Är nybörjare på hus, och särskilt på grävd brunn med hydrofir.
Enplansvilla från 1989 med 3 vuxna, tvätt- och diskmaskin, en del vattnade i trädgårdsland, ca 5 m grävd brunn, liggande hydrofortank Maxivarem från 2007, ca 0.07 m3. Pump Jet 102 M. Tryckvakt från Telemecanique. Flyttade in i februari 2018. I juni plötsligt dåligt tryck i kranar. Jag fyllde på vatten i pumphuset och pumpade in lite luft i hydroforfen, med en vanlig cykelpump. Ganska lite vatten i brunnen. Men allt gick igång och vi hade vatten igen.
Igår morse, efter ytterligare torra sommarveckor, plötsligt inget vatten i huset, jetpumpen på hydroforen gick konstant, hade troligen gått hela natten. Slangen i brunnen under ytan, men med ringar på vattenytan när jetpumpen sög, inte annars. Fyllde på 5 m3 i brunnen. Prövade. Inget vatten i huset. Manometern på jetpumpen visade 3 bar.
Öppnade klantigt nog pumphusets påfyllningsskuv (för att fylla detta om vattnet där kanske varit slut ) och fick vatten över hela pannrummet.
Tömt hydroforen på vatten så gott det gått (ingen kran i botten bara via pumphusets nedre skruv). Vickat på hydroforen, som verkat tom. Pumpat upp trycket i den med fotpump till 0.7×4 bar, dvs ca 3 bar, med alla tillkranar och tappkranar stängda. Fyllt på vatten i pumphuset. Satt igång pumpen. Låtit den gå 3 minuter fyllt på lite mer vatten i pumphus. Inget vatten i kranar eller i hydroforen efter att ha kört den i ytterligare 5 och sena 5 minuter.
Kan det vara pumpen som gett upp på något sätt?
Vore tacksam för synpunkter innan jag ringer rörmokaren (eller vem det nu är man ska ringa?
Enplansvilla från 1989 med 3 vuxna, tvätt- och diskmaskin, en del vattnade i trädgårdsland, ca 5 m grävd brunn, liggande hydrofortank Maxivarem från 2007, ca 0.07 m3. Pump Jet 102 M. Tryckvakt från Telemecanique. Flyttade in i februari 2018. I juni plötsligt dåligt tryck i kranar. Jag fyllde på vatten i pumphuset och pumpade in lite luft i hydroforfen, med en vanlig cykelpump. Ganska lite vatten i brunnen. Men allt gick igång och vi hade vatten igen.
Igår morse, efter ytterligare torra sommarveckor, plötsligt inget vatten i huset, jetpumpen på hydroforen gick konstant, hade troligen gått hela natten. Slangen i brunnen under ytan, men med ringar på vattenytan när jetpumpen sög, inte annars. Fyllde på 5 m3 i brunnen. Prövade. Inget vatten i huset. Manometern på jetpumpen visade 3 bar.
Öppnade klantigt nog pumphusets påfyllningsskuv (för att fylla detta om vattnet där kanske varit slut ) och fick vatten över hela pannrummet.
Tömt hydroforen på vatten så gott det gått (ingen kran i botten bara via pumphusets nedre skruv). Vickat på hydroforen, som verkat tom. Pumpat upp trycket i den med fotpump till 0.7×4 bar, dvs ca 3 bar, med alla tillkranar och tappkranar stängda. Fyllt på vatten i pumphuset. Satt igång pumpen. Låtit den gå 3 minuter fyllt på lite mer vatten i pumphus. Inget vatten i kranar eller i hydroforen efter att ha kört den i ytterligare 5 och sena 5 minuter.
Kan det vara pumpen som gett upp på något sätt?
Vore tacksam för synpunkter innan jag ringer rörmokaren (eller vem det nu är man ska ringa?
Har pumpen gått torr hela natten så har nog impellern i den smält ner , den brukar vara av plast
Var pumphuset varmt eller hett ? det brukar kännas en varm lukt i lokalen
Luft i sugledningen , det behövs inte mycket för att pumpen ska tappa vatten
Om jag inte missminner mig så sitter det en plugg under inkommande ( sugledningen ) där man normalt tappar ur pumphuset för vintern ,har du möjlighet att koppla en ventil eller slang där , med avstängningsmöjlighet .
