T
Thomas_Blekinge: Och se gärna till att hantverkare städar efter sig. Inget bråte i torpargrunden, tack!
5 svar · 5,4k läst
·
A
AndersS: Bor man lite avsides och har rätt förutsättningar för infiltration så är det "garanterat" bättre miljömässigt och även miljövinsten att inte behöva tillverka, transportera och underhålla en filteranläggning. Observera att jag inte säger alltid men i många fall.
14 svar · 4,0k läst
G
Gryttjesbo: Vi hade liknande problem som er med kaliformabakterier i vårat vatten. Vi hittade lösningen ganska enkelt när vi öppnade brunnen och kollade; Förra ägaren hade gjort en liten egen lösning för att få ner en PEM-slang i mitten av brunnen, han hade rätat slangen med en träregel! Den hade konsistens som en tvättsvamp efter 25år stående i vatten.00 Vi gick från mer än 2400 bakterier
3 svar · 12,8k läst
utan_mark
utan_mark: Hej alla som vet :-) sitter och planerar vårat nybygge och undrar hur man gör när man sätter en vägghängd toalett mot yttervägg, snor ni lite av utrymmet i stommen och bibehåller 45mm installationsskikt eller gör ni ett 110mm installationsskikt? snor man utrymme i stommen så får man ju rör i kantbalken/voten. utanpåliggande tank hade jag tänkt. himla tacksam för svar!
0 svar · 2,3k läst
E
Erik_Johansson: Jag håller på att inreda övervåning och ska i samband med detta dra pex till de kommande radiatorerna på övervåningen. På nedervåningen finns 2 st 1-rörsslingor och till övervåningen har jag tänkt dra 20mm pex rir från de av Älvsbyhus förberedda anslutningarna vid värmepumpen till ett fördelarskåp med LK fördelare Uni till övervåningens 2 st 1-rörsslingor som dras med 16mm
0 svar · 1,5k läst
L
Liteavvarje: [citat] Tveksamt om det skulle fungera , röret blir även det kallt och går ner , bäst med isolering ovanpå , en skiva röd eller blå ( den ena heter Ecoprime den andra ??? ) 100 mm är detsamma som 1 meter jord , måtten är 120X60 cm på skivorna Det bästa är väl invändig V-kabel men svårt att få dit som jag skrev tidigare
8 svar · 3,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det kan uppstå flöde, från den ena sidan till den andra i blandaren, om inte backventilerna tätar 100% i vissa fall. Det blir lägre tryck på ena sidan kontra den andra när vatten tappas på annat ställe.
3 svar · 3,7k läst
T
tlundberg: Har googlat lite mer och ser att R25-gängor är på rör som är 33,3 mm. Var lite svårt att komma åt att mäta, så mina 34 mm jag mätte kan mycket väl varit 33,3 mm egentligen. Så det ser ju bra ut :)
1 svar · 3,3k läst
·
6
610: Gropen är aldeles för stor tycker jag men kanske är så. Får kapa röret och sätta dit en förgrening av plast flr toan
3 svar · 1,5k läst
·
A
A-Man_08: Märkligt att röris inte fick loss den, undrade vad denne provade med för verktyg.
10 svar · 5,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: Är bara måtten som är viktiga att få rätt. Allt är standardiserat. Vi har också ett patronfilter. Tror det är 10" långt (25 cm). Mitt ursprungliga ställe har också försvunnit, men det är bara att leta reda på motsvarande filterpatron annorstädes.
2 svar · 2,0k läst
·
G
gusvo085: Man montera en sådan här http://www.scandiapumps.com/product/emtek-tatningsmanschett/
2 svar · 23,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Blanda tillverkare på kopplingar ska man ej göra. Håll dig till Conex så blir det korrekt! Jag hittar två butiker som listar dessa, men vilken röris som helst kan ta hem dom på beställning. https://www.vvsochbad.se/Roer-Kopplingar-Klaemringskopplingar-Conex-varianter--Provtryckningspropp-323-22-570325.html https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/22-conex-propp-lk-323.html Nej, pressade
6 svar · 6,1k läst
·
M
mebbo: [citat] Jag var upp och kikade i köket som ligger ovanför rummet i fråga. Tyvärr är det samma sak där. De rör jag ser är till fjärrvärmen.
9 svar · 2,6k läst
·
GK100
GK100: Ska väl funka så nära det perfekta kan tänkas. Du behöver ju inte ens skruva med brytaren.
