Vatten & Avlopp
skutten11: Din VVB är äldre , grovt gods i den , behåll den så länge som du kan , den gör sitt jobb Det blir exakt samma sak med en ny VVB , den patron du har är säkert en för 230V 2KW , Nya VVB i den storleken har en patron som kan kopplas in 230 2 KW / 400V 3KW Det är lite bättre fart på en i 400V utförande , Men då uppstår ett aber till , ju varmare patron är desto mer kalk avsätts på
Krilleman: Hej och välkommen till forumet Ingemar. Självklart går det att reparera en gamma Morablandare. Det tillverkas reservdelar till många gamla varianter ännu. Vad är det som är fel i blandaren? Vilken modell har du? Lägg gärna upp en bild på köksblandaren! Kan du hitta den i servicehandboken? http://www.moraarmatur.se/press/trycksaker/mora-servicehandbok/
Krilleman: En korrekt ansluten brunn från Purus ska inte manschetten synas under klämringens kant nedåt mot brunnen, och det verkar inte den göra i din brunn. Massan upptill är antagligen bara fix. Så visuellt av din bild ser det bra ut. http://qbankfrontend.purus.se/deployedFiles/7118069_Tyr_instruction_SE.pdf
Mikael_L: Ganska ofta tar man upp hålet mellan diskmaskin och diskbänksskåpet högt upp, nära bänkskivan för att uppnå denna effekt. Det går ju att göra med tvättmaskin också. Men ibland är det inte ett skåp bredvid, eller så blir det fult med ett hål högt upp på en kommod, då får man göra enligt krillemans bild. Anledningen är att maskinerna inte ska tömma ut sig av sig självt genom
NoOne2k: Är din fastighet belägen innanför verksamhetsområde för vatten och avlopp så ansvarar du för ledningen fram till anslutningspunkten (vanligtvis 0.5m utanför tomtgränsen). Ansluter kommunen flera fastigheter på ledningarna som går inne på din tomt ska de ha din tillåtelse och dessutom ta över ansvaret för dem. Är din fastighet belägen utanför verksamhetsområdet kan det vara dina
Leif i Skåne: När du ändå håller på att ”röra” så kapa kopparrören och monter balofix kranar som kopplingar, sedan passar pexrör mot dessa, då kan man stäng dessa i framtiden utan att stänga hela huset. Innan du kapar röret försök att räta ut den svaga böjen på pressolröret. Det är aldrig bra att montera där det finns en svag böj! Men det kan lyckas ändå.
skutten11: Frostfritt är vad som gäller för allt vatten och avlopp , bara att gräva Lutning på avlopp 2 cm per meter är lagom och rinner bra , ska finnas avluftning upp på taket med
ricebridge: [citat] Avloppslukten måste ju komma någonstans ifrån. Det innebär att det bara finns vattenlås och trasiga ledningar att välja på. Är det alltid vatten i alla vattenlås dygnet runt året om, så återstår bara att hitta någon slags trasig ledning. Utöver det kan det vara läge att kolla luftningen till avlopp och reningsverk, så det inte kommer lukt den vägen. Men annars är det ju
Snailman: När jag köpte huset var det tio år, de hade bytt en gång, jag har bott där 20 år och har inte bytt eller kollat någon gång.
Mikael_L: Ska man inte skicka ett "förlåt mig, jag klantade mig, så nu blev det ert problem"-kort till reningsverket... Där proppen snart har hamnat ... ;)
danne9: Jag byggde ut mitt garage så att det blev 6x8m, 48 kvm. Tanken var först att lägga en ränna i mitten som leder vattnet till brunnen men valde sen att bara sätta en brunn där det var planerat att ha bilen, ungefär mitt under. Idag ångrar jag mig. Hade ja fått göra om det hade jag lagt rännan ja tänkt ifrån början och ja hade satt brunnen i mitten av garaget. Det råkade komma en
Mjolnir: Detta svar fick jag: "Hej, Det är samma klämring i våra mattpaket som i våra klinkerpaket, enda skillnaden kan möjligtvis vara färgen då klämringen finns i både vitt och grått utförande. Klämring ska sitta i brunnsäte oavsett om det är plastmatta eller klinker som ytskikt då denna håller tätskikt på plats i brunnsätet. Se bifogad länk till monteringsanvisning
Daniel 109: I de fall där man har kombinationen enskilt vatten och kommunalt avlopp så har man en vattenmätarebich betalar nästan lika mycket flr förbrukningen som om det vore kommunalt. Det är en ovanlig kombination eftersom det normaltsett är lättare att dra vatten än avlopp.
