Har installerat ett vattenfilter från Aqua Expert I Växjö. Spänningarna som håller fast locket på kärlet har brustit tre gånger. Enbart genom tur har bottenvåningen inte blivit vattenfylld. Har någon mer råkat ut för detta? Vad gör man?
Jag har en egen brunn, med en dränkbar pump. Vattnet går sedan till en hydropress innan det når vattenfiltret. Tycker rent allmänt att det är märkligt att det får säljas så "klena" grejer när konsekvenserna kan vara så förödande. Aqua Expert tar inget ansvar för att lösa problemet utan ser varje ny sprucken spännring som en ny möjlighet till merförsäljning.
Det är återförsäljaren till Aqua Expert som installerat hydropressen. Såvitt jag kommer ihåg är den inställd på 4 bar. Bifogat en bild på filtret och en på de spännringar som brustit och vars uppgift var att hålla fast locket på kärlet.
Nu blir det dax att läsa manualen och instruktioner , du har väl den , i den står vilka tryck som den ska klara ,( teknisk specifikation ) normalt ska den nog klara 6 bar som minst
Kolla upp och återkom , kanske med foto på teknisk spec
Håller inte dessa ringar så är det skräp , dom greppar ju över valsade kanter med någon form av tätningsring mellan burk och lock , går dom av eller spricker dom ?
Kolla upp och återkom , kanske med foto på teknisk spec
Håller inte dessa ringar så är det skräp , dom greppar ju över valsade kanter med någon form av tätningsring mellan burk och lock , går dom av eller spricker dom ?
Ett PS hur går pumpen , om den startar och stoppar snabbt så kan tryckstötarna spränga ringarna .
Vilket tryck har du på manometern om den fungerar vid start och stopp
Vid mindre tappning ska pumpen starta efter ett tag och gå minst en minut , om den startar och stoppar
( hos rörisar kallas det för att pumpen studsar ) med bara med ett antal sekunder mellan så finns det ingen luft i hydropessen
Vilket tryck har du på manometern om den fungerar vid start och stopp
Vid mindre tappning ska pumpen starta efter ett tag och gå minst en minut , om den startar och stoppar
( hos rörisar kallas det för att pumpen studsar ) med bara med ett antal sekunder mellan så finns det ingen luft i hydropessen
I den manualen jag fick när jag gjorde köpet ( 2014 ) av Ferroline 12 anges maxtrycket till 6 bar. I den manual som finns på hemsidan idag anges att arbetstrycket skall vara mellan 2,5-3,5 bar.
Båda spännringarna hade spruckit. Vad gäller dina undringar från 21.38 vet jag inte detta. Hydropressen finns i grunden. P.g.a. en ryggåkomma är det omöjligt för mig att ta mig dit. Detta kryparbete har jag överlåtit till rörmokarn. Stort tack för ditt engagemang!
Båda spännringarna hade spruckit. Vad gäller dina undringar från 21.38 vet jag inte detta. Hydropressen finns i grunden. P.g.a. en ryggåkomma är det omöjligt för mig att ta mig dit. Detta kryparbete har jag överlåtit till rörmokarn. Stort tack för ditt engagemang!
Då har dom kommit underfund med att något är fel , med en så stor diff på arbetstrycket , men det är ju
vid din installationstid och manual som gäller inte dagens värden , så där får dom nog backa , stå på dig
om det och hänvisa till den specifikation som tillhandahölls då
Hur var det med start/stopp ofta och korta lägen , tänker på tryckstötar som kan bli
vid din installationstid och manual som gäller inte dagens värden , så där får dom nog backa , stå på dig
om det och hänvisa till den specifikation som tillhandahölls då
Hur var det med start/stopp ofta och korta lägen , tänker på tryckstötar som kan bli
Klicka här för att svara