Vatten & Avlopp
tomnil: [citat] Absolut! Jag funderade mest på om ändkragarna hade olika funktion beroende på fabrikat då vissa föreskrivet att de måste användas men andra inte :)
Krypstocken: Ja Exakt, det är det som är meningen. Alternativet hade varit en brunn i duschen och ett fall på 5+cm. Utagerat känns det som, jag sätter in brunn 2 i helgen och bifogar en bild. K
Bernieberg: Kombinationen ”inte rätt” och ”men man kan ha det så” är de värsta, typiskt livslånga provisorium :)
jawa74: Hej alla! Är inte något geni när det kommer till avlopp och vilka delar jag behöver men här är det jag önskar få veta. obs är en gästtoa utan dusch. 1: Toaletten har ett gammalt gjutjärnsavlopp som sticker upp 30mm över golvet den har en innerdiameter på 125mm, måttet från väggen till centrum på röret är 75mm. Jag har tänkt sätta in en Ifö 6860. Vad behöver jag? 2: Avloppet
Phasio: Ingen som monterat egen vattenbrunn?
toolman77: Rörmokaren har en provtryckningsapparat som de kopplar in på lämpligt ställe, i mitt fall på tvättmaskinens anslutning. Sedan pumpas vatten in i systemet som ska hålla trycket över tid. Tror inte du kan provtrycka själv om du ska följa säker vatten, eller så anliteade jag rörisen för att det var billigare än att skaffa pumpen. Kommer inte ihåg. Kan vara så att vattnet stängdes
herregud: Tack Johanlun & Daniel109, det stämmer nog, lite förhastat skrivet av mig :)
Mrs Nautica: Vad är skillnaden egentligen förutom ett T i en rund cirkel? Många produkter är de samma men annat namn? Är det bara re-brandade konsumentprodukter för att det ska verka mer "exklusivt"?
Mikael_L: Och sen om det håller på och kluckar i vattenlås kan det bero på att det börjar bli stopp. Efter vi bott här några år (typ 5) och dessutom varit lite slarviga och spolat ner lite väl mycket stekfett och sån skit (vi har alltid försökt att hälla bort det på annat ställe om det varit jättemycket, men en normalfettig stekpanna sköljdes ofta ut i vasken, numera är vi ännu mer
toolman77: Kan du inte sätta ett fördelarskåp för golvvärme och dra fram en matarslang från pannan dit. Skåpet kan antingen placeras i nya eller gamla huset, det ska ha skvaller rör till avlopp.
anders07: Är det någon som sett någon som säljer 63 mm PEM slang på metervara (gärna i Stockholmstrakten)? Jag har ca. 2 meter för lite och det känns lite surt att behöva köpa en 50 m rulle då... :o
Staffans2000: [citat] Så är det. Men ditt tips blir inte bättre för det. [citat] Precis. "Mitt enda försvar är ett minne ifrån fysik...eller var det kemilektionerna... hmm… När järn rostar fragmenteras det till sina ursprungliga beståndsdelar kol och syre, kanske det var." Som jag tidigare skrev hade jag inte en aning om vad jag pratade om. [citat] Om du i just denna tråd struntar i Skuttens råd,
Huvudbrytaren: Själva kranen sitter ju innanför väggen där det är frostfritt och så går det en stång ut till 8mm-vredet. I röret som stången går i rinner också vattnet ut genom och där finns det någon packning. Kanske det finns lösa packningar att köpa eller så att man byter hela ytterdelen av utkastaren.
Lowika: Ringde vattenverket. Tydligen har lokala vattenverket varit trasigt sedan i lördags (då problemen började igen) och vattnet har kommit från ett externt nät. Vattnet har då behövt pumpas. Och de har inte kunnat styra trycket här... så det fanns en orsak. Men jo... på sikt får vi nog lista ut hur man gör. Om det är något man gör själv eller anlitar någon till?...
