6 231 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Fördelarskåp rör-i-rör
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ah nu läste jag noggrannare och förstår att det så kallade proffset är ute ur bilden. Trist läge men det finns ändå inga genvägar. Du har inte hållt inne med någon betalning som kan användas för att låta någon annan rätta till det?
Finns skarvmuff hos någon butik som har söndagsöppet, tro?Krilleman skrev:
Precis som @Bernieberg skriver så är ditt enda alternativ att lossa på genomföringen i skåpsbotten och trä på en 25mm skravmuff på respektive skyddsrör och dra dit en snutt skyddsrör, så det nya skyddsröret kommer upp i skåpet. Självklart måste du då även skära ner skåpsgenomföringarna så dom blir anpassade för skyddsrörets 25mm.
Drygt arbete då det är oerhört enkelt att göra rätt från början om man läser installationsanvisningen!
[länk]
Snabb googling på RSK med endast svenska träffar så är Rörfokus billigast på 28:- st.
[länk]
Glidex är ett bra hjälpmedel här då det är svårt att trä på skarvmuffarna "torrt".
[bild] [bild]
Vart i landet bor du? Jag har sådana hemma
I Skåne, lund. Var är du?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ursäkta omjag kapar tråden lite, men om man ska dra in ny RiR från dusch samt gammal Prisol i ett nytt skåp, hur blir det med genomföringarna på det senare? Jag har ett nytt Uponor skåp som skall användas. Kan man använda samma grnomföringar?
Edit: Samma typ dvs...
Edit: Samma typ dvs...
Aj fan, jag håller till 10 mil söder om Sundsvall. Men ring till någon vvs-firma med eget lager. Du får luska lite och leta nummer på nätet
Jag har lite dålig koll på uponors system då jag bara använder LK.andr.ljung skrev:
Men de borde väl ha såna universalgenomföringar de också? Som man klipper upp beroende på storlek. Tänk på att du får plasthöljet på prisolen In i skåpet då denna fungerar lika som skyddsröret på RiR
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Visst verkar det vara helt fel. Men förlät mig en dum fråga: Om det nu skulle vara OK att förlägga bara plaströr (inte RiR) då måste det ju också vara OK att installera plaströr med en liten bit skyddsrör. Eller ett skyddsrör som inte räcka helt fram.
Om man skruva in i RiR (den berömda tavlan) är det inte alls säkert att vattnet rinner till skåpet och ut ur skvallerröret.
Om man skruva in i RiR (den berömda tavlan) är det inte alls säkert att vattnet rinner till skåpet och ut ur skvallerröret.
Skulle prova att dra på ett skyddsrör. Visar sig att muttern för infästning i fördelaren tar emot. Kan då välja att skära av den och sätta en ny koppling. Vet då inte om röret räcker i andra ändan.
Funderade då på att trä på ett grövre skyddsrör som går om muttern. Och sedan använda vulktejp där den möter det andra skyddsröret. Kanske en skvätt silikon först. Tror ni det skulle fungera.
Funderade då på att trä på ett grövre skyddsrör som går om muttern. Och sedan använda vulktejp där den möter det andra skyddsröret. Kanske en skvätt silikon först. Tror ni det skulle fungera.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det låter som att det skulle kunna funka men du kan hamna i klammeri med försäkringsbolag om det inte gör det (man får ju då väga in risken att det både ska bli ett läckage och att din tätning mellan skyddsrören inte ska funka).
Om röret blir för kort är det ju okej att skarva i en bit inne i skåpet.
Uponor har en produkt för att skarva skyddsrör 25 mm med 28 mm. RSK 1897931. Undrar om den kanske går att trä över muttern och få genom hålet i skåpet. Tycker själv det låter desperat men det vore i så fall en lösning med produkter i samma system så att allt blir enligt ”reglementet”.
Uponor har en produkt för att skarva skyddsrör 25 mm med 28 mm. RSK 1897931. Undrar om den kanske går att trä över muttern och få genom hålet i skåpet. Tycker själv det låter desperat men det vore i så fall en lösning med produkter i samma system så att allt blir enligt ”reglementet”.
Ja. I mitt fall är det lk, så jag tänkte prova att få till det. Det viktiga är att det fungerar i praktiken. Försäkringsbolagen hjälper dåligt enligt min erfarenhet.Bernieberg skrev:
Det låter som att det skulle kunna funka men du kan hamna i klammeri med försäkringsbolag om det inte gör det (man får ju då väga in risken att det både ska bli ett läckage och att din tätning mellan skyddsrören inte ska funka).
Det här är ett så urbota korkat och onödigt fel så man blir förbannad
Tyvärr har förfallet i VVS-branshen visat sig på allvar under de senare åren (även allmänt i byggbranschen). Jag ser liknade saker hela tiden.
Det slarvas, bruksanvisningar följs inte, installationer utförs icke fackmannamässigt. Det är snett och vint, underdimensionerade rörsystem mm.
Detta är en följd av bl a följande:
1. Stress och tidspress. Allt bara slängs ihop utan vare sig tanke på framtida underhåll eller installationernas utseende.
2. Kompetensbrist. Finns inte tid att utbilda lärlingar. När de kommer ut efter skolan så är det inte ovanligt att de får jobba på egen hand direkt, utan handledare. Detta trots att de egentligen ska ha en "mäster" under två år.
3. Utländsk arbetskraft. Ofta är det personer som inte har någon utbildning inom byggbranschen över huvudtaget, som utger sig för att kunna både det ena och det andra. En utländsk vvs-montör kan säkert vara lika kunnig som en svensk, men hur vet du att den som du anlitar verkligen är utbildad inom branschen?
Dessutom behöver de känna till svenska regler och normer, vilket de inte alltid gör.
4. Dåliga underlag från beställare och konsulter. Detta gäller i regel på större byggen. Det slarvas även här, kanske pga tidspress? Montörerna tvingas lösa mycket på egen hand pga misstag i projekteringen.
Problemet i den här tråden hade aldrig uppstått om en kompetent person, som dessutom klarar att läsa en installationsavisning, hade monterat fördelarskåpet.
Ursäkta för off-topic. Var tvungen att skriva av mig
Det slarvas, bruksanvisningar följs inte, installationer utförs icke fackmannamässigt. Det är snett och vint, underdimensionerade rörsystem mm.
Detta är en följd av bl a följande:
1. Stress och tidspress. Allt bara slängs ihop utan vare sig tanke på framtida underhåll eller installationernas utseende.
2. Kompetensbrist. Finns inte tid att utbilda lärlingar. När de kommer ut efter skolan så är det inte ovanligt att de får jobba på egen hand direkt, utan handledare. Detta trots att de egentligen ska ha en "mäster" under två år.
3. Utländsk arbetskraft. Ofta är det personer som inte har någon utbildning inom byggbranschen över huvudtaget, som utger sig för att kunna både det ena och det andra. En utländsk vvs-montör kan säkert vara lika kunnig som en svensk, men hur vet du att den som du anlitar verkligen är utbildad inom branschen?
Dessutom behöver de känna till svenska regler och normer, vilket de inte alltid gör.
4. Dåliga underlag från beställare och konsulter. Detta gäller i regel på större byggen. Det slarvas även här, kanske pga tidspress? Montörerna tvingas lösa mycket på egen hand pga misstag i projekteringen.
Problemet i den här tråden hade aldrig uppstått om en kompetent person, som dessutom klarar att läsa en installationsavisning, hade monterat fördelarskåpet.
Ursäkta för off-topic. Var tvungen att skriva av mig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden