1 951 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
3" pump eller större i 5,5" borrhål?
Hej!
Har låtit borra dricksvattenbrunn på 5,5" (storleken beror på att jag gärna har ett större vattenmagasin än vid 4")
Och fick tips från brunnsborraren att grundfoss sq85 skulle vara en bra pump.
Däremot kan jag bara hitta den modellen i 3" utförande.
Någon som har några argument om vilken storlek på pump jag bör använda i mitt 5,5" hål?
Har låtit borra dricksvattenbrunn på 5,5" (storleken beror på att jag gärna har ett större vattenmagasin än vid 4")
Och fick tips från brunnsborraren att grundfoss sq85 skulle vara en bra pump.
Däremot kan jag bara hitta den modellen i 3" utförande.
Någon som har några argument om vilken storlek på pump jag bör använda i mitt 5,5" hål?
Har det gjorts någon provpumpning av brunnen för att se hur stor tillrinning det är? Det är ingen mening att köpa för stor pump. Fundera på vilket dricksvattentryck du behöver, hur långt det är till vattenytan och lägg in informationen i ex. https://product-selection.grundfos....=0&lang=SVE&time=1525981962054&qcid=361267237
Tack båda två!
Provpumpningen gav bra resultat, 700 timliter.
har dock inte fått data på meter till vattenspegel ännu eller inte lodat heller för den delen.
Väntar faktura och uppgifter om resultatet.
Tryck vill jag lägga mig på 4-5bar, jag tycker bättre om när det är bra tryck i duschen och inte tar en evighet att fylla en kastrull
Provpumpningen gav bra resultat, 700 timliter.
har dock inte fått data på meter till vattenspegel ännu eller inte lodat heller för den delen.
Väntar faktura och uppgifter om resultatet.
Tryck vill jag lägga mig på 4-5bar, jag tycker bättre om när det är bra tryck i duschen och inte tar en evighet att fylla en kastrull
Eftersom du vill ha ca 4-5 bar i kranen och om vattenspegeln stannar på ca 50 meter ska pumpen ge närmare 10 bar , klart du har mycket vatten så spegeln kommer kanske att stanna på 20 meter och då ska pumpen ge ca 6 bar
Samt den mängd du behöver , inte bara i duschen utan även när du ska vattna gräsmattan
Samt den mängd du behöver , inte bara i duschen utan även när du ska vattna gräsmattan
Jag kan iofs göra det enkelt för mig och faktiskt fråga efter rekomendation från pumpleverantören och se vad denne tycker är lämpligt, men då först efter jag fått borrbeviset som förhoppningsvis även visar var spegeln stannar när man tar ut vatten 
Klicka här för att svara