K
kia2: Här är en film på hur det låter på andra sidan, där vattenslangen går. Problemet är att det inte är något ordentligt tryck. Det känns som om vattnet kommer stötvis, eller att det är mycket lyft i slangen. [MEDIA=youtube]3tPQBcgQZKg[/MEDIA] I övriga kranar i huset kommer vattnet som vanligt. Vi har fjärrvärme från Sollentuna kommun. Jag har kollat i centralen och kan inte se
2 svar · 3,1k läst
C
corre: Djupvattenpump brukar ha 32 eller 40, det räcker mer än väl. Den gemensamma begränsningen för de flesta är oftast tillflödet i borran. Ska du ha nytta av mer än 30l/min i slangänden så måste brunnen orka med också.
10 svar · 4,2k läst
P
Pedars: [citat] Hej! Testade detta igår. Lufttrycket låg bra, precis under 2 bar, 1,8-1,9. Kontrollerade ifall blåsan läckte, men icke. Pumpen laddar fortfarande inte mer än 2 bar. Ska jag börja justera på tryckströmbrytaren? Tycker inte det borde behövas, för den har ju laddat upp till ca 4 bar tidigare. Med vänlig hälsning,
6 svar · 4,3k läst
anders07
anders07: Vi har sommarvatten som fungerar lite halvbra nu och förlitar oss på att det ska fungera för vår bevattningsautomatik samt påfyllning av poolen så det är rätt vitalt att vi har vatten medan vi är bortresta. Vi har en egen gammal 50mm PEM slang i garaget som går ut i Mälaren som jag kunde ta eget vatten från med en självsugande pumpautomat så jag funderar om följande skulle fungera?
0 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Avloppsguidens marknadsöversikt anger 45000 till 90000 kr. Eftersom den finns i många storlekar och med och utan slamavskiljare så antar jag att 45000 kr gäller för minsta modellen (5 PE) utan slamavskiljare.
4 svar · 3,5k läst
W
Wannicat: [citat] Vi har en säkerhetsventil som sitter på avstängningsventilen till tilloppet för varmvattenberedaren. Där har vi satt en liten hink men inte upptäckt något vatten. Finns det någon mer sälerhetsventil som vi bör kolla? Vi har ju en under expansionskärlet men golvvärmen är ju ett slutet system och trycket har inte sjunkit. Där kommer det inte heller något vatten.
19 svar · 4,8k läst
·
K
Kallebo: Mina barn 2 och 5 år är rätt uppfinningsrika och älskar att kladda med vatten, så jag ska kontrollera det där med skruvarna! Tusen tack för snabba svar!
5 svar · 8,1k läst
A
ankan678: Hej.... igen. har haft några pajasar med maskiner på tomten som har hjälpt mig att ta ner en jäkla massa träd, tyvärr såg jag att de lyckats köra över locket till avloppet (gammalt cementlock) som nu är i tre delar. var kan man köpa sådana billigt och villka regler gäller, måste det vara cement/betong?
0 svar · 1,0k läst
A
ankan678: uppdatering, den extra lilla pumpautomaten jag har hade jag tydligen plockat lite grejer från så i morgon ska denna komma https://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-0/ så får jag se om den kopplas in i helgen. då ser jag även om det är vatten i slangen från brunnen, eller om det är knas med nån backventil innan pumpen, ska även kolla lite annat när systemet ändå blir tömt
18 svar · 1,9k läst
·
T
tibbster: Tack så mycket! Har precis bytt första blandaren, det gick finemang!
2 svar · 722 läst
·
K
Krypstocken: Ok
12 svar · 1,9k läst
·
K
12 svar · 1,9k läst
·
S
sjöbuse: Troligtvis har du en borrad brunn , men lite dåligt med vatten , din pump är kopplad med 3 st rör Det innebär att du får en retur från kärlet , den har till uppgift att ge vatten till pumpen när den inte kan suga upp så mycket som behövs Normalt på ejektorpumpar är att det sitter en slang på slutet i borrhålet som är 11 meter , pumpen kan inte suga mer än ca 9 - 10 meter och är
4 svar · 2,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Nä, det kanske var lite hårt. Men på samma sätt kan man resonera om avfallskvarnar. Kanske inte bästa lösningen för alla, men för bekväma människor som mig själv, så är jag säker på att det är bättre med kvarn än utan. Har, och kommer troligen aldrig ha kompost eller separat påse för det.
10 svar · 2,3k läst
L
Lenca: Okej, ska kolla mer på det när jag kommer hem. Men jag tar bort locket så sitter det troligtvis en tätning, så monterar jag en slang som jag sen drar in i sockeln på köket och upp så den hamnar inne i skåpsstommen som jag sen monterar med vattenlåset från diskho. Det behövs inte någon ytterligare tätning nere vid golvet, utan om packningen är hel så räcker det?
