M
hej!

Ska sätta upp en tappkran utomhus, typ på en stolpe.
Av estetiska skäl så hade jag gärna satt en kran i mässing och kopparrör.

Finns det några nackdelar med att dra kopparröret en halvmeter i marken?

Alternativet är ju att dra en plastslang inuti ett kopparrör för att bara få till det estetiska.

Systemet är i övrigt i plast och ligger redan i marken sedan länge. Töms via kulventil vid lägsta punkt inomhus.

S
Kopparrör oxiderar av jordsyror och kommer att ätas upp så småningom , men det kan ta flera år .
Bäst är PEM-slang och ev. en övergång i marknivå

tommib
Har du någon källa på det? Mig veterligen korroderar koppar väldigt långsamt i de flesta marktyper. Rören man bytte ut här hos oss (50 år gamla servisledningar) såg väsentligen nya ut när de kastade upp dem ur gropen...

Det är inte en slump att man planerade för kopparkapslar till slutförvaring av kärnbränsle, där man räknade på en hållbarhet på minst 1 miljon år.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
M
Jag är väldigt kluven själv - men t ex PRK-kopplingar som ligger i mark är ju av mässing och det är väl inte betydligt bättre?

S
Jag skrev inte att det inte går och det kan ta flera år innan det händer något , samtidigt som det har att göra med de marksyror som finns . det är står skillnad på koppar och koppar kvalitetsmässigt
Men det är klart att du måste gå in och kommentera det jag skrev för det är ju jag Skutten11 som har inlägget , och du har ett ont öga till mig , som du kanske ska stänga för att må bra
Har lite åsikter även om dina inlägg , men finner det inte värt att kommentera något , men får du en chans så gör du det för att framtona som bättre
Inget bra det du håller på med :worried: ,

Staffans2000
S skutten11 skrev:
Kopparrör oxiderar av jordsyror och kommer att ätas upp så småningom , men det kan ta flera år .
Bäst är PEM-slang och ev. en övergång i marknivå
Det stämmer inte! Så vida flera Skuttenår inte är detsamma som hundratals jordår. Naturligtvis kommer även kopparröret att återgå till sin ursprungliga form. Men det tar lååång tid. Jag har faktiskt aldrig sett ett anfrätt kopparrör någonsin.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Naturligtvis kommer även kopparröret att återgå till sin ursprungliga form.
Vad är kopparrörets ursprungliga form?

Krilleman
Kopparmalm?

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
tommib
S skutten11 skrev:
Jag skrev inte att det inte går och det kan ta flera år innan det händer något , samtidigt som det har att göra med de marksyror som finns . det är står skillnad på koppar och koppar kvalitetsmässigt
Men det är klart att du måste gå in och kommentera det jag skrev för det är ju jag Skutten11 som har inlägget , och du har ett ont öga till mig , som du kanske ska stänga för att må bra
Har lite åsikter även om dina inlägg , men finner det inte värt att kommentera något , men får du en chans så gör du det för att framtona som bättre
Inget bra det du håller på med :worried: ,
Nej, det måste jag inte. Jag har inget särskilt emot dig personligen men jag förstår om det kan kännas så när du får mothugg.

När du skriver flera år är det inte helt fel men det är inte särskilt nära sanningen heller. Din kommentar är vilseledande.

När det gäller slutförvaring i kopparkapslar talar man om möjlig korrosion i syrefri miljö. Jag har en kollega som har doktorerat i ämnet. Det går inte att jämföra med korrosion av kopparrör i mark. Kopparrör kan absolut korrodera sönder i fel miljö.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
M
Jag tolkar det som att det är möjligt men onödigt riskabelt att dra koppar hela vägen från kopplingen i marken.

Jag går med PEM-slang till rätt plats och sätter en koppling med övergång till koppar en bit under mark och lindar byggplast upp till marknivå, så borde det hålla ett tag i alla fall.

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
tommib
mattiasp mattiasp skrev:
När det gäller slutförvaring i kopparkapslar talar man om möjlig korrosion i syrefri miljö. Jag har en kollega som har doktorerat i ämnet. Det går inte att jämföra med korrosion av kopparrör i mark. Kopparrör kan absolut korrodera sönder i fel miljö.
Ja, jag skrev de flesta marktyper, inte alla. T.ex. svavelhaltiga sura marker kommer med tiden att korroderad koppar. Andra marktyper kommer inte göra det på samma sätt.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
M
mattiasp mattiasp skrev:
Jag kan ju tänka mig att man även tar prover på marken innan man sänker ner sin lilla kopparbytta där i marken för att förutspå hur den kommer påverkas :)

Jag jobbar med vattenledningsnät och vi har en del servisledningar i koppar. Fördelen med koppar är att det är diffusionstätt till skillnad från plasten, i förorenad mark är det vanligt att man lägger kopparrör för att undvika smakpåverkan på vattnet. Det är inga problem att lägga kopparrör, dock ska man undvika att ha rena kopparrör i betongplatta då det finns en ökad risk för att de fräts upp i förtid.

• Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
A AskeHolst skrev:
Vad är kopparrörets ursprungliga form?
När man inte har en susning om vad man pratar om. Ja, då går det som det går. Vakna forumdeltagare ifrågasätter naturligtvis mitt nonsens. Mitt enda försvar är ett minne ifrån fysik...eller var det kemilektionerna... hmm… När järn rostar fragmenteras det till sina ursprungliga beståndsdelar kol och syre, kanske det var. Tog för givet att det även gäller för koppar som ärjar.

Nåväl!
Sakförhållandet är likväl detsamma.
TS. Joxa inte till det! Använd koppar hela vägen.

Pudeln Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.