Hej,

Jag behöver hjälp med att se om en rördragning/koppling ser okej ut. Detta gäller en försäkringsskada så jag kan/vill inte skriva för mycket men i kopplingen har det suttit ett avloppsrör (pvc). Det har suttit instucket och inte limmat eller klamrat och det röret har gått isär och orsaka en stor vattenskada i en lgh i Göteborg. Kopplingen sitter ca 50cm in från köket, in bakom en betongvägg och man når den enbart från grannens lägenhet.

Inblick i en betongvägg med en öppning som visar en rörkoppling, eventuellt avlopp, i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inblick i betongrör med PVC-avloppsrör, synlig skarv där avloppsröret har gått isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://dailymotion.com/video/x6qrds3 (videon)

Skulle ni säga att det är en acceptabel rördragning?

Allt typ av hjälp uppskattas och jag försöker svara på de frågor jag kan svara på (beroende på hur pass "avslöjande" dom är.

D Davvve_ skrev:
Hej,

Jag behöver hjälp med att se om en rördragning/koppling ser okej ut. Detta gäller en försäkringsskada så jag kan/vill inte skriva för mycket men i kopplingen har det suttit ett avloppsrör (pvc). Det har suttit instucket och inte limmat eller klamrat och det röret har gått isär och orsaka en stor vattenskada i en lgh i Göteborg. Kopplingen sitter ca 50cm in från köket, in bakom en betongvägg och man når den enbart från grannens lägenhet.

[bild] [bild]

Skulle ni säga att det är en acceptabel rördragning?

Allt typ av hjälp uppskattas och jag försöker svara på de frågor jag kan svara på (beroende på hur pass "avslöjande" dom är.
Jag såg att video bara stod och tuggade. Jag försöker lägga upp den på nytt.

du får nog förklara vad det är vi ser egentligen. Vi ser en rörbit i horisonten där men vad är borrningen och vad är öppningen till höger? Har det varit mer rör i förlängningen som är demonterat eller hur ska det se ut? Är det det som är demonterat som har lossnat eller vad?

S Stefan1972 skrev:
du får nog förklara vad det är vi ser egentligen. Vi ser en rörbit i horisonten där men vad är borrningen och vad är öppningen till höger? Har det varit mer rör i förlängningen som är demonterat eller hur ska det se ut? Är det det som är demonterat som har lossnat eller vad?
Det röret som sitter längst in är huvudstammen (avlopp) i huset och det är alltså min lägenhetspåkoppling som sitter därinne. Vad menar du med borrning? Är det själva hålutrymmet du menar så har det säkerligen suttit något annat avloppsrör där tidigare, gissningsvis gjutjärn.

Detta avloppsrör har suttit där, ett ca 50cm lång pvc-rör. Dock har det bara suttit instucket och vad jag kan se finns det inga klamringar i tak/väggar samt att röret inte heller var klamrat när det kom ur ur väggen (in i min lgh).

PVC-avloppsrör som kommer ut ur en vägg, ej anslutet ordentligt, möjlig orsak till vattenskada.

PVC-avloppsrör som kommer ut ur en vägg utan klamring, orsakat vattenskada.

Här är en bild hur det ser ut när det kommer ut ur väggen. Dock så sitter inte röret fast i huvudstammen här varpå den ser lite konstig ut.
Avloppsrör som kommer ut ur en vägg, löst anslutet utan klamringar och med synliga skador runt hålet.

Det som har hänt är att detta rör har gått isär inne i väggen och har orsakat en vattenskada i och med att det runnit ner i schaktet (de som du frågade vad som var till höger i bilden).

Normalt sett så limmar man ju inte rör som har gummitätningar men visst. man kanske hade kunnat klamra det bättre än vad det är nu. Inne i borrningen kanske det blir svårt att få till nåt men man hade ju fått se till att det inte kan röra sig i din ände kanske.
Vill inte försäkringsbolaget ta på sig skadan eller vad? Är det bostadsrätt kanske det är annorlunda.

S Stefan1972 skrev:
Normalt sett så limmar man ju inte rör som har gummitätningar men visst. man kanske hade kunnat klamra det bättre än vad det är nu. Inne i borrningen kanske det blir svårt att få till nåt men man hade ju fått se till att det inte kan röra sig i din ände kanske.
Vill inte försäkringsbolaget ta på sig skadan eller vad? Är det bostadsrätt kanske det är annorlunda.
Okej, tack för bra svar. Skulle du säga att det är mitt ansvar som BRH att se till att den är klamrad ut från min lägenhet (den var inte det när jag flyttade in)?

Jag vet inte riktigt vad försäkringsbolaget säger då skadan inte är utredd ännu men styrelsen i BRF:en säger att jag är vållande. Enligt min ståndpunkt kan jag omöjligt vetat att det har gått isär i väggen då man måste ta bort röret för att ens kunna se in där.

Vem har satt dit röret? En av föreningen anlitad hantverkare eller är det en tidigare ägare av br?

Det är ju svårt att säga utan att veta omständigheterna. Vem har gjort installationen? De kanske menar på att det är ditt ansvar just för att det kanske är nån klåpare som varit där eller att det saknas dokumentation på vem som gjort det? Normalt ska det ju inte kunna glida isär bara sådär. Är röret för kort eller varför har det hänt. Hur ser det ut när det är ordentligt ihopskjutet och vad har fått det att röra sig utåt så pass att det hoppar isär?

det enda jag reagerar på om nu röret har legat isär ett tag är ju att det borde ha luktat avlopp motsvarande länge ? Brukar osa ganska duktigt från stammar så det borde ju rimligen ha märkts?

SysterNett SysterNett skrev:
Vem har satt dit röret? En av föreningen anlitad hantverkare eller är det en tidigare ägare av br?
Jag har försökt att ta reda på vem som har gjort det. Inte de två senaste ägarna i alla fall (enligt den tidigare ägaren) och eftersom man måste in i grannens lägenhet för att kunna skjuta in röret är min gissning att det har satts in i samband med stambyte (vilket gjordes i början av 90-talet)

S Stefan1972 skrev:
Det är ju svårt att säga utan att veta omständigheterna. Vem har gjort installationen? De kanske menar på att det är ditt ansvar just för att det kanske är nån klåpare som varit där eller att det saknas dokumentation på vem som gjort det? Normalt ska det ju inte kunna glida isär bara sådär. Är röret för kort eller varför har det hänt. Hur ser det ut när det är ordentligt ihopskjutet och vad har fått det att röra sig utåt så pass att det hoppar isär?
Det går inte att gå det ihopskjutet ordentligt verkar det som, en rörfirma var här och försökte och han sa att han fått in röret men att det inte sitter fast så hårt (det låter ju inte så bra) så jag vet inte om det ens räcker med att klamra det nu från mitt håll. Hursomhelst så är det ett pågående försäkringsärende och därför tänker jag inte röra i något, allra minst spola med något vatten i köket innan det är 100% åtgärdat (och vem åtgärdar det egentligen?)

S Stefan1972 skrev:
det enda jag reagerar på om nu röret har legat isär ett tag är ju att det borde ha luktat avlopp motsvarande länge ? Brukar osa ganska duktigt från stammar så det borde ju rimligen ha märkts?
Det har inte varit helt isär, utan det satt fast någorlunda tills dom drog isär röret helt. Vi har inte känt någon lukt alls.

EDIT: Och nu när jag tänker efter luktar det inte något nu heller, trots att det inte sitter på ordentligt och att ledningen är öppen in till oss...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.