Vatten & Avlopp
corre: Du mäter lättast med murarsnöre och en bult eller mutter som tyngd. Sänk ned och mät hur blöt den är. Är du klurig så tar du en bit rak kopparrör, ca 15cm. Bankar till toppen platt, borrar ett hål i den platta delen och fäster snöret i där. Då får du ett distingt "plopp" när tyngen träffar vattenytan.
Stefan1972: nej såklart inte men nu är det ju livslängd vi pratar om, inte skador efter klantiga montage eller nåt sånt. Kontentan av det jag var inne på är iallafall att efter fem tio år kanske det inte spelar nån roll att oringen kanske spricker. Det är troligen tätt ändå. Hoppar isär gör det ju inte iallafall.
skutten11: Det med djup på rören , avlopp fryser inte om det inte står i någon ficka , det som kan hända är om något står och droppar , då finns frysrisk , ingen energi i vattndropparna . Är djupet ca 0,5 m bör man lägga isolerlåda kring , finns färdiga för VA När det spolas i huset så kommer det VV som spolar bort all frost som finns i rören , diskmaskin och badkar är det bra fart ut på
skutten11: Stäng av pumpen , släpp allt tryck öppna luckan , den är stor , en toaboste och lampa , starta pumpen lite vatten kommer in , borsta runt , flera gånger , hoppas att du har en ventil i botten på tanken , skiten rinner ut där , och förhoppningsvis till ett avlopp Någotsånär rent dit med luckan och fyll upp ,, lite skit kommer i kranarna men avtar Edit kanske en slang på undersidan till
elmont: Vart tar nederbörden normalt vägen? Dit nederbörden går går även vattnet från markbädden, har marken dålig genomsläpplighet så får man göra markbädden större. Det är ju inte så stora vattenmängder ett vanligt hushåll gör av med.
fb35523: Det låter rimligt att byta vid renovering (eller problem så klart). I källaren med betonggolv kan inte så mycket hända. I köket gäller egentligen samma sak tycker jag. Rinner vattnet undan och inget läcker så fyller det ju sin funktion. Ser något suspekt ut, t.ex. riktigt rostiga rör, fläckar i taket på våningen under eller liknande så får man fundera på om det är läge att byta.
Peter_K: Undrar hur kvaliten är på deras VVS grejer ? bra pris för en komplett takdusch. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40393350/
PNO: Här har något blivit rejält fel. Fantastiskt att det hållit tätt! Väggfästet och slangen är av rätt dimension. På slangen sitter rester av den plastmutter som ska fixera slangen i väggfästet. Men istället för muttern så har någon skruvat i en dimensionsförminskning i väggfästet och på något vis med våld pressat eller vridit i slangen direkt i förminskningen. Förminskningen
skinte1: Tack för hjälpen det var precis som ni trodde. Ang hyresvärden så fick jag ett "inofficiellt" ja på telefon av vaktmästaren/fastighetsskötaren då det bara gällde en bänkdiskmaskin samt han visste vilket vattenuttag/blandare det handlade om.
skutten11: Som NoOne2k säger packa bra med sand runt så dom inte ligger och gnager mot makadam , dom rör sig lite med temperaturerna
tompaah7503: [citat] Tror jag blandade ihop det här lite, när vi satte in pumpen ville jag tillfälligt koppla in en 230V borrmaskin mellan en fas och jorden nere i brunnen, för att kunna göra hål för kapslingar och slangar. Jorden är ändå ihopkopplad med nollan i samma säkringscentral där kabeln till pumpen utgår ifrån. Detta tyckte han inte var en bra idé utan jag fick tillfälligt koppla om
prototypen: Häverteffekten räcker bara för 10 meter, om vattennivån i brunnen är lägre än 10 meter under slangens högsta punkt så fungerar det inte ens i teorin. I praktiken är nog 7 meter mera realistiskt. Du kommer att ha problem att lufta slangen, ställ pumpen på brunnslocket och ta in den för vintern. Protte
nikasp: Yes, nu ska jag ha det som behövs så senast 1:a maj ska rummet vara rivet. [citat]
pacman42: Jag tänkte mer på att den borde stänga av både varmvatten och kallvatten och inte blanda det först. Men det kanske är så moderna blandare är konstruerade? Och att då backventiler skall hindra att det blandade vattnet går bakvägen. När jag tänker efter så är faktiskt dudchblandaren sådan också, på och av styrs efter blandningen. Den har jag ju tagit isär... Tack för hjälpen.
