Råd från vvs:are ang faktura...

34k läst  83 svar

Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. M
    Medlem · Nivå 4
    Hej! Vänder mig hit då jag blir smått förtvivlad över fakturan som damp ner i brevlådan idag. Detta är första gången jag anlitat en vvs:are, men jag hade aldrig kunnat tänka mig den här slutsumman.

Det känns inte som att de valt att anstränga sig med arbetet, vi måste nu lista ut ett sätt att lite snyggt bygga igen de plaströr de dragit. Det var två personer som kom, så arbetskostnaden har jag ingenting att säga om.
    Men materialkostnaden...

I badrummet ser de ut att ha dragit ca 2-3 meter rör, men fakturan inkluderar sammanlagt ca 8 meter...?

Bifogar bilder och ritar det de dragit. Kopparrören satt där sedan tidigare.

Jag vill egentligen bara veta om det verkligen ser ut att stämma enligt er som är vana vid det här området, eller om jag bör kontakta firman och fråga vad som hände...

redigeradfaktura.jpg

Redigerat av moderator 2 aug 08:53
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ring firman, det har nog bara råkat bli lite fel. Du har ju betalat för en TUB med rör vilket är 25st a 2m i detta fall.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 4
    ... så pass. Har googlat det nu, och det stämmer ju. Vilken tur att du sa det. Jag reagerade på att det stod 'tub' på en produkt, men hade aldrig kunnat tro att det misstämde så...

4. L
    Medlem · Nivå 12
    Snyggt försök! :confused::mad:
    Kunden ser kanske inte att det är 50 meter blankt kopparrör som debiterats.

Dom grå LK Rör i Rör. Är där verkligen tot. 20 meter?

Redigerat 31 jul 00:17
  5. M
    Medlem · Nivå 4
    De hade slängt 4-5 meter på gården när de åkte, så det car väl det som blev över...

6. H
    Medlem · Nivå 7
    Varför har dom dragit plastslangarna? Önskemål från er?

7. W
    Medlem Nivå 6
    Inga konstigheter att de dragit rör-i-rör. Alternativet hade varit prisol och det hade ni också fått bygga in i en slits för att få snyggt.

• Laddar…
  8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Var har de satt vattenmätarkonsolen?

Sedan kunde de ju faktiskt frågat hur ni ville ha det, varför dra kromat i tvättstugan när befintliga rör är obehandlade. Och dessutom sedan gå över till PEX när annan synlig är i koppar...

Påminner mig återigen om varför jag tyvärr anlitar hantverkare i minsta möjliga mån.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 7
    12 timmars jobb för det där kan ju diskuteras, men det är ju svårt att veta hur krångligt det var att komma åt osv.

Priserna, utöver det som är uppenbart felaktigt, verkar stämma med verkligheten. Jag kollade exempelvis på proppen som du fått betala 130 kronor för. Om du själv hade beställt den från nätet, med fri frakt, så hade den kostat 89 kronor. En slangrulle om 50 meter kostar enligt din faktura 3800 minus 40 % rabatt, om du hade köpt den själv hade den kostat 1373 kronor. Det verkar vara det påslaget som rörmokeribranchen bestämt är rimligt (om du ifrågasätter så skyller de på lagerhållningskostnader).

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 6
    Du nämde att kopparrören var befintliga?

11. W
    Medlem Nivå 6
    Om själva dragningen är rimlig eller ej måste bedömas på plats. Men tex där pexen går bredvid befintliga kopparör över ett skåp ser det mycket väl ut som att det är för tight med fler kopparrör. Hade ju blivit både dyrare och mindre säkert att dra koppar hur som helst.

Att få bygga in i slits är väl ganska standard om man drar nytt vatten.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Nivå 4
    De förklarade innan att de inte fick bygga in kopparrör (ska sätta köksskåp där rören går upp från golvet) så därför blev det så.

13. M
    Medlem · Nivå 4
    De frågade hur vi ville ha det innan, men som det kät fanns två alternativ; antingen dra rören som de gjort, via lådan som fläkten går upp i och över taket, tillsammans med de gamla kopparrören.
    Eller helt enkelt dra allt över väggen och in i badrummet den vägen. Det hade kanske blivit lite billigare, men då väggen syns från hallen där man kommer in och är klädd i bröstpanel med tapet ovanför så känns det som atr det inte var ett alternativ...

14. M
    Medlem · Nivå 4
    Om jag tänkt rätt så är det 6 timmars arbetstid, men två personer som utförde jobbet. Om den andra personen var en lärling eller intr vågar jag inte svara på.
    Så det är nog därför det är 12 timmar.

Jo, jag tror dessvärre det. Att vi ska betala flr en tub ska jag ringa och dråga om idag, men att det andra meterialet kostar som det gör känns logiskt enligt mig, som du säger.

Det var mest kostnaden på ca 6000:- flr kopparrör jag blev lite svettig över...

15. M
    Medlem · Nivå 4
    Precis! Förlåt, jag var nog otydlig; de kopparfärgade kopparrören fanns från början, inte de kromade. Så det är de kromade som de dragit :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: