cobran löste problemet så nu funkar alla vred. Får se om det blir någon skillnad i temp på radiatorerna. Endast en som droppar lite, men hej det kan jag leva med. Tack @Liteavvarje för att jag fick mod att ge mig på något jag velat om en längre tid.
Demmpa: Bästa sättet att spola avloppsrör är att mata in slangen ”från gatan” in mot där avloppen börjar. Anledningen är att den skit som lossnar åker ut direkt istället för att bli stående. Jag hade spolat bort stoppet först för att därefter underhållsspola.
rsa: Någon mer som har erfarenhet av KLARO reningsverk??
Kortling: [citat] Det gjord min far och hans fyra bröder också.. Frid över deras minne
AndyBengtsson: Seriöst, ni är ju helt grymma! Stort tack!
uffen: Ok tror att det var växelventilen som strulade sist. Får kolla på den i morgon.
S0MMER: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/anslutningsslang-gelia-för-blanda-m10-500mm-2p
Liteavvarje: [citat] Det du säger med en pump och press för varje rum , då är det dåligt tryck från gatan , inget ovanligt , höga hus har en tryckhöjningspump i källaren som är tryckreglerad och regleras mot ett tryck som ska ge vattenmängd och tryck till högsta plan , den stannar aldrig , går för jämnan och håller ett visst tryck Finns på många platser i vårt land , Ett Ex tänk Turning
Fairlane: Nu ser jag att när jag söker på Mora så år jag upp två flikar. Den första med produkter innehåller inte det jag söker, men på den andra fliken med reservdelar så fanns den. Eller snarare, versionen som heter 020, finns. Med googles hjälp hittade jag även 010, men den hade utgått ur sortimentet. Vad som skiljer de åt vet jag inte. Clasohlsons hemsida kanske behöver förbättras om
ivigtut: Tack för att vi fick komma och titta. Vi har nu pratat med Bernd på Miljö-tjänst och beställt och väntar på kommunen. Vi Spenderade sommaren med att åka runt och titta och lyssna. Detta var det enda reningsverk som inte krävde efterpolering och värkar robustast samt prisvärdast vid jämförelse på årliga kostnader. Så nu hoppas jag att vi har det klart innan sommaren. (Din