jonasandero: Håller på att färdigställa ritning för mitt avlopp. Skall gjuta platta på mark, två byggnader på samma platta. Tycker att jag har tänkt i genom det mesta nu, men jag är lekman, så jag vill gärna höra vad ni har att säga. Kortfattat: Två stick servar varsin byggnad, rensbrunnar utanför grunden. Stick till brunnar/avlopp avslutas med böj 87° och sedan vertikalt rör, böj 45°,
jonasandero: Tack för bra feedback. Jag laddar upp hela min ritning i en ny post, kanske har någon lite goda råd...
Evamag: jag ha slut på min tub scantech pp 999. Kan inte längre hitta någon återförsäljare. Vet någon var den finns att köpa. Det är ett special silicone som ersätter packningar.
Erik Roos: [citat] Hej! När du säger en böj så menar du T-röret? Där den passerar taket, är det minst 60 cm till? Överstiger den totala längden 5,5 m? En bra sak att göra är nog det dumt inne på, att ta upp hålet i golvet så det blir minst 160x160mm, sen bör du se till att din torpargrund är så pass ventilerad att den klarar att leverera de 80 kubikmeter som toan kräver i timmen. Om du
jimih: Jag överväger att sätta in ett takduschset i badrummet. Jag lutar åt Hansgrohe, då dom har snygga grejer till rimliga priser, och samtidigt har jag förstått det som att det är vettig kvalité. Modellen jag tittat närmare på är Raindance Select S 300 2jet Showerpipe/Raindance Select S 120 3jet. Men jag är lite orolig för att snålspolningen (EcoSmart och AirPower) ska förstöra
Superrobban: Jag ska köpa vattenlås till min diskbänk. Det är rektangulära hål för brädavloppen, och jag har hittat en sats med med motsvarande bakstycke. Men jag hittar inte någon slags täckbricka för att sätta i detta hål, endast runda verkar följa med. Var kan jag få tag i en sådan täckbricka eller galler? Har också letat efter en avloppssats med brädavloppen anslutna direkt under
Andenzz: Ja som sagt det är koppar som kommer in i huset och iaf 0.5m under plattan. Ja, känns mest sanolikt att det är hårdlödda muffar/skarvar. Skulle tro att servisen har iaf 50 år till, eller vad tror ni? Ordentligt gods i dessa rör!
Luftinjektor till hydrofon "släpper" några droppar vatten vid varje pumpcykel - oro för vattenskador
skutten11: Går det att få på en slang utan att et hindra luftningen så är det bra
Martin Knockonwood: Tack igen för svar! Jag upptäckte också att det er lite lustigt gjord... processen er nog startat nu, och jag ska greva ner en kum og se om det är läckage någonstans. Processen er startat, i alla fall, tack så mycket för din hjälp.
chrstr: [citat] Tack! Jag ska kolla upp det i helgen då vi åker till landet.
-Doozer-: :surprised::surprised: [citat] Aha! Tack för förklaringen (y) Jag trodde kalibrering innebar att man fräste av snittytan så den blev vinkelrät samtidigt som den gradades... Oops!
mogge_73: Har du möjlighet att posta analysen här så är det lättare att rek. Rätt teknik. Med jonbytare måste järnet vara kvar i jonform vilket kräver att ni byter till en Hydropress för att inte blanda järn och syre. Men det är inga jättepengar.
Onsalakorven: Nää det får bli Belucos mässingskopplingar istället. https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-vinkel-32/ Och så får jag se till att det blir möjligt att inspektera.
skutten11: En 20 slang räcker gott och en avstängning på insidan och på boden en väggkonsoll med en kulventil som de här ungefär , finns även kopplingar till PEM-slangen på billiga varuhusen Kom ihåg att stänga av inne och ha kranen på vägg öppen annars fryser den sönder , slangen klarar sig
useless: Ja, så länge det inte är andra skarvar utanför utrymmet.
pacman42: Har kommit över ett nytt termostatelement, men problemet finns kvar. Om jag öppnar en kallvattenkran i handfatet så blir vattnet hett. Börjar fundera på om det finns en sil i anslutningen till duschblandaren som är tät. Den är dock inte så lätt att komma åt, men det är väl bara att öppna och se efter antar jag. Om inte annat så får jag en chans att spola igenom blandaren också.