Hej.
Sitter här med ett gammalt system. Jag undrar bara hur rattarna skall vara. Båda är öppna. Den röda går till hydrofor en på undersidan. Den rostiga direkt in i hydroforen.

• Gammalt pump- och rörsystem med en öppen röd ventil och rostiga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är väl inte en hydrofor utan drivenheten till en ejektorpump. Om bägge rören går ner i brunnen så ska bägge ventilerna vara öppna. Pumpen fungerar genom att skapa ett högt tryck i en slang och därmed trycka upp vatten i den andra. För att detta ska fungera måste det vara vatten i systemet.

Varför frågar du om ventilerna? Fungerar inte pumpen?

Redigerat:
Man kan säga att jag är rätt vilsen när det gäller detta. Men jag trodde att tanken som står till vänster är en hydrofor. Vatten trycket går upp och ner hela tiden. Trycket går upp till 4 bar och sjunker till 2 bar på 2 sekunder. Då går pumpen igång och skickar upp trycket till 4 bar igen. Sen håller den på så tills man stänger av kranen. Trodde jag hade för lite luft i hydroforen.

tommib
Så kan det absolut vara men jag tror inte att det som syns på bilden är en hydrofor. Det borde vara en stor tank någonstans.

Den tanken?

• En gammal tank täckt med svart plast, omgiven av olika pumpar och rör under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Just det. Där är hydrofortanken. Jag missuppfattade uppenbarligen dig. Nu när jag läste noggrannare så skrev du ju tanken till vänster.... Jag skyller på att den inte var med i bild ordentligt :)

Det du beskriver kan mycket väl bero på lite luft i tanken. Prova att lufta den.

Jag är inte själv så duktig på just pumpanläggningar men det dyker nog snart upp någon skickligare. Det du måste reda ut är hur alla rör går, det ger ledtrådar om hur anläggningen fungerar.

Om det är så att den där stående gröna är drivenheten till en ejektorpump så borde det gå ner två slangar i borrhålet. Gör det det? Lite svårt att se med all plast. Vad finns till vänster i bild? Jag tror iofs kanske inte att det är relevant om du bara ska prova att fylla på luft men det kan vara bra att ha koll på sin anläggning.

M
Du har tvärtom, för lite luft i hydroforen. Vågar inte riktigt säga hur du ska göra eftersom du ar en ejektorpump, men finns det en luftnippel i toppen så kan man fylla på den vägen.

tommib
Ja? Det är det vi pratat om hela tiden. För lite luft i tanken (troligen).

Om jag ( som inte är hemma på ejektorpumpar) får gissa lite, så antar jag att du ska göra detta för att fylla luft i hydroforen.
1 slå ifrån strömbrytaren eller plocka ur säkring(ar).
2 stäng båda kranarna, så pumpsystemet isoleras från hydroforen. ( Lite frågetecken om den blir helt isolerad ).
3 öppna den ventil, som går till gummislangen och tappa ur hydroforen helt.
4 stäng " gummislangsventilen", öppna de andra två och slå på strömmen.

Det går ner 2 rör i borrhålet.
Det som är ännu mer till vänster är bara ett vattenfilter. Luftningsskruven på toppen av tanken vill absolut inte skruvas ur. Känns som den satt sig rejält eller att Hultén skruvat dit den. Det jag inte riktigt förstår är den röda ratten som går från undersidan av hydroforen till baka till ejektorpumpen. Den står i öppet läge. Försökte tömma den på vatten med det kom bara kanske 5 dl vatten. Vågar inte riktigt ta i för kung och fosterland på den övre ifall den inte slutet tätt igen.

tommib
Det kanske är för att ladda ejektorpumpen om den skulle bli torr av någon anledning?

Principen för att lufta är som HasseTeknik säger. Ev måste du öppna den där luftningsskruven upptill för att kunna tömma ut vattnet.

Vart tar gummislangen vägen? Du har en ventil på den så jag gissar att den är till för att tömma tanken.

Varför är det en sopsäck på tanken?

Y
Utan att ha läst er sista inlägg så hade jag lyft av sopsäcken och kollat om det sitter bilventil i toppen för fylla på luft.

Vilketsom, stäng av strömmen till pumpen, öppna alla kranar i huset, låt allt vatten rinna ut, så får tanken luft den vägen. stäng alla kranar i huset, på med strömmen.
- inte perfekt, men snabbfix.

Sen sulle du haft ett glasrör på utsidan av tanken så du ser hur mycket vatten och luft det är, tror 50/50 vore bra.

Alternativt stäng av pumpen, öppna inspektionsluckan nere på tanken, och gör ren tanken, stäng, hoppas den håller tätt, starta pump. = ren + rätt mängd luft. Men du kommer troligen inte vilja dricka vattnet på ett tag då det kan vara endel svart sörja i botten på tanken.

Testade att stänga av pumpen. Öppna alla kranar. Lät vattnet ta slut som tog typ 15 sekunder. Stängde kranar startade pumpen. Ingen skillnad. På toppen sitter det bara en fyrkantig bult utan ventil.

tommib
Den fyrkantiga bulten är en propp. Du kan skruva loss den för att kunna få in luft i hydroforen eller ansluta något annat.

Det är inte säkert att du kan öppna kranarna bara sådär, om inte någon av dem ligger under hydroforens nivå. Du måste tömma den helt på vatten, inte bara släppa trycket.

Som sagt, jag misstänker att den röda slangen är för att kunna tömma hydroforen. Vart tar den vägen? Det du troligen behöver göra är att öppna ventilen på avsticket med den röda slangen och sen öppna kranarna. Då borde du kunna tömma hydroforen helt. Detta görs med pumpen avstängd och isolerad (skruva ventilerna med ratt till helt stängt läge).

Prova att tappa ur via gummislangen. Jag gissar att anläggningen ligger i nivå under dina vanliga tappställen, så du behöver tappa på ett lågt ställe och också förvissa dig om att det kommer in luft i hydroforen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.