Hej, vi har en varmvattenberedare i stugan, sannolikt från 80-talet. Har fungerat klanderfritt i alla år, men nu har en ventil börjat läcka, efter jag skruvade på denna
Har nu för avsikt att byta denna, men vet inte vad det är för ventil, den lär väl inte finnas på marknaden längre och jag vet inte vad den har för funktion, så det är knepigt att välja en likvärdig. Det sitter på det rör där kallvattnet går in.
Varmvattenberedaren heter Ljungby och är från Thermiaverken, Bilder nedan. Den ventil som läcker är den son sitter __ovanpå__, med det det blåa vredet.
Är inte bra på VVS, men vad jag förstår så är det en kombinerad säkerhetsventil och avtappningsventil som sitter i nederkanten så den läckande ventilen bör ha en annan funktion.
Efter ha googlat lite misstänker jag att det är en reduceringsventil som sitter ovanpå. Eftersom vi bara har 4 eller 5 bars tryck max i systemet så skulle det väl ju, om det är en reduceringsventil, gå att helt enkelt sätta dit en vanlig avstängningsventil??
Men man vill ju inte göra fel, kan få obehagliga konsekvenser, någon som vet _säkert_
, vad är det för ventil?
Tacksam för alla bidrag/synpunkter
/Bengt
Har nu för avsikt att byta denna, men vet inte vad det är för ventil, den lär väl inte finnas på marknaden längre och jag vet inte vad den har för funktion, så det är knepigt att välja en likvärdig. Det sitter på det rör där kallvattnet går in.
Varmvattenberedaren heter Ljungby och är från Thermiaverken, Bilder nedan. Den ventil som läcker är den son sitter __ovanpå__, med det det blåa vredet.
Är inte bra på VVS, men vad jag förstår så är det en kombinerad säkerhetsventil och avtappningsventil som sitter i nederkanten så den läckande ventilen bör ha en annan funktion.
Efter ha googlat lite misstänker jag att det är en reduceringsventil som sitter ovanpå. Eftersom vi bara har 4 eller 5 bars tryck max i systemet så skulle det väl ju, om det är en reduceringsventil, gå att helt enkelt sätta dit en vanlig avstängningsventil??
Men man vill ju inte göra fel, kan få obehagliga konsekvenser, någon som vet _säkert_
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla bidrag/synpunkter
/Bengt
Bästa svaret
Jag skulle nog faktiskt gissa på att det är en påfyllningsventil.
Här är en liknande från Beulco.
För visst har du en pil på sidan lika som den jag ringat in i gult?!
Det går visst inte att länka direkt till denna produkt hos Beulco. Men klicka dig vidare till sida två här så hittar du den högst upp.
https://www.beulcoarmatur.se/produk...62838c&d=30dc344a-8967-4357-86c7-9d933edb6079
Här är en liknande från Beulco.
För visst har du en pil på sidan lika som den jag ringat in i gult?!
Det går visst inte att länka direkt till denna produkt hos Beulco. Men klicka dig vidare till sida två här så hittar du den högst upp.
https://www.beulcoarmatur.se/produk...62838c&d=30dc344a-8967-4357-86c7-9d933edb6079
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Super, tack för hjälpen!!!, en sådan ventil är det säkert! Med backventil, verkar ju rimligt, så att inte varmvattnen trycks ut i kallvatteninloppet om det är lägre tryck på den sidan, vilket det ju borde kunna bli om man spolar kallvatten i någon kran t.ex... /B
Säkerhethetsventil sitter ju i underkanten, men temperaturbegränsare etc har vi inte, jo vattnet är nog i varmaste laget, men inte extremt. På sikt skall vi väl byta varmvattenberedare, då blir det väl en lite modernare med de funktioner du beskriver....S skutten11 skrev:
Klicka här för att svara