T
The_Nyll: Kommunen sa i mitt fall bedöms tomten som åkermark och då behövde jag bara kontakta nodava.
7 svar · 1,3k läst
S
Solis-Lady: Låter rimligt, så tack för svaret.
2 svar · 1,2k läst
S
skutten11: Bommad texten lite , men normalt med som du säger är ett hål rakt in till centrum av svinghlulet som slungar vattnet utåt av centrifugalkraften , men kanske vingarna är inverterade på denna pump , men jag aldrig sett något i den stilen , det är mot alla odds i pumpar . Vattnet går in i centrum och ut på vingars sida
4 svar · 944 läst
·
T
Tore Henriksson: [citat] Hon har varit dit från miljökontoret i samband att jag sökte bygglov för avloppstank, visade henne bäcken och trekammarbrunnarna som släpper ut avloppsavarten utan bygglov för detta, efter detta har det varit tyst.
8 svar · 901 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Del av eget avlopp? Slutet av en spridarledning för infiltration? Rör till en stenkista? (Ska ju inte ligga i blöt mark men det finns många felaktiga avlopp på landet). Någon rör för att hålla koll på grundvattennivån? Ovanlig form av gränsmarkering?
2 svar · 1,5k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Det där med sömnskallning känner jag allt för väl... Vilket avstånd från väggen blir bäst att placera avloppet tror du/ni? Jag har ju möjlighet att placera det där jag vill så det måste bli så optimalt som möjligt. Säker Vatten ger inga riktlinjer utan hänvisar till att det bör finnas utrymme för just installationer (minst 120mm om jag inte minns fel), men då påverkar ju
4 svar · 1,8k läst
·
L
lostinsweden: [bild] Tack för hjälp. Det funkade fint
7 svar · 6,0k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Diskmaskiner har, eller åtminstone hade de förr, en enkel men funktionssäker vattenbrytare. En hård torr svamp är inklämd i en brytare som mekaniskt håller strömkretsen sluten så länge svampen är torr. Utsätts svampen för vatten mjuknar den snabbt och strömkretsen bryts. En sådan brytare kan du enkelt placera där du vill och koppla in på matningen till pumpen utan något
2 svar · 2,2k läst
S
Stefan1972: Annars brukar det löna sig att planera avlopp och sånt innan man går vidare med resten.
15 svar · 3,5k läst
·
H
Hammarfall: Tack!
2 svar · 2,1k läst
·
B
beppe34: Den här ventlien har varit öppen och orörd sedan åtminstone 2011 när jag köpte fastigheten, och nu vågar jag inte röra den alls :) Tänker vänta på sommaren med alla åtgärder kring denna vattenläcka då värmesystemet behövs just nu.
3 svar · 4,9k läst
·
C
corre: En pumpbrunn är konisk i botten för att slamansamlingen ska minimeras och för att kunna spola rent enklare. Pumpen kommer hantera det mesta på egen hand, om man nyttjar mycket papper i toaletten kan det bli lite ansamling som får spolas bort regelbundet.
7 svar · 2,8k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Jag vet att Ekerum Golf & Resort (ej campingen) hade några toaletter ute längs banan som inte spolades med dricksvatten, men jag har förmig att det byggdes om senare pga en massa problem. Jag är uppvuxen någon km från Ekerum, det är även där delar av ”Den ofrivillige golfaren” spelades in.
8 svar · 3,4k läst
B
byggarns: Kollade med trygg hansa, dem gör ingenting för att korrigera fel utan skulle det uppstå någon skada så ska dem kunna täcka det. Så vi kör på med spolandet 1ggr om året, måste spola ändå övriga ställen så låt gå!
9 svar · 1,8k läst
A
AndersS: Är det näringsverksamhet som ska bedrivas skulle jag tagit kontakt med kommunens Miljökontor för att säkerställa att du senare inte får några problem.
6 svar · 1,3k läst
Mazen
Mazen: (y)
13 svar · 3,3k läst
·
Mazen
13 svar · 3,3k läst
·
Vendo
Vendo: Denna hydroforen är i glasfiber och helt slät. Bara in och utlopp nedtill. Rörisen drog på vattnet och stack. Nu hade jag köpt materialet själv men tycker ändå det var dåligt att bara lämna anläggningen utan att ens testat att hydroforen fungerar. Att justera luftinjektorn var det ännu mindre tal om... Men som tur är finns det fler rörfirmor att ringa nästa gång.
7 svar · 11,6k läst
Villa vista
Villa vista: med dessa regler är det näst intill omöjligt att bygga badrum med inbyggda blandare
2 svar · 8,2k läst
·
G
Anonymiserad 156538: Hela poängen med PEX och rör i rör är ju att man skall kunna byta ut ett rör och inte behöva skarva, man skarvar bara på ett nytt ytterrör med en gummi-muff och sedan drar man om innerröret.
6 svar · 8,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Jag med. Men ibland har jag funderat på om det verkligen är värt att cykla de tre kilometrarna när jag behöver slå en sjua på natten. I alla fall nu på vintern.
12 svar · 4,6k läst
O
Oldfart: Tack! Det där funkar som en bra översikt. Det jag är ute efter är nog hela skalan hela vägen från den mer praktiska montörsbiten och över till lite mer teori, men kanske inte hela vägen upp till ingenjörsnivå. Någon som läst "VVS Sanitet", "VVS Värme och kyla 1" samt "VVS Värme och kyla 2" och kan säga om de är något att ha? VVS Sanitet
2 svar · 1,1k läst
K
karlmb: [citat] Jag vet, det är Nino som left the building.
205 svar · 17,0k läst
·
4
4fun: Hej, Ja det är lite trångt har gömt det bakom ett skåp (som jag nu måste ta bort för att kunna avfukta). Jag ska testa att avfukta imorgon, återkommer om det skiter sig :) Jag tackar så otroligt mycket för att hjälp! Mvh 4fun
5 svar · 683 läst
·
Immobil
Immobil: På pärmens baksida står det finstilt: FM Mattsson förbehåller sig rätten att göra ändringar. Vilket de tydligen har gjort i detta fallet.
10 svar · 4,6k läst
·
M
Martho: Tack! Kör ev med Frenco koppling ändå så jag behåller rördimensionen. Biltema har en som verkar passa.
8 svar · 10,1k läst
·
K
Krypstocken: Hej Jag är enig, förstår inte heller vad de menar med självrensande och ejectorverkan i det här sammanhanget. På bilden ser det helt enkelt ut som att det "släta rör". Även purus har ett som de kallar självrensande, enkel konstruktion. K
2 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Du kanske borde isolera i marken en bit ut från grundmuren? När det gäller värmekabel så kanske du kan göra en egen och köra 12 eller 24 volt i den. Om du kan köpa motsåndstråd (elfa kanske) så borde man kunna ordna en slinga som bara blir någon mm tjock.
3 svar · 5,3k läst
H
HusNyburgare: [citat] Ja när man är så oerfarna som vi är kan det vara hur löjliga/enkla grejer som helst.
35 svar · 38,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: De går från en lämplig brunn ute i gatan eller på tomten, och kan både spola, suga och filma..
3 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.