2 svar · 5,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Allt handlar om att övertyga den enskilda handläggaren eller dennes arbetslag/chef (beroende på hur de jobbar). Smartast är väl att göra det enkelt för handläggaren att fatta rätt beslut. I samband med ansökan inkom skriftligen med en lista (kalla det serviceplan eller dylikt) på vilka servicemoment du själv kommer att utföra och vilka som ska utföras av mer kvalificerad
11 svar · 10,9k läst
A
Avemo: Det kan ju vara ejektorn som är igensatt också. Det skall vara en backventil i den. Om den läcker förklarar det troligen varför man måste fylla på vatten i slangarna. Men luften måste ju också komma in någonstans. För två år sedan bytte jag en grundfos ejektorpump som frusit sönder. Den renoverade utbytespumpen köptes från
1 svar · 2,6k läst
J
johangeorg: Ska testa det! Tack för hjälpen!
6 svar · 4,2k läst
O
olofh: Vårt badrum ligger vid gaveln med kök vägg i vägg. Bilade upp och bytte allt när vi helrenoverade. Där avloppet går rakt ner i marken kapade vi det gamla och så tryckte Rörmokarn ner den nya avloppstamnen så långt det gick dvs tills det böjer av nere i marken. Han sa det funka bra och att det senare går bra att gräva sig fram utifrån om det behövs bytas i marken Huset är från
1 svar · 1,1k läst
T
Torparen91: Nää de räknade jag ut ganska fort att jag inte skulle öppna med mejsel Men får pröva igen helt enkelt o ta i lite mer
5 svar · 3,3k läst
·
B
butthead: Jag har en vattenutkastare som jag vill förgrena och dra en slang till andra sidan huset. Antingen genom krypgrunden eller runt huset. Går jag runt huset är nackdelen att jag behöver jag två 90 graders kopplingar. Vilken slang bör jag använda och hur ska jag tänka så inte slang och kopplingar fryser sönder? Jag kan dränera inför vintern, men det kan bli svårt att få lutning på
0 svar · 1,0k läst
J
jonaslatt: Tack för tydligt svar.
30 svar · 14,4k läst
·
L
lasselu: Den är halvrund, inte fyrkantig. Tack för tipset, Krilleman. Ska kolla med Trio.
13 svar · 7,8k läst
·
O
Oldfart: Jag har en bergsborrad brun som är 27 meter djup med ett jorddjup på 13 meter och stålfoderrör till 15 meter. Borrhållet är placerat i kanten av tomten ungefär 3 meter från grusvägen utanför tomten. Kommunen har under de senaste veckorna anlitat ett företag som avverkat och röjt i skogen. Det innebär dels att en stor skogsmaskin kört fram och tillbaks på vägen och dels att den
0 svar · 1,4k läst
E
elinar: Min gamla har slutat fungera. Förhoppningsvis kan ni ha någon liggande som ska vara till dusch och 160 cc bredd. Tacksam få positivt svar gärna från Stockholm eller Mariestad eller dess omgivning. Med vänlig hälsning!
0 svar · 778 läst
L
lordi: [citat] Den där fördelaren har M28x1,5 i den stora anslutningen vilket innebär att det passar med ett 22 mm kopparrör med mutter och klämring från Vatette. Även diverse PEX-övergångar passar. I avsticken är det R15 gänga, alltså 1/2" Klämringsövergångar inom VVS i Sverige har i regel M-gänga där röret ska in, och R-gänga i andra änden. Dessa benämns dock oftast med
7 svar · 17,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, jag skrev [citat] Men vad har avdrag för resor till och från arbetet med vatten och avlopp att göra?
11 svar · 12,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] En gång ingen gång och på en isolerad plats spelar det naturligtvis ingen roll för människors hälsa eller miljön. Tänk tältaren. Faktum är att utspolning på avlägsen liggande och inhägnad mark är en laglig metod för att ta hand om avloppsslam från enskilda avlopp som används av vissa kommuner (norröver). Men att ha mänsklig avföring liggandes i dagen som en generell
7 svar · 2,6k läst
Krilleman
Krilleman: Hjälp mitt i natten = ovärderligt! (y)(y) :beer::beer:
3 svar · 4,7k läst
·
L
Leif i Skåne: Hos oss har vi ¾" nere och det tar bara några sekunder så kommer riktigt varmt vatten. På övervåningen har vi klena presol-rör och det tar evigheter innan riktig varmt vatten kommer, det kommer ljummet vatten med det tar 30 sek innan kopparröret är uppvärmt och inte skäl all värme.
5 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.