Från där så sätt en slang ner i en hink med vatten , då suger pumpen åt sig vatten och tar med sig luften i sugledningen , öppna bara lite på ventilen
I övrig får du vara försiktig med uttaget från brunnen
Om jag inte missminner mig så sitter det en plugg under inkommande ( sugledningen ) där man normalt tappar ur pumphuset för vintern ,har du möjlighet att koppla en ventil eller slang där , med avstängningsmöjlighet .
Från där så sätt en slang ner i en hink med vatten , då suger pumpen åt sig vatten och tar med sig luften i sugledningen , öppna bara lite på ventilen
Tack för svar.R rävlyan skrev:Har pumpen gått torr hela natten så har nog impellern i den smält ner , den brukar vara av plast
Pumphuset var ganska varmt. Men inte så att jag brände mig. Det luktade inget. Kanske att pumpen är ok då...Men jag tycker att den alltid har låtit lite slamrigt/metalliskt?
Ja, pumphuset har en avtappningsplugg under inkommande vatten. Kan jag hitta en motsvarande skruv/släng på Jula Kanske? Får väl pröva detta! Tack för konkret och lättbegripligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka tillslags-/stopp-tryck har du? Pumpat till 3 bar tyder ju på ett ganska högt tillslagstryck. När man fyller på luft, så ska väl utgången till hydropressen vara trycklös och inte ha stängda ventiler ?
Dessa pumpar för ett oväsen mer eller mindre beroende på fabrikat och kan låta lite skramliga när dom kommer upp i ålder
Som Hasse Teknik , det kan vara lite obalans i trycken ,
Hydropressen ( tanken ) i tomt läge ca 1,5 -2 bar 3 är lite högt
Vilket tryck stoppar pumpen på i normala fall , det är lämpligt med ca 4, 5 bar , inställning av trycket på vattnet görs under kåpan på den svarta delen som sitter på höger sida om din pil .
Det är ett differenstryck inbyggt i den ( är tryckströmbrytare ) så ställer du till 4,5 så kommer den att starta
vid ca 2,5 - 2,7 bar
Angående pluggen så är det vanlig rörgänga 15 mm , det finns s.k ballofix ( ventil ) med samma gänga
ska vara planända på båda sidor , du behöver något tätningsmateriel , ( Lin + pasta är bäst finns i små förpackningar ) och sedan koppla på en vanlig gardena koppling med kort slang till hinken
Då blir det lätt att stänga mot hinken när pumpen tagit vatten
Du kan starta med att fylla pumpen , samtidigt som du startar pumpen öppnar du ventilen fullt på ventilen , när pumpen börjar arbetat med vatten så stänger du lite i taget på ventilen
Återkom gärna hur det går
Vilket tryck stoppar pumpen på i normala fall , det är lämpligt med ca 4, 5 bar , inställning av trycket på vattnet görs under kåpan på den svarta delen som sitter på höger sida om din pil .
Det är ett differenstryck inbyggt i den ( är tryckströmbrytare ) så ställer du till 4,5 så kommer den att starta
vid ca 2,5 - 2,7 bar
Angående pluggen så är det vanlig rörgänga 15 mm , det finns s.k ballofix ( ventil ) med samma gänga
ska vara planända på båda sidor , du behöver något tätningsmateriel , ( Lin + pasta är bäst finns i små förpackningar ) och sedan koppla på en vanlig gardena koppling med kort slang till hinken
Du kan starta med att fylla pumpen , samtidigt som du startar pumpen öppnar du ventilen fullt på ventilen , när pumpen börjar arbetat med vatten så stänger du lite i taget på ventilen
Förtrycket i hydropressen ska vara lägre än tillslagstrycket för pumpen. Det är ingen vits med att fylla på vatten i brunnen.
Tack för synpunkten.HasseTeknik skrev:
Har nu vatten, men vägen dit var krokig:
Jag sänkte tillslagstrycket rejält, och höjde frånslagtrycket rejält.
(Vet inte till vilka värden, eftersom manometern på hydropressen konstant stått på 0 sedan jag fick vatten över halvapannrummet, och jag dessutom inte fattade hur jag skulle läsa av Telmecanique-tryckvaktens skala inuti; ingen tydlig pil eller liknande för något av trucken.)
Inget tillslag på pumpen, och såklart inget vatten i kran.
