Jag fattade inte att skåran var på längden. Om du har skurit med vad som helst som repar på längden så har du förklaringen där.

Värt att notera är att man inte får göra en skåra i kopparen runt röret heller när man skär av plasten.
Då har man skapat ett brottanvisning som kan ge problem senare.
Det bästa är att använda verktyget som Krilleman tipsade om, annars får man skära nästan genom plasten och vrida av den. Ungefär som när en elektriker skalar kabel.

Krilleman Krilleman skrev:
Visst kan den vara så. Men vem skalar Prisol med den vassa spetsen på kniven in mot röret? :thinking:

I anvisningarna för klämringskopplingar brukar det normalt stå att röret ska vara fritt från längsgående repor.

Den här är dyr men oerhört bra.

[länk]

[bild]
800:-, det blir ett högt kilopris men inte mycket pengar jämfört med vad allt annat i renoveringarna kostar. En sån får det bli, tack för tipset

Staffans2000
Sakta i backarna.
Jag har skalat prisolrör sedan jag var sexton år. Aldrig har jag lyckats med konststycket att skada röret samtidigt. Det måste till både stort kreativitet och muskelstyrka.
TS. Du har väl ändå inte ritsat röret med knivspetsen?

M
Jag förstår inte heller alls vad skäret skulle göra för skada (men upplys mig gärna).

Klämringen sitter ju inte där och pressar mot röret utan längre ut.

Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
TS. Du har väl ändå inte ritsat röret med knivspetsen?
Jo det verkar ju vara så...

Jag som amatör har också misslyckats med repor på längden i rör.
Räddningen har varit tätningssilikon sånt man använder till växellåda eller ventilkåpan.
Smeta in kona o rör, dra ihop=alltid tätt.

M
Men Leif, sluta ge folk tips om att silikona ihop sina klämringskopplingar nu :)

Är det små repor så polerar man bort dem (tvärs röret) eller så slutar man repa röret ;)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Men Leif, sluta ge folk tips om att silikona ihop sina klämringskopplingar nu :)

Är det små repor så polerar man bort dem (tvärs röret) eller så slutar man repa röret ;)
Jag menar inte att använda växellådstätning allmänt, men två gånger på dom senaste 35 åren har det löst omöjliga kopplingar där man Inte kunnat korta röret och sätta en ny kona. En av gångerna var det dieselmatning till reservkraftverk som fuktade i hydralkoppling trotts att vi dragit föreskriven vinkel.

M
L Leif i Skåne skrev:
Jag menar inte att använda växellådstätning allmänt, men två gånger på dom senaste 35 åren har det löst omöjliga kopplingar där man Inte kunnat korta röret och sätta en ny kona. En av gångerna var det dieselmatning till reservkraftverk som fuktade i hydralkoppling trotts att vi dragit föreskriven vinkel.
Till dieselmatning får man väl gärna använda vad man vill så läge det blir tätt, men till dricksvatten inomhus ska man nog passa sig lite :)

Uppdatering. Tack för alla inlägg och goda råd. Nu läcker det inte längre. Jag har funderat på inläggen här och bestämde mig för att felet måste vara knivrits. Monterade ihop igen och drog åt som f-n med större verktyg än förut. Och sen drog jag åt lite till så att kopparn blev att deformeras plastiskt en aning.
Nu är det tätt.
Vattnet som läckte pressades ut under skärringen och stannade mot plasten. Då såg det ut som det droppade fram under plasten.
Kanske inte så lyckat med kniv i alla lägen men svårt för en som växt upp med kniv i bältet och fortfarande på äldre dar inte kan tänka mig lägga bort kniven. Att jag tydligen inte bara ser sämre utan också blivit svagare att dra åt kopplingar gör inte det hela enklare.

Utan kommentarerna här och utan kameran som kunde kolla ledningarna inifrån så är risken stor att jag rivit stora delar av badrummet för ingenting så tack ska ni ha.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.