Hej! Jag håller på med en brunn. Har lite funderingar på jordarterna.

Dom olika lagrerna har varit än så länge.

Sand
Gråsand
Ett lager med mestadels sten
Nu det sista har det kommit lera. På ett djup av 3 meter. Har för mig att berget ligger på 5-10 meter djup här. Grundvattnet kom vid 1,8m

Kan jag förvänta mig att det är lera resten av marken ner till berget nu eller kan det bli andra lager igen? Bor på västkusten i halland.

Mvh
Kristian Möller

P Phasio skrev:
Hej! Jag håller på med en brunn. Har lite funderingar på jordarterna.

Dom olika lagrerna har varit än så länge.

Sand
Gråsand
Ett lager med mestadels sten
Nu det sista har det kommit lera. På ett djup av 3 meter. Har för mig att berget ligger på 5-10 meter djup här. Grundvattnet kom vid 1,8m

Kan jag förvänta mig att det är lera resten av marken ner till berget nu eller kan det bli andra lager igen? Bor på västkusten i halland.

Mvh
Kristian Möller

• Hög med grå bygggrus och sten i olika storlekar för anläggningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av blöt betongblandning använd för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på marken med sand och utspridda småstenar, potentiellt material för anläggning.
    Skapa konto
R
Du kan nog hitta lite olika typer där , under leran kan det vara lite siil ( en finkornig variant av lera ) den är ganska tät och släpper inte igenom vatten , det djup du talar om 10 meter , ska du gräva så djupt .
Närmast berget är det säker en lättare morän och där finns vattnet
Grundvatten på 1,8 då rinner det ovanpå leran och innehåller nog mycket humus ( dagvatteninblandning )
Pass på så inte gropen slår igen och begraver dig , hur stöttar du kanterna i dag

R rävlyan skrev:
Du kan nog hitta lite olika typer där , under leran kan det vara lite siil ( en finkornig variant av lera ) den är ganska tät och släpper inte igenom vatten , det djup du talar om 10 meter , ska du gräva så djupt .
Närmast berget är det säker en lättare morän och där finns vattnet
Grundvatten på 1,8 då rinner det ovanpå leran och innehåller nog mycket humus ( dagvatteninblandning )
Pass på så inte gropen slår igen och begraver dig , hur stöttar du kanterna i dag
Okej, planen från början var att slå ner en spets men efter tredje manuella jordborrförsöket. Så bestämde jag mig för att gräva ner betongringar förbi stenlagret som jag hoppas har kommit förbi snart. Har en ring kvar för att komma ner till 3,4 meter. Jag gräver ner ring efter ring inne i brunnen efterhand som det sjunker ner. Men nu vågar jag knappt vara där nere känns som väldigt lös lera där gummistövlarna suger fast sig. Så min nästa plan är att gräva ner dom sista 40 cm med jordborren ståendes ovanför mark.

När grävandet är klart så ska spetsen ner till förhoppningsvis något bra vattenförande lager.

Det vattnet som ligger i brunnen (just nu 120cm vatten efter en natt) hade jag tänkt använda med en klassisk handpump. Får hoppas att vattnet kommer in i brunnen även efter dom 40 cm som den ska ner till.

R
Du är du rätt ute med säkerheten , att gräva och låta ringarna sjunka är rätt , sen det
med det slaskiga i botten , liksom börjar likna bottenlöst , då finns det vatten .
Hur det blir med en spets är svårt att säga , var kommer vatten in i brunnen nu ,
från sidorna eller botten
Har svårt att tro det kommer rakt igenom leran , den brukar vara rätt tät , du ska nog vänta med att
pressa ner spetsen och se vad som händer , nu när det är öppet så kan det bli ett bra flöde ,
Det rensar ur i de gångar som finns i marken , kan bli ett bra flöde in , kanske om en vecka om du
pumpar ur , ge naturen sin chans

R rävlyan skrev:
Du är du rätt ute med säkerheten , att gräva och låta ringarna sjunka är rätt , sen det
med det slaskiga i botten , liksom börjar likna bottenlöst , då finns det vatten .
Hur det blir med en spets är svårt att säga , var kommer vatten in i brunnen nu ,
från sidorna eller botten
Har svårt att tro det kommer rakt igenom leran , den brukar vara rätt tät , du ska nog vänta med att
pressa ner spetsen och se vad som händer , nu när det är öppet så kan det bli ett bra flöde ,
Det rensar ur i de gångar som finns i marken , kan bli ett bra flöde in , kanske om en vecka om du
pumpar ur , ge naturen sin chans
Jag har lagt mur&putsbruk både i mellan och insida och utsida på alla ringar. Så det borde enbart komma från botten tycker jag. Okej, jag ska prova detta när sista ringen ligger i rätt höjd. Kollade på Wikipedia ang silt.

Silten benämns även flytjord eftersom den helt förlorar sin hållfasthet när den mättas med vatten. Ravinbildning är vanligt förekommande i siltområden. I torrt tillstånd kan materialet cementera genom negativa portryck och kan då bilda höga och mycket branta slänter, som i Norrland kallas nipor.

Så är det längst ner i botten nu. För någon dm längre upp sedan så fick jag upp stora lerkakor som låg under vatten. Nu senast när pillade med spaden i botten så rörde det sig jämte och jag trodde att det var en sten. Men det visade sig bara vara en ”tryckvåg” från spaden. Och då känns det som att det stämmer med beskrivningen från Wikipedia att den förlorar sin hållfasthet när den är vattenmättad.

Tack för hjälpen få jag passa på å säga med!

R
Stämmer bra , det blir lite som kvicksand , så sjunk inte ner :worried:
Håll ut armarna som ett stopp :)
Den sista ringen nere , kommer den att stå still eller kommer den att sjunka tror du ?
Kanske lägga en ring till på topp , du kommer att se vad som händer

R rävlyan skrev:
Stämmer bra , det blir lite som kvicksand , så sjunk inte ner :worried:
Håll ut armarna som ett stopp :)
Den sista ringen nere , kommer den att stå still eller kommer den att sjunka tror du ?
Kanske lägga en ring till på topp , du kommer att se vad som händer
Jag tror nog inte hålet kommer sluka ringarna. Men hade vart skönt om den kommer ner lite lättare. Det har vart tufft hittills . Japp det visar sig. Skönt att det snart är klart. Som småbarnsförälder så har projektet vart igång snart fyra månader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.