Problemet med koppar är att det bar tål halva flödet mot plast, annars äts kopparn upp av vattnes rörelse det eroderar.

Om det är utomhus kanske en läcka om några år gör rätt liten skada och det estetiska får överväga?

Staffans2000
Det kommer inte att bli någon läcka. Åtminstone inte orsakad av vare sig marksyror eller invändigt slitage!

Sådana råd ställer till det för TS.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kommer inte att bli någon läcka. Åtminstone inte orsakad av vare sig marksyror eller invändigt slitage!

Staffan
OM, det blir en läcka.

S
Vad menar du med , Sådana råd ställer till det för TS
Tänk till lite innan du skriver och hoppar på någons inlägg som kan vara relevant i utförandet ,
varför inte säga , att det kan vara en ide och inte racka ner på något

Kopparröret kommer att korrodera men det tar minst en mansålder innan det börjar läcka av den anledningen. Kör på!

Staffans2000
E Erik_X skrev:
Problemet med koppar är att det bar tål halva flödet mot plast, annars äts kopparn upp av vattnes rörelse det eroderar.
Det var intressant.
Naturligtvis eroderar koparrör, precis som alla andra rör. Men när blir det ett problem?

S skutten11 skrev:
Vad menar du med , Sådana råd ställer till det för TS
Tänk till lite innan du skriver och hoppar på någons inlägg som kan vara relevant i utförandet ,
varför inte säga , att det kan vara en ide och inte racka ner på något
Jag har faktiskt svårt att förstå vad du vill säga.
Men levererar du ett bästasvarråd som är helt felaktigt. Ja, då säger jag det!
TS kommer att dö av
ålderdom långt innan kopparröret förstörs.
Därför är ditt råd dåligt!

Staffan

S
Därför är ditt råd dåligt!
Det avgör TS och inte du vad som är bästa svar

tommib
När järn rostar fragmenteras det till sina ursprungliga beståndsdelar kol och syre, kanske det var. Tog för givet att det även gäller för koppar som ärjar.
När vi nu ändå håller på.... detta är väl ändå ett skämt? Järn består av just järn (Fe), ibland legerat med annat. Stål innehåller däremot kol. Syre ska det inte vara i någotdera, då får man järnoxid (=rost).

Alla har väl någon gång sett ett brunoxiderat eller grönärgat koppartak? Oxiderna skyddar den underliggande metallen från vidare påverkan och takets livslängd beror mer på konstruktionen under än själva plåten. Likadant är det med rör nedgrävda i marken, typ.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Ett svar som TS tolkar som bra kan vara käpprätt galet. Då bör man påpeka det. Jag har sett sådana exempel.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man ska nog ha hängt här på BH ett tag och lärt sig sila bort myggen från elefanterna och sett vilka nålsögon kamelen tar sig igenom. Dvs att man, som frågeställare, ska läsa igenom hela tråden och inte bara sista sidan som kommer upp.

M
Det här blev ju ingen direkt klokare av. Ingen som har några referenser heller att luta sig mot.

Men antagligen så blir det koppar hela vägen av den anledningen att jag slipper köpa kopplingar, bockar röret så att det passar hela vägen istället.

Den dagen då röret tar slut, så bör nog även kopplingen av mässing vara slut, så det är nog inte ett jätteproblem.

Staffans2000
S skutten11 skrev:
Så är det.
Men ditt tips blir inte bättre för det.

tommib tommib skrev:
När vi nu ändå håller på.... detta är väl ändå ett skämt? Järn består av just järn (Fe), ibland legerat med annat. Stål innehåller däremot kol. Syre ska det inte vara i någotdera, då får man järnoxid (=rost).
Precis.
"Mitt enda försvar är ett minne ifrån fysik...eller var det kemilektionerna... hmm… När järn rostar fragmenteras det till sina ursprungliga beståndsdelar kol och syre, kanske det var."
Som jag tidigare skrev hade jag inte en aning om vad jag pratade om.

M Marcussjogren skrev:
Det här blev ju ingen direkt klokare av. Ingen som har några referenser heller att luta sig mot.

Men antagligen så blir det koppar hela vägen av den anledningen att jag slipper köpa kopplingar, bockar röret så att det passar hela vägen istället.

Den dagen då röret tar slut, så bör nog även kopplingen av mässing vara slut, så det är nog inte ett jätteproblem.
Om du i just denna tråd struntar i Skuttens råd, och istället lyssnar på oss som vet att det går alldeles utmärkt att lägga kopparrör i marken utan risk, trots "marksyror" eller annat oknytt. För "den dagen då rören tar slut" har du spelat harpa i döddagar.

Staffan

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.