Vatten & Avlopp
Fairlane: Nu ser jag att när jag söker på Mora så år jag upp två flikar. Den första med produkter innehåller inte det jag söker, men på den andra fliken med reservdelar så fanns den. Eller snarare, versionen som heter 020, finns. Med googles hjälp hittade jag även 010, men den hade utgått ur sortimentet. Vad som skiljer de åt vet jag inte. Clasohlsons hemsida kanske behöver förbättras om
ivigtut: Tack för att vi fick komma och titta. Vi har nu pratat med Bernd på Miljö-tjänst och beställt och väntar på kommunen. Vi Spenderade sommaren med att åka runt och titta och lyssna. Detta var det enda reningsverk som inte krävde efterpolering och värkar robustast samt prisvärdast vid jämförelse på årliga kostnader. Så nu hoppas jag att vi har det klart innan sommaren. (Din
Leif i Skåne: Innan du sågar av röret skruva av nippeln den som sitter kvar och ta med till VVS butiken, så kan dom plocka ihop det som behövs för balofix-ventil + rätt koppling till köksblandaren.
Immobil: Glöm inte att stänga av vattnet! Bara lossa den gamla och sätt dit den nya. Konisk tätning = ingen packning.
Liteavvarje: Lite knepigt att få dom så raka , går att lägga på golvet och knacka med träklubba så rakt det går att få , så du ev . kan sticka dom längre , kommer säker att fastna lite då och då mot glesen vid instick , men skam den som ger sig Lösa , fäst dom med ett fäste i inspektionsluckan , dom kommer inte att röra sig i taket
HasseTeknik: Ett tips: jag utnyttjade idag Clas Ohlsons erbjudande nu i helgen om 20% på inköp ( min 3 artiklar) och jag köpte en ny pumpautomat till sommarstugan, så några hundralappar kan nu gå till annat !
Johansson1234: [citat] Tack! Måste ut och kolla efter spak! Har bara sett de 4 bultarna, men du har nog rätt, det skulle ju vara ganska dumt att installera något man inte kan underhålla utan att gräva upp halva trädgården :-)
Liteavvarje: Inget att oroa sig skiten åker ut ändå
Liteavvarje: Dåligt underlag som det ligger på , har sjunkit och då kan dom gå av , samt av spänningen ( brytning nedåt ) gått av i bjälklaget
Liteavvarje: Var inte för snål på den , ta gärna en som är på 4-5 amp och säkra 3,5amp , ingenting ska gå på maxgräns , då är sannolikheten större att den blir varm och bränner , eftersom den ligger exakt på data och inget mer finns att ta av Vet inte om pumpen tar lite mer i starten , men inte ovanligt , blir en kortis så åker säkringen sin väg iaf
Erik Roos: [citat] Då är det med största sannolikhet temperaturgivaren som kanske behöver bytas.
Jörgen Salomonsson: En sak till ang.luftfyllning med kompressor. I botten på nivåglaset kan det finnas en ventil som fungerar med ett vanligt blåsmunstycke..
Liteavvarje: Pumpen ser skapligt ny ut , men hur är det med rören ut till brunnen , i gamla tider var det galv det med Ett större jobb att byte röret till slang om det är galv
Gårdsboende: Ja detta tog sig ju en annorlunda vändning idag. Ett av de fördragna rören, som skulle tas bort, sprack en lödning på nu när det varit väldigt kallt och vatten rann ner utmed väggen i badrummet undertill. Så nu väntas skadetekniker från försäkringsbolag i veckan.. [bild]
GoForIt: En vattenfylld PEM-slang som fryser går ju inte sönder såvida den är trycklös och vattnet kan expandera. Ska du ha den konstant trycksatt, så är det nog värmekabel som gäller. Upptiningen du är inne på skulle nog bli svår och tidsödande vid sträng kyla. Beroende på höjdskillnad så kanske en pumpautomat i pumphuset kan klara jobbet själv?
Sofian87: [citat] Låter ju sisådär kul. :rolleyes: Tack för info!
henlin431: Det här låter som mig för 4 år sen (finns i forumet). Det tog ett tag för mig att inse att grannen (jag har tydligen servitut på brunnen vid stugan) hade varit där strax innan vi köpte stugan och försökt koppla på något. Han verkar ha kopplat bort/tappat ner backventilen ner i brunnen (eller hittat på något annat bus). Jag köpte en ny och kopplade på. Den har suttit där sen dess.
AndyBengtsson: Tack för svaren! Låter som en bra idé. Ska ordna med det imorgon och återkommer efter det.
andpersa: Verkar bli till att gräva om avloppsrören till våren för oss... Tack för svaren!
Kulingkuling: Hej, Jag har fått någon form av vit hinna/slem i fördelningsbrunnen. Kan inte se att jag haft någon slamflykt från trekammarbrunnen, samtidigt kan jag inte förklara hur detta bara ”uppstår”. Anläggningen är bara 14 månader så jag tycker det är lite tidigt för problem... Hinnan faller lätt sönder, så den är svår att få upp. Vi inspekterade rören med kamera, och geggan har
sallad: [citat] Kvaliteten på kallvattnet är löjligt bra enligt vattenprovet på alla punkter utom lite surt (det rättade till sig) och bakterier (vilket var ett bra tag sen). Så därför kvarstod misstanken med beredaren i pannan. Ska kolla om det finns avtappning!
Krilleman: Går det att lossa slangen så är det ju enkelt att kontrollera packningen!
Kallebo: Ok. Så det korrekta för tappvatten är att låta tomrören gå upp över skyddskanten och ha paraply över sig! Blir till att beställa rätt genomföringar då.. De var ju faktiskt inte så farligt dyra
Liteavvarje: Nej inte enligt dom regler som finns , skarven kommer att delvis vara dold och det är inte bra oavsett press eller lödning så finns det en risk för läcka , är så i alla skarvar Klart lödning är bättre än press , men kan vara svårt även det , vid mjuklödning måste rören vara helt rena för att det ska bita . och hårdlödning är inget alternativ här Det är kort där och så som
Mike the farmer: [citat] Jag får hjälp i min andra tråd, håller på med hydroforen as we speak :)
Kojfabriken: [citat] Nja, egentligen vill jag mest förstå mig på området. Så småningom, när jag ska installera fördelare till golvvärme, kommer jag dock behöva blanda ett par system. Rören som vvs-aren lagt i badrummet är LK (12a). Gjorde ett kap på lite överblivet material för uppnor 20mm, vilket blir golvvärmen för övriga slingor.