3 081 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Val av pump
Hallå! Vi har just borrat djupbrunn för vatten, 100 meter djup och tänkte ha pumpen på 50 m djup. Funderar på Grundfos SQE med konstanttryck. Brunnen ger 18 liter / minut. Har nån tips på pumpmodell? Det finns lite olika SQE varianter.
Dom som borrar brukar provpumpa för att se vad brunnen ger och anmäler det till SGU för registrering
18L/min = ca 1200Tim/L det ä bra med vatten , men det som är viktigt är vilken nivå som ytan kommer att vara på vid större uttag
Det är den som bestämmer vilken pump du ska välja
18L/min = ca 1200Tim/L det ä bra med vatten , men det som är viktigt är vilken nivå som ytan kommer att vara på vid större uttag
Det är den som bestämmer vilken pump du ska välja
Jo borraren har provpumpat och räknat ut flödet, anmäler till SGU. Det är också borraren som rekommenderat pumpdjup på 50 m, antaglgen efter vad han observerat. Får väl se vad han rekommenderar för pump men tänkte höra vad folk föredrar...
En pump med konstantrycksautomatik stannar nästan aldrig , den går i princip alltid , då kommer ni inte att ha tryckkärl utan direkt mot kranarna , det är lite nytt med sådana pumpar i villor , normalt har man konstanttryck i höghus Ex 14 - 20 våningar om vattentornet inte är så högt
Varför i en vanlig villa ? , men att ha ett tryckkärl och tryckströmbrytare är nog billigare i drift
och mindre elektronik som kan fallera , samt 3 fas på pumpen
Varför i en vanlig villa ? , men att ha ett tryckkärl och tryckströmbrytare är nog billigare i drift
och mindre elektronik som kan fallera , samt 3 fas på pumpen
Jo man köper till tryckkärl och en styrenhet. SQE pumparna går på enfas. Fördelen är att man slipper en stor hydrofor, allt får plats under diskbänken. Jag är ganska säker på valet av en sån anläggning. Frågan var om nån vet vilken SQE modell som skulle lämpa sig bäst. Det finns tre modeller och ett antal storlekar på dessa.
Bästa svaret
Det du då ska tänka på är vilket tryck du vill ha i kranen , tex 3,5 - 4,5 bar + lyfthöjden i brunnen
sitter den på 50 meter och nivån i brunnen blir 20 meter ner så ska pumpen lämna ett tryck på
6 bar och ge ett flöde som passar med uttaget , tex vattning av gräsmatta som tar en hel del under lång tid .Eller extremt mycket för att fylla en pool , det är det som bestämmer pumpens storlek
sitter den på 50 meter och nivån i brunnen blir 20 meter ner så ska pumpen lämna ett tryck på
6 bar och ge ett flöde som passar med uttaget , tex vattning av gräsmatta som tar en hel del under lång tid .Eller extremt mycket för att fylla en pool , det är det som bestämmer pumpens storlek
Nu kör jag inte alls jobb åt privatpersoner längre men jag pillade lite på dessa prylar hos en kille jag hjälpte för ett tag sen. (vi bytte lite tjänster)
Litet 18L tryckkärl (hydropress) med styrenhet på väggen. Pumpen skötte tryckhållningen "direkt".
Funkade riktigt fint!
Sen vad detta kalaset hade kostat frågade jag ej om.
Litet 18L tryckkärl (hydropress) med styrenhet på väggen. Pumpen skötte tryckhållningen "direkt".
Funkade riktigt fint!
Sen vad detta kalaset hade kostat frågade jag ej om.
Jo fast det är ju en helt annan kategori av pump i ett höghus, kontra i en villa.S skutten11 skrev:
I ett höghus är det ju själva lyfthöjden som är problemet, samma höjdskillnad finns ju inte inte i en vanlig villa.
https://www.dahl.se/store/dahl/dahlguiden-/slut-pa-lagtryck
Redigerat:
Klicka här för att svara