Karl_Pedal: Finns numera väldigt billiga ultraljudssensorer som du kan använda för att mäta nivå på vätskor du helst inte vill ha direktkontakt med. Kräver lite pyssel för att sätta ihop men kostnad är å andra sidan bara några hundringar. Kolla exempel här: http://www.circuitstoday.com/water-level-indicator-arduino-ultrasonic-sensor Annars borde du kunna ha någon slags flottörlösning som
j björk: Okej, tackar för svar så här långt. Det får bli i serie. Vad det gäller vvc tänkte jag ha en 3 vägs kulventil alt. 2 vanliga, beroende på vad som blir lämpligast. Då med en retur innan pannan och en innan vvb, så kan jag välja vart jag släpper in vattnet beroende på om pannan är varm eller inte. Det kan väl inte gärna vara något problem? Jag tänkte hålla förgreningen kort,
Gårdsboende: Har löst det om någon annan är intresserad. IKEA's LILLVIKEN vattenlås som tas isär som bilden visar, man får ta i lite då någon pigg i röret håller emot. [bild] Då får du detta kvar, du kapar över gummipackningens del så har du standard 40mm avlopp. [bild] Sen köper du en sån här med dimmension 40mm, då kan man trycka på torktumlarens smala slang med lite vilja. [bild]
RapidSledge: Nuförtiden är det alltid billigare att fixa avlopp i egen regi, sluten tank eltoa mm. Känns väldigt miljövidrigt att man inför kommunalt VA där det är tänkt att man skall skita i dricksvatten.
Pagno: Tack för alla idéer och förslag! Måste sova nu, skall upp 04.00... Mvh P-A
_Elman_: Beror på vad som redan sitter och omständigheter Lite förenklat grundläggande 10m vattenpelare väger 1kg/cm2=1atm=1bar Man kan inte suga mer än ca7-8m. Dvs, Vid 11m hade man passerat absolut vaccum och tommare än rymden.. Vi lever i en atmosfär av luft på ca 1000milibar =1bar på jorden Lösning, 1 Ejektor som spolar upp mer vatten med hjälp av vatten. Denna lösning ger dålig
Krilleman: https://www.byggahus.se/forum/threads/anslutning-pem-till-betongroer.238942/ (y)
Lill-Birre: Har sett att det har löddrat lite av tvättmedel ibland. Fick även tips att lägga gladpack över brunnslocket för att se om det blev någon form av drag och det blev det, gladpacken lättade lite..? Troligtvis bara vattenlås i golvbrunnen.
D09: Hej Har idag ett Callidus järnfilter. Är inte nöjd med reningen liksom flera grannar i området och de har bytt till Bravas Vattenfilter Zeus. De är väldigt nöjda med sitt byte. http://www.bravavattenrening.se/vattenfilter/brava-zeus/ Har kontaktat säljaren och ska göra en vattenanalys. Är nyfiken på erfarenheter som sträcker sig utanför mitt bostadsområde?
hogge81: Tack för ideérna. Nu verkar det som skiten lagt sig och brunnen och vattnet är ok igen.
Guson: Här kan du i tredje inlägget se hur det går till. https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-varmvattenberedare.298691/
The_Nyll: Kommunen sa i mitt fall bedöms tomten som åkermark och då behövde jag bara kontakta nodava.