Hej

Som jag förstår det är en platta på marka konstruerad ungefär som jag ritat i bifogad fil (eller har ritat fel?). Jag har en golvbrunn 30cm från en yttervägg och vill koppla på att avlopp från ett attefallshus på detta rörsystem. Man ser att röret till duschen går 40-50cm rakt ned innan det svänger ~90grader.

Jag tänker att man borde kunna gräva sig under grundmuren och komma åt 90 graders svängen och byta ut den mot ett T-stycke och koppla in sig där utan att skada våtrummet innanför (givet att röret är omgivet av cellplast/frigolit).

Alternativet till detta är att antingen hacka sönder våtrummet (som dessutom har vattenburen golvvärme = dyrt) Eller dra rören till där matningen kommer in på tomten rakt igenom 10m stensatt gång = också dyrt.

Man kan ju tänka på rätt många anledningar varför detta inte är en bra ide :). Vad tror; ni är det rimligt att göra?

(Plattan är gjuten 2000 till ett Myresjöhus.)

• Schematisk illustration av platta på mark med golvbrunn, husvägg, grundmur och avloppsrör, fråga om potentiell rörutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Att hacka sig under plattan och försöka få tag i röret är nog ingen bra ide ,
det är mycket som är i vägen innan du hittar det , samt att koppla på kan vara problem
Den stensättning du talar kan du , går det inte att gå på sidan om ( kanske det ska vara
rakt över 10 meter )

Staffans2000
Kan du inte ansluta där avloppet går ut ur huset. Själv skulle jag grävt många meter för att slippa dina alternativ.

Staffan

Har undersökt trädgården och hittat att ventilationen till avloppet är nästan exakt där jag vill ha huset. Jag kan koppla in mig där. Mao behöver jag inte gräva mig under grunden eller genom stensättningen.

Ändå tack för era rekommendationer.

R
Är det ett 110 rör så är det bra , tänk till före då , om du i framtiden vill ha toalett i huset
Lämpligt då att förbereda med ett 110 rör upp i plattan , det kan sättas en plugg i och täckas över
Glöm då inte att mäta in centrum exakt och göra en ritning som förvaras på säker plats för framtiden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.