Mm känns ju också som att en högre belägen konsument kan börja klaga på dåligt tryck. Vips skruvar någon som inte då tänker på att vi får för högt igen.... känns inte så säkert.

L
L Lowika skrev:
Ja... men kommunen tycker 7,5 är ok...

De två första gångerna var dagtid. Jag (ensam hemma) gjorde inget vattenrelaterat. Tredje gången nattetid; inget med vatten hos oss iaf.
Det är lite lustigt med att det hände nattetid , en orsak kan vara att ingen använder vatten på natten och trycket i ledningarna går upp till max , prova med det jag skrev tidigare först innan annan åtgärd , framkommer inte om ni är ensamma om detta eller fler har problem , fråga runt
är nog ingen dum ide , då kan ni ev . gå samman mot kommunen .
Ligger ni längst ner på sluttningen finns det ett statiskt tryck uppifrån tillsammans med övrigt
och det kan påverka

L
L Lowika skrev:
Mm känns ju också som att en högre belägen konsument kan börja klaga på dåligt tryck. Vips skruvar någon som inte då tänker på att vi får för högt igen.... känns inte så säkert.
I en vanlig villa som jag skrev räcker gott och väl 6 bar , kan även räcka med 5 bar ,är det så högt upp så dom översta inte kan få det ,utan att kommunen behöver höja ,
Skillnad mellan 7,5 bar och 6 bar är 15 meter i nivå , och 5 bar till 7,5 är 25 meter i höjd , det är många meter upp i himlen

L Liteavvarje skrev:
I en vanlig villa som jag skrev räcker gott och väl 6 bar , kan även räcka med 5 bar ,är det så högt upp så dom översta inte kan få det ,utan att kommunen behöver höja ,
Skillnad mellan 7,5 bar och 6 bar är 15 meter i nivå , och 5 bar till 7,5 är 25 meter i höjd , det är många meter upp i himlen
Det är lätt 25m upp till översta punkten i nätet vi bor längst ner i vårt nät. Sen stupar det 80 m till nedanför oss, men det är ett annat nät. Vi hade 8,5 bar när den första ventilen rök....

L Liteavvarje skrev:
Det är lite lustigt med att det hände nattetid , en orsak kan vara att ingen använder vatten på natten och trycket i ledningarna går upp till max , prova med det jag skrev tidigare först innan annan åtgärd , framkommer inte om ni är ensamma om detta eller fler har problem , fråga runt
är nog ingen dum ide , då kan ni ev . gå samman mot kommunen .
Ligger ni längst ner på sluttningen finns det ett statiskt tryck uppifrån tillsammans med övrigt
och det kan påverka
De vi pratat med har inte haft problem. Och inte vi heller de första 6 åren i huset

L
Är det så att det kommit till nya fastigheter ovanför er , så förstår jag ert problem ganska bra ,
kommunen hade från början kanske 6 bar , när det tillkom mera hus högre upp , så har dom kopplat på stigaren och höjt trycket , annars får dom där uppe inte vatten . kommunen har snikat till det och vill inte ha en tryckhöjningspump på halva vägen upp i höjden , enklast för dom var att höja trycket ,
Undrar om ni inte ska påtala det till kommunen om edert problem och stå fast vid att dom ska åtgärda det . Antingen får dom sänka trycket och sätta en tryckhöjningspump halvvägs eller en tryckregulator på ert inkommande vatten ( då ska den sitta före vattenmätaren helst för allt före mätaren är kommunens ansvar )
NI har ju bott där i 6 år utan problem , har husen ovanför tillkommit under den tiden så är det
tryckproblem som ställer till det för er , orsakat av kommunen

L Liteavvarje skrev:
Är det så att det kommit till nya fastigheter ovanför er , så förstår jag ert problem ganska bra ,
kommunen hade från början kanske 6 bar , när det tillkom mera hus högre upp , så har dom kopplat på stigaren och höjt trycket , annars får dom där uppe inte vatten . kommunen har snikat till det och vill inte ha en tryckhöjningspump på halva vägen upp i höjden , enklast för dom var att höja trycket ,
Undrar om ni inte ska påtala det till kommunen om edert problem och stå fast vid att dom ska åtgärda det . Antingen får dom sänka trycket och sätta en tryckhöjningspump halvvägs eller en tryckregulator på ert inkommande vatten ( då ska den sitta före vattenmätaren helst för allt före mätaren är kommunens ansvar )
NI har ju bott där i 6 år utan problem , har husen ovanför tillkommit under den tiden så är det
tryckproblem som ställer till det för er , orsakat av kommunen
Nej... Inte de senaste åren iaf. Tror de nyaste ovan oss är 90-tal.

L
Har det byggts flera hus runtomkring uppåt neråt i backarna , så kan det var att kommunen höjt trycket så alla får vatten

Och nu för ett par dagar sedan satte det igång igen efter att ha varit lugnt sedan oktober när jag skrev ursprungsinlägget. Ett par gånger om dagen har det hänt nu sedan i lördags. Hittills verkar vi ha varit hemma varje gång och kunnat stänga av inkommande vatten. Jag blir tokig! Man vill ju inte att den går sönder igen och står och spolar några kubik.....

Krilleman
Montera en tryckregulator på inkommande kallvatten efter vattenmätaren så blir det ett bättre utgångsläge för säkerhetsventilen!

Det räcker gott om du har den ställd på ca 4-5bar vilket är "normalt" i en kommunal vattenledning.

Ringde vattenverket. Tydligen har lokala vattenverket varit trasigt sedan i lördags (då problemen började igen) och vattnet har kommit från ett externt nät. Vattnet har då behövt pumpas. Och de har inte kunnat styra trycket här... så det fanns en orsak. Men jo... på sikt får vi nog lista ut hur man gör. Om det är något man gör själv eller anlitar någon till?...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.