Vatten & Avlopp
Peter Björn: Ja det är samma märkning på baksidan, "AHA" och en cirkel. Jättetack för länken, skulle tro att den visar ganska bra även för den här ventilen (är möjligen en äldre version av TRIM)
Neth: Tjena! Tack för era svar. Jag har inte upplevt några fortsatta problem med detta sedan mitt senaste inlägg. Jag bytte båda vattenlåsen till (dubbelhandfat), kanske gjorde det susen.
BengtNy: [citat] Säkerhethetsventil sitter ju i underkanten, men temperaturbegränsare etc har vi inte, jo vattnet är nog i varmaste laget, men inte extremt. På sikt skall vi väl byta varmvattenberedare, då blir det väl en lite modernare med de funktioner du beskriver....
Krilleman: Nej, jag har ju inte det. Men jag har också endast tänkt på att mässingsstödhylsor lite då och då. PEX-stödhylsor är nästan alltid i mässing. Stödhylsor till äldre 16mm & 36mm kopparrör är också alltid i mässing i hyllan hos grossisten. Även mässing i standarddimensionerna 35, 42 & 54mm. Men jag har aldrig sett någon text likt: "Använd mässingsstödhylsa i dessa fall..." Och
Jarlingar: Ev bara skräp i Säkerhetsventilen. Fungerar det inte att motionera den några gånger så är den trasiga och behöver bytas.
Bosse2018: [citat] Stort tack. Det finns ingen armatursats alls på denna. Det får jag se till att fixa. Tack för hjälpen
Anna_H: [citat] En inte alls dum idé, så gör de ju på Key West i Florida tex, vattnet i kranarna går inte att använda för mat och dryck, då det är salt, men till toalett, dusch, tvätt och sådant funkar det. Noterade när vi var där att en flaska vatten hade samma pris oavsett storlek, samma prislapp på en halvliter som på 4 gallon :D På senare USA-resor har vi noterat att ju dyrare vattnet
litedelf: Nu tog jag tag i det hela. Tog en 2m lång stång till skiftnyckeln och lossade på bulten i toppen. Innan stängde jag alla kranar och rattar. Öppnade den som är till urtappningen. Rann en stadig ström med vatten i en hink. Slängde i en 12v länspump som puttade vattnet upp till marknivå och vidare ut i naturen. När vattnet började "ebba ut" stängde jag på toppen och utloppet. Öppnade
pacman42: Hmm, har du skruvat av del 6? Det är denna som du skall lossa för att sedan bara dra ur termostaten. Visst försiktigt våld krävs. Del fem är en plastbricka som du uppenbarligen redan tagit loss.
dunken: Hej När kommunen var här o grävde så hade vi pem slangen liggandes i asfalten i 6 månader innan dom slutförde det hela. Tror inte det är några bekymmer direkt.
trumstock: Okidok... ska testa och vara lite mer våldsam. Tack för tips:ok:
corre: Det är väl rätt brukligt i LTA-system att mellanliggande slangarna är trycksatta och att varje pumpgrop har backventil. Så det borde tekniskt sett inte vara ett bekymmer. Men, ledningsägaren kan åsikter om fler pumpar på ledningen och vilken typ av pump som används. En vanlig saniflo kan man inte använda, det måste till kraftigare pumpar.
Karim Mohammadi: [citat] Tack för svar. Jag gillar att det är tveksamt om det behövs avfuktning. Ska titta under imorgon! Karim
mexitegel: Du kan väl köpa ett liggunderlag och limma på locket? Då är det lätt att skarva och få det bra även om mattan är för smal.
Stefan1972: Antagligen är det väl som vanligt, slarvigt lästa ritningar eller så dåligt fastsatt i nåt vid gjutningen så det gled iväg. Min förra arbetsgivare byggde ny verkstad och skulle göra så mycket som möjligt själv och såklart gjutningen ihop med nån bekant (läs expert) De glömde dock bort att stora rännor innanför portar blir ganska stora och flyter..........
Andreas-Lkpg: [citat] Aj fasen, jag misstänkte nästan det.. :-( Ett alternativ är att göra en 15mm djup försänkning runt slangutloppet i väggen? Är tack och lov putsade Leca-block.
cpalm: [citat] Japp, de borde gå. Föll dock för snikvarianten och beställde tidigare en 3109645 Altech Övergångskoppling reducerande centrisk, 70-88/50-65mm, som jag tänkte kränga över muffen i linje med det som sitter där idag. Får se om det funkar men det kan ju knappast bli sämre än nuvarande lösning iallafall. Som du säger vill man ju undvika att köra med en felvänd förminskning,
nova383: Det blev en golvbrunn till istället. Gick trots allt lätt att fixa när jag väl satte igång... : )
KnockOnWood: Lägg på ett tungt betonglock! Det jag vore mest orolig för är nyfikna barn som vill lyfta på locket och kika. En öppen brunn är ju rena dödsfällan för småbarn. Det finns ju något som heter spetsbrunn/rörspetsbrunn och det kan ju vara en sådan som är gömd innanför brunnsringen. Men det ser ju allmänt lite skräpigt ut i dungen. Och rensa bort gammalt metallskräp!
Daniel 109: Kulventiler ska klara sig om man ställer dem halvöppna.
Abbe W: Gängor är bara för att hålla ihop den täta skarven. du behöver ytor som kan vara täta mot varandra. Titta på båda sidor och se om det finns förutsättning för en tät skarv.
elin747: [citat] Ja, det kan stämma att det är ett kallvattenrör som du markerade med grönt! Det är på det vattenavläsaren sitter osv. Den luftningsventilen har jag inte ens sett, än mindre försökt skruva på... ska en göra det i samband med att elementet luftas? Kan en byta det själv eller säkrast fråga nån som kan? Vad kan hända om den inte byts? Jag gissar att det är den lilla grejen
rsa: jesper2011, har du fått mer information om WSB Clean? Jag har, efter att valt bort flera reningsverk den senaste tiden försökt välja mellan WSB Clean och BioKube. Båda verka vara riktigt bra reningsverk och två av totalt fyra reningsverk som är godkända i Danmark. Danmark har mycket omfattande och hårda tester av reningsverken. Biokube kräver en separat slamavskiljare före verket. WSB
abel48: Funkar säkerhetsventilen när de är kopplat så här ? [bild] Mvh Anders
Marcussjogren: Helt rätt - jag som blandat ihop värdena för olika pumpar. Men ja - beräkningen är ju som du säger, samma. 7h är ett jäkla långt strömavbrott också och pumpen kör ju ut 6 kubik per timme, det är lite överdrivet. Typ jätteöverdrivet. Borde satsa på en pump med kanske 30-40L/min istället och komma ner i förbrukning istället. Det är inte jättevanligt att 40m dränering tar emot
Krilleman: Se där, det kom en till fråga i samma ärende om man klickade på länken. https://www.byggahus.se/forum/threads/biltemas-varmvattenberedare.316504/ Biltema har samma typ av ventil lagerlagd: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Sakerhetsventil-2000023738/ Och självklart ska ju spilledningen vara kopplad till brunn/avlopp, men det är ju inte alltid det görs.
Prefect01: Hej, lite gammal tråd men jag har just fått borrat, 100 m, tillrinning 18 liter/min. Borraren tyckte pumpen borde sitta på 50 m djup. Vilken SQE modell borde jag välja?
Fotografen: Så är det nog. Kanske är enklast att köpa ett handfat, ett vanligt standard går att få hem för 8-900.