Hej. Med risk för att bli utskrattad och bli till allmänt åtlöje lägger jag ut en bild på hur jag gjort för att ansluta min trädgårdsslang till en magnetventil som har ett hus i plast. Köpte magnetventilen på Rinkaby.

Som nu ser på bilden har jag lagt på lite lin på metallvinkeln och använt locherpasta. Såg idag att det börjat läcka lite på ena kopplingen och det verkar som om plastgodset fått en pytteliten spricka längst ut. Förmodligen så är det helt fel att pressa i en metallkoppling så som jag gjort.

Kanska man kan få tips från er forumvänner om vilka delar jag bör köpa in för att få till det. Både inkommande och utgående ska vara en vanlig 1/2" trädgårdsslang som på bilden. Beställer nya delar på Rinkaby igen så fort jag vet vad jag behöver. Jag är supertacksam för all hjälp jag kan få för att komma in på banan igen.

Tar även tacksamt emot tips för hur man skyddar det hela för väder och sol.

:)

• Trädgårdsslang ansluten till en plastmagnetventil med lin och locherpasta på metallkopplingarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är en magnetventi för något? Jag har drivit en grönsaksodling med bl a ett växthus på 300 kvm och har pysslat rätt mycket med slangar och kopplingar så det har jag koll på men magnetventil vet jag inte vad man har till.

Vad är det för tryck? Det kan ha betydelse.

kramfors kramfors skrev:
Hej. Med risk för att bli utskrattad och bli till allmänt åtlöje lägger jag ut en bild på hur jag gjort för att ansluta min trädgårdsslang till en magnetventil som har ett hus i plast. Köpte magnetventilen på Rinkaby.

Som nu ser på bilden har jag lagt på lite lin på metallvinkeln och använt locherpasta. Såg idag att det börjat läcka lite på ena kopplingen och det verkar som om plastgodset fått en pytteliten spricka längst ut. Förmodligen så är det helt fel att pressa i en metallkoppling så som jag gjort.

Kanska man kan få tips från er forumvänner om vilka delar jag bör köpa in för att få till det. Både inkommande och utgående ska vara en vanlig 1/2" trädgårdsslang som på bilden. Beställer nya delar på Rinkaby igen så fort jag vet vad jag behöver. Jag är supertacksam för all hjälp jag kan få för att komma in på banan igen.

Tar även tacksamt emot tips för hur man skyddar det hela för väder och sol.

:)
Jag hade nog använt gängtejp istället och tagit det försiktigt när jag skruvade fast rörböjarna.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Vad är en magnetventi för något? Jag har drivit en grönsaksodling med bl a ett växthus på 300 kvm och har pysslat rätt mycket med slangar och kopplingar så det har jag koll på men magnetventil vet jag inte vad man har till.

En magnetventil öppnas elektrisk med en signal från t ex en strömbrytare, knapp eller i ett mer automatiserat system.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Lin sväller när det blir fuktigt. Den kraften kan bli avsevärd och spräcka vekt gods.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
D Deathtrip2000 skrev:
En magnetventil öppnas elektrisk med en signal från t ex en strömbrytare, knapp eller i ett mer automatiserat system.
Som i mina automatbevattningar? Vad kan man tänka sig för tryck?

T TottoGBG skrev:
Som i mina automatbevattningar? Vad kan man tänka sig för tryck?
Trycket är väl knappt ett par bar. TS kan nog svara bättre på vad som gäller i det aktuella fallet.

D Deathtrip2000 skrev:
Jag hade nog använt gängtejp istället och tagit det försiktigt när jag skruvade fast rörböjarna.
Så det är inget generalfel egentligen att använda metallkopplingen?

Sprickan är mycket liten och i utkanten. Jag har en chans att få tätt lite längre in men är rädd att spräcka godset ytterligare.

T TottoGBG skrev:

Jag har tyvärr ingen uppgift på det.

Grejen med plast är att det är ganska skört och blandar du metall och plast så vinner metall. Man ska aldrig dra åt särskilt hårt och jag tror att gängtejp är ett bättre alternativ. Jag tror att du kanske varit för brutal när du dragit, alternativt köpt en plastgrej som var billig men som inte tål något. Det har hänt förr.

• Gilla
kramfors och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Du får aldrig köra lin på en koppling av plast. Linet sväller och antingen blir det en raket när gängorna släpper, eller så spricker kopplingen.

Mot plast skall du alltid använda gängtejp.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
M
Men är det bara plast i ventilen, eller är det plast med mässigskoppling inuti?

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Men är det bara plast i ventilen, eller är det plast med mässigskoppling inuti?
Det är bara plast.

Pratade med min pappa som varit i branschen (dock ej som VVS-montör) och han menade att det hade varit bättre om det varit "plast inuti och metall utanpå".

Eftersom jag inte gjort rätt ska jag försöka rädda magnetventilen för jag tror sprickan bara är ytterst mot kanten. Jag har beställt dubbelnipplar i plast som jag ska dra in i magnetventilen. (Vinkeldubbelnipplarna i mässing på bilden utgår) Då får jag en utvändig plastgänga och kan dra på min slangkoppling direkt över den. Håller det tätt så är allt bra, annars får jag dra lärdom av mitt misstag och köpa en ny magnetventil också.

Tusen tack för alla svaren. Ni har varit ytterst hjälpsamma.

EDIT: Sprickan i godset var i gängans fulla längd. Har förutom dubbelnipplar i plast och gängtejp även beställt en ny magnetventil, det får gå på kontot "Läropengar" ha ha

Läxan som jag lärt mig är att inte använda lin till plastdelar.

• Grå plastdubbelnippel med utvändiga gängor använd för att byta ut vinkeldubbelnippeln i mässing.
Redigerat:
M
Det är normalt sett inget problem att dra i en metallkoppling i plast, det sitter ju gardenakopplingar på var och varannan kran.

Men man måste ha gängtejp och vara försiktig när man drar åt, bara försiktigt med handkraft.

Men visst, som din far säger, så hade det nog inte hänt något om det var den invändiga gängan som var metall, men kopplingen hade kunnat spricka ändå pga linets svällkraft.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.