Hej
Jag skulle behöva en lösning för att kunna vattna gräsmattan under sommartid när det är bevattningsförbud. Jag tänker att jag hämtar vatten i någon sjö men vad behöver jag för pump, tank, släp mm?

Beror ju helt på hur långt det är till sjön ifråga.
Ett annat tips är ju att samla regnvatten de dagar det trots allt regnar, och ha att ta till när torkan sätter in.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar!
Att samla upp regnvatten är något jag börjat med men då denna sommar var extremt torr så räckte inte vattnet långt. Allt i trädgården hänger och jag skulle velat kunna hämta en kubik vatten med bilen på ett enkelt sätt och ta med hem. Sjön ligger någon km bort.

Lite är det ju också så, denna sommar, att man får gilla läget. Tyvärr.
Alternativet är egen brunn.

• Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Har du kontrollerat så det är lagligt att göra det du försöker göra?

O Olle_75 skrev:
Hej, tack för svar!
Att samla upp regnvatten är något jag börjat med men då denna sommar var extremt torr så räckte inte vattnet långt. Allt i trädgården hänger och jag skulle velat kunna hämta en kubik vatten med bilen på ett enkelt sätt och ta med hem. Sjön ligger någon km bort.
En kubikmeter räcker till 35-40 kvadratmeter, lite mer om du har lerjord.

• Gilla
Olle_75
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Har du kontrollerat så det är lagligt att göra det du försöker göra?
Var kan jag kontrollera om det är lagligt?

T TottoGBG skrev:
En kubikmeter räcker till 35-40 kvadratmeter, lite mer om du har lerjord.
Menar du för ett tillfälle eller en säsong eller något annat?

O Olle_75 skrev:
Var kan jag kontrollera om det är lagligt?
Jag hade först ringt din Kommun, kan de inte hjälpa dig hade jag ringt Länsstyrelsen.
Jag är ganska övertygad om att det inte är tillåtet just för tillfället iom torkan vi upplever just nu.

En snabb googling visade att Länsstyrelsen förbjudit det i Skåne iaf, men det behöver ju inte gälla andra platser.

Men det känns ju underligt att du gör dig besväret att hämta vatten från en insjö med anledning att du inte vill bryta bevattningsförbudet som din kommun utfärdat, utan att kolla upp att det är lagligt att hämta vatten från en insjö :)

Fast du kanske inte har kommunalt vatten och vill inte tömma din egna brunn :)

O Olle_75 skrev:
Menar du för ett tillfälle eller en säsong eller något annat?
Per tillfälle.

Jag tror det är länsstyrelsen man kollar med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.