Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Kopparröret kommer att korrodera men det tar minst en mansålder innan det börjar läcka av den anledningen. Kör på!
Det var intressant.E Erik_X skrev:
Naturligtvis eroderar koparrör, precis som alla andra rör. Men när blir det ett problem?
Jag har faktiskt svårt att förstå vad du vill säga.S skutten11 skrev:
Men levererar du ett bästasvarråd som är helt felaktigt. Ja, då säger jag det!
TS kommer att dö av
ålderdom långt innan kopparröret förstörs.
Därför är ditt råd dåligt!
Staffan
När vi nu ändå håller på.... detta är väl ändå ett skämt? Järn består av just järn (Fe), ibland legerat med annat. Stål innehåller däremot kol. Syre ska det inte vara i någotdera, då får man järnoxid (=rost).Staffan2000 skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Alla har väl någon gång sett ett brunoxiderat eller grönärgat koppartak? Oxiderna skyddar den underliggande metallen från vidare påverkan och takets livslängd beror mer på konstruktionen under än själva plåten. Likadant är det med rör nedgrävda i marken, typ.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Man ska nog ha hängt här på BH ett tag och lärt sig sila bort myggen från elefanterna och sett vilka nålsögon kamelen tar sig igenom. Dvs att man, som frågeställare, ska läsa igenom hela tråden och inte bara sista sidan som kommer upp.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det här blev ju ingen direkt klokare av. Ingen som har några referenser heller att luta sig mot.
Men antagligen så blir det koppar hela vägen av den anledningen att jag slipper köpa kopplingar, bockar röret så att det passar hela vägen istället.
Den dagen då röret tar slut, så bör nog även kopplingen av mässing vara slut, så det är nog inte ett jätteproblem.
Men antagligen så blir det koppar hela vägen av den anledningen att jag slipper köpa kopplingar, bockar röret så att det passar hela vägen istället.
Den dagen då röret tar slut, så bör nog även kopplingen av mässing vara slut, så det är nog inte ett jätteproblem.
Så är det.S skutten11 skrev:
Men ditt tips blir inte bättre för det.
Precis.tommib skrev:
"Mitt enda försvar är ett minne ifrån fysik...eller var det kemilektionerna... hmm… När järn rostar fragmenteras det till sina ursprungliga beståndsdelar kol och syre, kanske det var."
Som jag tidigare skrev hade jag inte en aning om vad jag pratade om.
Om du i just denna tråd struntar i Skuttens råd, och istället lyssnar på oss som vet att det går alldeles utmärkt att lägga kopparrör i marken utan risk, trots "marksyror" eller annat oknytt. För "den dagen då rören tar slut" har du spelat harpa i döddagar.M Marcussjogren skrev:Det här blev ju ingen direkt klokare av. Ingen som har några referenser heller att luta sig mot.
Staffan
Klicka här för att svara