Hej, håller på och renoverar ett torp/stuga från tidigt 1800-tal. Huset är, som så många andra, moderniserat i omgångar. Nu står på tur att renovera badrum från 80-talet på övervåningen och badrum/tvättstuga från sent 70 på bottenplan.
Idag så går det handböjda prisolrör i badrum/tvättstuga nere, ifrån inkommande, till en stor gammal vvb och vidare till toalett handfat och sedan vidare upp till badrum våning två.
Badrummet uppe gör hantverkare men tänkte dra rören själv både uppe och nere.
Vilken dimension behövs på rören nere som leder vidare upp? Idag är det ganska kraftiga, skulle gissa på 22mm. Till saken hör att det är självtryck på vattnet, max tryck borde vara runt 2-3 bar vid full brunn uppe på en höjd.
Tänkte dra kromade rör, vad är lättast för en nybörjare att bocka, mjuka eller halvhårda?
Tänkte bara bocka 90grader, s-krök under handfat köper jag färdig.
Rörbockare, har tittat på en ridgid 326, är det lättare att få till en snygg krök med en sådan än en vanlig?
Ny vvb tänkte jag sätta med stålomspunna slangar. Är detta säkert, hållbart och godkänt?
Tack på förhand
Idag så går det handböjda prisolrör i badrum/tvättstuga nere, ifrån inkommande, till en stor gammal vvb och vidare till toalett handfat och sedan vidare upp till badrum våning två.
Badrummet uppe gör hantverkare men tänkte dra rören själv både uppe och nere.
Vilken dimension behövs på rören nere som leder vidare upp? Idag är det ganska kraftiga, skulle gissa på 22mm. Till saken hör att det är självtryck på vattnet, max tryck borde vara runt 2-3 bar vid full brunn uppe på en höjd.
Tänkte dra kromade rör, vad är lättast för en nybörjare att bocka, mjuka eller halvhårda?
Tänkte bara bocka 90grader, s-krök under handfat köper jag färdig.
Rörbockare, har tittat på en ridgid 326, är det lättare att få till en snygg krök med en sådan än en vanlig?
Ny vvb tänkte jag sätta med stålomspunna slangar. Är detta säkert, hållbart och godkänt?
Tack på förhand
Om du vill ha en billig rörbock så vet jag bara en som gör snygga bockar även på kromade rör, Jula har den:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/#tab04
Håll ner 22mm till ett minimum, fram till Vvb och fördelare, sen 15mm.
Du kommer få spola väldigt länge innan du får varmt å kallt vatten annars..
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/#tab04
Håll ner 22mm till ett minimum, fram till Vvb och fördelare, sen 15mm.
Du kommer få spola väldigt länge innan du får varmt å kallt vatten annars..
Tar du mjuka så går lite lättare att bocka , ska du ha 2 bockar på ett rör så kan det vara lite knepigt att får att malla rätt där dom ska vara ,
I alla mjuka rör ska det vara en stödhylsa i , kapa inte med rörkap , den trycker ihop röret och du får aldrig
in stödhylsan ,blir till att såga
I alla mjuka rör ska det vara en stödhylsa i , kapa inte med rörkap , den trycker ihop röret och du får aldrig
in stödhylsan ,blir till att såga
Jag har denna och den är guld när man skall kapa tex rör. Sågen är åxå bättre tycker jag än att använda en vanlig bågfil.J johan_paz skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/gersagar/metallsag-geringslada-120081/
Mjuka kopparör är sk prisolrör, helt hopplöst att dra snyggt synligt.
Kromade är halvhårda kopparör, kostar lite mer än vanliga kopparör men är lite snyggare.
Rörkap ger exakta kapningar men med den nackdelen att det blir mycket att grada ur.
Kapa med bågfil eller tex multisåg, dom få grader som blir skrapar du enkelt bort med morakniven.
Använd alltid stödhylsa så är du säker att du följer reglarna.
Sen är det inte särskilt svårt att bocka rör, så jag skulle skippa flexslangarna.
Mät nån bockning först så har du koll på det
Kromade är halvhårda kopparör, kostar lite mer än vanliga kopparör men är lite snyggare.
Rörkap ger exakta kapningar men med den nackdelen att det blir mycket att grada ur.
Kapa med bågfil eller tex multisåg, dom få grader som blir skrapar du enkelt bort med morakniven.
Använd alltid stödhylsa så är du säker att du följer reglarna.
Sen är det inte särskilt svårt att bocka rör, så jag skulle skippa flexslangarna.
Mät nån bockning först så har du koll på det
Bästa svaret
Sprang ner i källaren och gjorde en 90° på ett kromat 15mm rör som förklarar bättre.
Markerar 20cm.
Markering mot radie:
Färdig bock:
7cm från Markering till yttre kant rör:
16.7cm kvar av röret från yttre kant rör:
Rörkap och gradningsverktyg:
Hoppas du blev lite klokare

Markerar 20cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markering mot radie:
Logga in
Skapa konto
Färdig bock:
Logga in
Skapa konto
7cm från Markering till yttre kant rör:
Logga in
Skapa konto
16.7cm kvar av röret från yttre kant rör:
Logga in
Skapa konto
Rörkap och gradningsverktyg:
Logga in
Skapa konto
Hoppas du blev lite klokare
Och efter lite fönstershoppande på rinkabyrör. Stödhylsor, mässing eller koppar? Vattnet där detta skall användas kan ha lågt PH, innehåller även en del järn. Filter är aktuellt i framtiden men är några år tills dess.