2 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: I köket och handfatet vill man väl vara helt säker på att man bara får kallvatten, utan någon som helst inblandning av varmvatten, så att det är lämpligt att dricka. Jag tror inte man kan vara säker på det med en termostatblandare.
2 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jodå, Conex klämringskoppling är godkänd med korrekt PEX-stödhylsa också. Se monteringsanvisningen. Fast det blir bättre med kopplingsset! http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.11.c.1_monteringsanvisning.pdf [citat] Det finns ingen text (vad jag sett) som säger att det är OK med kopparör med Conex mutter+klämring direkt på dessa anslutningar. Därför
5 svar · 2,8k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: [citat] [citat] Exakt detta jag tänkte på(y) Vatten i rörelse skapar tryckspikar om det stoppas plötsligt. Kan bli mycket högre än vanliga vattentrycket. Och finns det ingen backventil som stoppar det så.. Kan ev finnas en patronbackventil, ersätter en stödhylsa i en klämringskoppling.
29 svar · 3,4k läst
·
L
Liteavvarje: Beror väl på spännvidd och armering , stor spännvidd , över och underkantsarmering med avlopp mellan , liten spännvidd underkantsarmering avlopp ovanför . Bara eget tänkande och sett det på byggen Finns nog exakt info om det på olika ställen , kommer säkert mera här
1 svar · 866 läst
M
MagHam: [citat] Då ska du ha blandare definitivt. Annars brukar ju inte VP själv gå högre än 50 utom vid legionellahöjning.
15 svar · 4,5k läst
·
N
Nizztos: Tanken är 50. Möjligen 75 beroende på hur det blir med fall etc. Renslucka sitter precis under X och man kan då rensa uppströms från den om det mot förmodan skulle behövas. Ordet jag letade efter när jag skrev "regler eller liknande" var nog, "vad säger sunt förnuft".
7 svar · 5,2k läst
·
Kapustin
Kapustin: Rören kommer genom väggen 2m till vänster om blandaren. Har tidigare gått i sockeln men med lägre sockel ryms de inte längre. Har dock hittat en lösning tror jag. Sänker rören och sätter 40cc rörhållare. Då behöver jag bara kapa lite i stommen längst till vänster.
4 svar · 2,6k läst
G
Gårdsboende: Ska kolla på en sista lösning, annars blir den kvar. Tar bort den orange 90° som sitter där, stoppar i en 45° som har lutningen mot golvspånets sida på bilden, på med en ny 90° och sen direkt på med ett grenrör. Vad tror ni om flödet på WC avloppsvattnet då, en 45° lutande 90° är väl fel enligt skolboken på många sätt, samtidigt kommer WC avloppet ca 10cm närmare stammen så
30 svar · 4,4k läst
·
D09
D09: Najs.. upptäckte precis att pluggen till ejektorn gett upp med :/ En andra på två år verkar det som. Som tur var hade jag kvar gamla pluggen med sil som man kunde plocka isär.. Märkligt med vattenfiltret för det slår rejält i ledningarna när det är backspolning. Som en k-pist typ ha ha
1 svar · 2,4k läst
·
T
the_PL_man: Stort tack. [citat]
5 svar · 1,5k läst
·
M
Murdoc12: hallå Vi renoverade kök och hade blandaren upp och ner (fortfarande monterad/inkopplad pga ballofix läckte) Under någon dag. Efter återmontrerong så bildas det långsamt en pöl längst nere. Inget läckage undertill vad vi kan se, snustorrt. Det ser inte ut att komma ovanifrån utan från botten? Vad kan ha hänt? [bild]
0 svar · 535 läst
·
H
högmo: Allt är i källaren under huset. Har tänkt att köpa ett ny strömbrytare när jag ändå håller på. Det blir för tre fas. Tänkte åka till Jula imorgon och titta vad dom har för kopplingar och slangar etc. Jetpumpen och tanken skickar jag efter från rinkaby eller liknande. Känns lite som det är fel årstid att hålla på med det här nu. Men vad gör man
10 svar · 807 läst
GoForIt
GoForIt: Avluftningens placering gör att draget där blir för högt..?
1 svar · 331 läst
A
Allmänobildad: Självklart man kan använda en 'vanlig' golvbrunn i vit plast, men risken är ju stor att det blir en bred vit ram runt silen som med tiden kommer slitas och bli väldigt ful. Om inte golvet ska beläggas med något så skulle jag rekommendera en brunn i rostfritt stål eller gjutjärn.
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.