Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag söker hjälp hos VVS-kunnig att identifiera vad jag har installerat i min stuga med varmvattenberedare.
Jag har själv adderat diverse filter. Installationen är CU22 respektive CU12. Den ursprungliga installationen gjordes av tidigare ägaren.
Den ena b ilden jag bifogat har vridits 90 grader, men borde inte ha betydelse för att identifiera installationen.
Mitt problem, vattentemperaturen har tidigare begränsats av termostatet direkt på varmvatenberedaren.
För att varmvattnet ej räckte, höjdes denna temp, nu med skållningsrisk. Det saknas blandningsventil.
Jag har 2 "ventiler" närmast inloppet (kallvatten) till beredaren. Jag har markerat de olika anslutningarna:
Ventil V1 är vad ???
V1-1 Här är inkommande kallvatten ansluten
V1-2 Ej ansluten
V1-3 Här är "kulventil" ansluten
V1-4 Här är ventil V2 ansluten
V1-5 Här är kallvatten varmvattenberedare asnluten (visas ej)
Ventil V2 ? Säkerhetsventil ???
V2-1 Inlopp ?
V2-2 Utlopp ?
Det jag undrar,
1) Ventil V1 och V2, är de korrekt ihop byggda, eller skall V2 flyttas till varmvattenberedarens utlopp med hetvatten?
2) Var ansluter jag bäst kallvatten till blandningsventilen (skall införskaffas)? V2-2?
3) Blandningsventil, skall den ha backventil, eller är ngn av mina ventiler redan denn funktionen ?
Om jag skall addera ytterliggar backventil, var sitter den i förhållande till blandningsventilen.
Du behöver få dit en blandningsventil på utloppet, lite småmokning men det verkar vara svängrum:


Hej,
har sett denna blandningsventil, men var tappar jag av kallvatten? Vid V1 eller V2? Eller annan plats? Backventil ja/nej o var? tror att V2 är säkerhetsventil, skall den sitta på kalla eller varma sidan
har sett denna blandningsventil, men var tappar jag av kallvatten? Vid V1 eller V2? Eller annan plats? Backventil ja/nej o var? tror att V2 är säkerhetsventil, skall den sitta på kalla eller varma sidan
Kallvatten borde du kunna ta vid v1-1 eller v1-2, ser inte rikigt hur det ser ut. Backventil har jag för mig följer blandningsventilen.
V1 och V2 är korrekt monterade.
Hela V1 är ett ventilrör från Beulco. (Art. BA 4177)
https://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 04 Ventilror BA 4177.pdf
Hela V2 är en säkerhetsventil från Somatherm (Art. 2177) med inbyggd avtappning. Avtappningen är den extra svarta ratten du har märkt V2-??.
http://somatherm.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117/
På anslutningen V1-3 är det monterat en extra avtappning. "Kaka på kaka" då du har avtappning i säkerhetsventilen.
Kallvatten till din blandningsventil tar du med fördel i den proppade anslutningen V1-2. Det är 15-gänga där. Då får du kallvatten på "rätt" sida av backventilen som sitter på samma ställe som avstängningen (den blåa ratten) Jag har förstorat upp pilen som indikerar flödesriktningen, se min röda markering!
Hela V1 är ett ventilrör från Beulco. (Art. BA 4177)
https://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 04 Ventilror BA 4177.pdf
Hela V2 är en säkerhetsventil från Somatherm (Art. 2177) med inbyggd avtappning. Avtappningen är den extra svarta ratten du har märkt V2-??.
http://somatherm.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117/
På anslutningen V1-3 är det monterat en extra avtappning. "Kaka på kaka" då du har avtappning i säkerhetsventilen.
Kallvatten till din blandningsventil tar du med fördel i den proppade anslutningen V1-2. Det är 15-gänga där. Då får du kallvatten på "rätt" sida av backventilen som sitter på samma ställe som avstängningen (den blåa ratten) Jag har förstorat upp pilen som indikerar flödesriktningen, se min röda markering!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
då kommer jag vidare, tror jag kan köpa blandningsventil (fotografens inlägg) med CU22 på alla håll och lägga blandningsratten o ink kallvatten horisontellt o med 2st 90 grader krökar o reduktion ner till R15 lösa detta.
Det borde väl inte vara något hinder att ”lägga” ventilen ned istället för vertikalt vred?
Hej
Är på plats, men blev mkt osäker, efter att öppnat systemet, kom varmvatten på föreslaget ställe att ansluta blandnings ventilen, V1-2 ?
Här tömmer man varmvatten, är det inte risk att jag drar varmt vatten baklänges in i blandningsventil? Borde inte blandningsventil ta kallvatten innan V1 via t-rör?,
det kom med extra backventil att sätta direkt i röret (typ stödhylsa) för att säkra att inte varmt vatten går baklänges genom blandningsventil
Eller gäller ursprunglig plan att anslutn via V1-2? eftersom den här sitter även säkerhetsventil ?
Förvirrad
Är på plats, men blev mkt osäker, efter att öppnat systemet, kom varmvatten på föreslaget ställe att ansluta blandnings ventilen, V1-2 ?
Här tömmer man varmvatten, är det inte risk att jag drar varmt vatten baklänges in i blandningsventil? Borde inte blandningsventil ta kallvatten innan V1 via t-rör?,
det kom med extra backventil att sätta direkt i röret (typ stödhylsa) för att säkra att inte varmt vatten går baklänges genom blandningsventil
Eller gäller ursprunglig plan att anslutn via V1-2? eftersom den här sitter även säkerhetsventil ?
Förvirrad
Klicka här för att svara