HasseTeknik: Det första du måste kolla, är på vilken nivå vattenytan i brunnen är när den är som lägst. En vanlig ( billig med sugande pump) pumpautomat har en begränsad lyfthöjd på c:a 7-8 m, så större skillnad än så kan det då inte vara mellan brunnens vattenyta och pumpens ingånganslutning. Är avståndet ok, så är nästa fråga om pris/ kvalitet. Själv har jag valt billiga
Dan_Johansson: [citat] Imponerande! (det tar ju typ 2 minuter per gänga med gängmaskin eller en svarv om man har det... :cool:)
Marcussjogren: Det är normalt sett inget problem att dra i en metallkoppling i plast, det sitter ju gardenakopplingar på var och varannan kran. Men man måste ha gängtejp och vara försiktig när man drar åt, bara försiktigt med handkraft. Men visst, som din far säger, så hade det nog inte hänt något om det var den invändiga gängan som var metall, men kopplingen hade kunnat spricka ändå pga linets
ivan82: Köpte solfångaren billigt som ett projekt för att se om jag kan få till detta. Just nu tänkte jag använda solfångaren som den är med varmvattentanken och försöka ansluta den för att värma varmvattnet på något sätt. Till vintern tänkte jag ta bort varmvattentanken på solfångaren och ersätta den med en kollektor. Fylla kollektorn med någon köldmedium, på insidan tänkte jag
Mac_attack: [citat] Det kan inte vara VA-rör till fastigheten eller liknande? Enligt mäklaren gjordes invändigt stambyte 2005.
claes_g84: Jag kan iofs göra det enkelt för mig och faktiskt fråga efter rekomendation från pumpleverantören och se vad denne tycker är lämpligt, men då först efter jag fått borrbeviset som förhoppningsvis även visar var spegeln stannar när man tar ut vatten :)
Prefect01: Tack för svaren! Nu har jag mätt efter konstens alla regler, vattenspegeln ligger på 23 m djup så Grundfos rekommenderade SQE2-70 pumpen nedsänkt till 60 m djup.
lordi: Det här är ett så urbota korkat och onödigt fel så man blir förbannad :mad: Tyvärr har förfallet i VVS-branshen visat sig på allvar under de senare åren (även allmänt i byggbranschen). Jag ser liknade saker hela tiden. Det slarvas, bruksanvisningar följs inte, installationer utförs icke fackmannamässigt. Det är snett och vint, underdimensionerade rörsystem mm. Detta är en följd
anders07: Fattar inte... Allt verkar vara helt ok och ur pumpens avtappning forsar det vatten med bra tryck och ingen luft. Det flödar genom rätt bra med vatten men bara ca. 2 bars tryck. Jag har sökt efter sugläcka utan att hitta något och det drar som sagt rätt bra mängd vatten genom pumpen (tillsynes utan luft). Jag har haft upp pumpen för att byta axeltätning och inspekterade då alla
_Elman_: Vanligen lägger man fram problemet för föreningen/styrelse. Kräva kan man i enlighet med sin andel... Men eftersom man fattar besluten gemensam enligt andelstalen..så kan det bli problem om man inte har majorotet. Ev, dikning kostar vanligen ganska mycket så en motion till stämman sin vara lämpligt...för avsättning av pengar..
Dalkarln: Bo.Siltbergs svar funkade galant, elektrikern ringde och gav samma svar också. Nu funkar allting klockrent. Tack för alla svar!
Staffans2000: Det är en vakuumventil som skall förhindra att vatten sugs in från trädgårdsslangen till inkommande vatten ifall trycket försvinner. Staffan
Tompa01: Fick hem de korrekta Beulco kopplingarna i morse. Passar som en smeck på/i slangen. Tack för att du hittade dem Krilleman. Får förhoppningsvis hem bussningar med posten idag, så jag kan hissa upp pumpen från 60m djup och byta kopplingar i helgen