Hej, jag har köpt en solvärmaranläggning som jag tänkte kopplat på befintlig varmvattenberedare.
Frågan är var ska jag koppla på den extra värmekällan och vilken typ av ventil/koppling behöver jag?

Varmvattenberedare och expansionskärl i pannrum med indikerad kallvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ignorera pilen på bilden, det är inkommande kallvatten.

Schematisk bild av en varmvattenberedare med märkta anslutningar och specifikationer, inte pilen för kallvatten.
Skapa konto

Hej Ivan.

Nu skriver du inget om själva solanläggningen så det är svårt att besvara din fråga. Att tänka på är att solpaneler med någorlunda kapacitet kommer koka din varmvattenberedare relativt snabbt. Därför kör man oftast solvärme mot en acctank eller ev en elpanna med lite större volym än själva beredaren.

S
Hur har du ev tänkt dig , din tank har ingen solslinga , då måste VV gå upp i solfångarna och det är inte normalt , Beror på vad är för sorts solfångare , finns dom som ska gå med direktvatten
Foto på fångarna eller länk till vad du har , ett måste här

Det jag har köpt är en sånhär:
Solvärmare med vakuumrör och integrerad vattentank monterad på ställning.
Skapa konto

Om man kan koppla in den på följande sätt:
Schema över koppling av solvärmare med vattenberedare, rör och blandningsventil.
Skapa konto

Det jag hade tänkt var att jag drar ett rör från varmvattenberedaren (vet ej varifrån) till solvärmarens inlopp "cold water", returen/varmvattnet från solvärmaren till varmvattenberedarens retur nr 5 på bilden.

Den elektriska värmaren på solvärmetanken tänkte jag inte ha igång.

S
Den sorten är s.k. självreglerande och kan kopplas i serie med din VV-beredare på den varma sidan ,
den typen sitter på många tak på kontinenten och fungerar bra
Det går att göra på olika sätt .vill du värma din nuvarande beredare samtidigt

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Krilleman
Du måste tänka på att det är olika system, anslutning nr5 är radiatorvatten.

Och produktbladet du har hänvisat till gäller nya TS500, du har den gamla fyrkantiga varianten hemma hos dig.

Anslutningarna för tappvattnet har du på toppen, man ser knappt dom rören på din bild. Lägg upp en tydligare bild på din tanktopp så får du fler utförligare svar!

Kallvattnet in i beredaren verkar vara högra röret som knappt syns bakom den blåa säkerhetsventilen för värmesystemet. Men man ser T-röret i ovankant.

Utgående varmvatten verkar vara det röret med en 90º böj på direkt till vänster. Radiatorpåfyllningen sitter nog också på detta röret.

Har du ingen blandningsventil?

Hur gör man på vintern om man ska leda ut tappvatten utomhus? Då måste utomhusdelen kallställas och tappas ur till fullo.

Rörsystem med röd och blå märkning och pilar som indikerar anslutningar för radiatorvatten och tappvatten.
Skapa konto

Redigerat:
Den där solfångaren skulle jag vilja säga att är olämplig för dig. Sannolikt onödigt dyr också. Tål den en vinter?

Upptill sitter kallvatteninloppet och sen fortsätter kallvattnet in i huset så som du ritade.
Det röda som du ritade är varmvattenutloppet.

Blandningsventilen är mitt i bilden, där den gråa och vita rörisoleringen möts.

Värmesystem med kallvatteninlopp upptill, blandningsventil i mitten och varmvattenutlopp.
Skapa konto

Värmepanna med kallvatteninlopp upptill, varmvattenutlopp och blandningsventil vid grå/vit rörisolering.
Skapa konto

Installation av blandningsventil med grå och vit rörisolering, kall- och varmvattenrör, och en värmefördelare.
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Nej det är shuntventilen till radiatorerna. Bör styras med reglercentral för att få en jämn och anpassad inomhustemperatur. Shunten sitter dessutom på returen vilket hör till ovanligheten i villor. Men fungerar det bra så kör på!

Blandningsventilen ska sitta på utgående varmvatten och blanda in lagom mycket kallvatten så inte onödig skållningsrisk föreligger. Samt så räcker vattnet i varmvattenberedaren längre.

Min åsikt i sakärendet är samma som föregående talare. Denna solfångare är inget att rekommndera dig att koppla in.

Redigerat:
Köpte solfångaren billigt som ett projekt för att se om jag kan få till detta.
Just nu tänkte jag använda solfångaren som den är med varmvattentanken och försöka ansluta den för att värma varmvattnet på något sätt.

Till vintern tänkte jag ta bort varmvattentanken på solfångaren och ersätta den med en kollektor.
Fylla kollektorn med någon köldmedium, på insidan tänkte jag ansluta en värmeväxlare.

• Gilla
speed296
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.