En granne hjälpte mig sedan: Han lossade och fyllde först från- och sen till-vattenslangarna och med vatten. Inget vatten i första fallet, men däremot direkt när han fyllt till-vattenslangen.
Nu bara ett problem kvar:
Att jag tycker att hydropressen tappar tryck lite väl snabbt. Frånslag ligger nu på 3.4 bar. Efter att ha tappat ut 1 liter sjunker trycket med en halv bar. Men det kanske är normalt?
Tack för synpunkter och tips. Se mitt svar till Hasseteknik nyss.R rävlyan skrev:Dessa pumpar för ett oväsen mer eller mindre beroende på fabrikat och kan låta lite skramliga när dom kommer upp i ålder
vid ca 2,5 - 2,7 bar
Vad tror du om det lilla problem som återstår?
Har jag för lågt frånslagstryck nu (med vatten i)? Du nämner 4 eller 5 bar och min monterade nanometer visar ju nu bara 3.4 vid frånslag...
Har inte så stor betydelse bara du har vatten i kranarna och du är nöjd med fartenB bringfelt skrev:
Att trycket sjunker snabbt kan bero på att det inte finns tillräckligt med luft i tanken . när du ska lufta
tanken så ska den vara tom på vatten . Lämpligt att öppna en kran , tappa ur allt och fylla luft till
ca 1,7 bar , under tiden som du luftar så kan vatten att rinna ut och tömma tanken .
När trycket står kvar på ca 1,7 bar så är tanken tom på vatten , stäng kranen och starta pumpen
Står inte trycket kvar utan sjunker när du luftar , så är det nog hål i blåsan som sitter i tanken och en ny blåsa eller tank måste till , till nöds kan du köra med den
P.S. Ditt förslag, jämfört med grannens, verkar ju smidigare, om man bara skaffar grejerna.R rävlyan skrev:Dessa pumpar för ett oväsen mer eller mindre beroende på fabrikat och kan låta lite skramliga när dom kommer upp i ålder
vid ca 2,5 - 2,7 bar
P.S.S. Ang. Inställningen av tryckströmbrytaren: menar du till- eller frånslagstrycket när du skriver "
ställer du till 4,5 så kommer den att starta
vid ca 2,5 - 2,7 bar" ?
Och, som framgår av mitt svar till Hasse, fattar vare sig hur jag ska läsa av den mekaniska skalan på tryckströmbrytaren (bild bifogas), eller om det tryck som hydropressen nanometer visar är att lita på?
Ok, tolkar jag dig rätt nu:R rävlyan skrev:Har inte så stor betydelse bara du har vatten i kranarna och du är nöjd med farten
Att trycket sjunker snabbt kan bero på att det inte finns tillräckligt med luft i tanken . när du ska lufta
tanken så ska den vara tom på vatten . Lämpligt att öppna en kran , tappa ur allt och fylla luft till
ca 1,7 bar , under tiden som du luftar så kan vatten att rinna ut och tömma tanken .
När trycket står kvar på ca 1,7 bar så är tanken tom på vatten , stäng kranen och starta pumpen
Står inte trycket kvar utan sjunker när du luftar , så är det nog hål i blåsan som sitter i tanken och en ny blåsa eller tank måste till , till nöds kan du köra med den
Jag ska stänga av pumpen. Sedan öppna en kran och tömma ut tills det inte kommer mer. Sedan pumpa i luft i tanken, fortfarande med tanken öppen, och be någon kolla under tiden om det kommer mer vatten. När det inte kommer mer, stänger jag kranen och pumpar in luft i hydropressen till ca 1.7 bar (hur kom du fram till just 1.7?). Kolla så att den inte släpper tryck, för att det kan tyda på något hål i hydropressen ballongmembran?
Finns bara ett sätt att se till/från , för att vara säker , en ny manometer
Tryckströmbrytaren har en inbyggd diff på ca 2 bar
Ha kranen öppen tills du har fått upp trycket i tanken , är det hål i blåsan så kommer det att skvätta luft i kranen , klar indikering på hål i blåsan då .
Tryckströmbrytaren har en inbyggd diff på ca 2 bar
Ha kranen öppen tills du har fått upp trycket i tanken , är det hål i blåsan så kommer det att skvätta luft i kranen , klar indikering på hål i blåsan då .
Klicka här för att svara