41 938 läst ·
83 svar
42k läst
83 svar
Råd från vvs:are ang faktura...
v-g skrev:
Fast nu har du ju fått kopplingen utvald, hemkörd och monterad samt att du har garanti på montaget det är en annan sak än att köpa den på rinkaby och få den i ett paket på bron eller hur?
Skulle anta att den som själv köper material inte har något problem med att betala hantverkaren för förlorad tid, milersättning och servicebil om delen visar sig vara fel.
Hantverkare är knappast någon guldbransch tex Caverion Sverige gick ju back såpass att VDn fick kicken om jag minns rätt så krasst sett är alla fakturor från dem för låga trots att de bevisligen är svindyra.
Som egen företagare kan man ju avslöja ”hemligheten” att hur det än är så på ett eller annat sätt så måste två gubbar generera grovt sett 800-1000kr vinst /timme bara för sina egna löner därefter tillkommer bil, verktyg semester, sjuklöner, vab, barnledighet osv osv.
Enklast vore ju att alla företag specade en post med vinst så ser man exakt hur mycket man betalte för tjänsten egentligen.
Kollar man berört bolag på allabolag så ligger vinstmarginalen på 5%, verkar vara en guldbransch!![]()
Vill bara rätta dig lite där. Caverion drogs av gamla kostnader och dåliga affärer och visade då dåliga siffror. Klas Tocklin var endast td. vd en till till de nu fick en ny vd i sverige. Jobbade själv på caverion under den mest turbulenta tiden. Dock skall nämnas så har dom knutit en hel del bra avtal senaste tiden så snart kommer nog trenden att vända.
Varför det ? det är väl bättre att redovisa ärliga materialpriser och en ärlig timlön ?A agsom skrev:
Poängen är ju att hantverkaren inte BEHÖVER göra detta, han köper ju redan grejerna billigt, problemet är att hans leverantör har en låssasprislista som man kan presentera för kunden där allt SER dyrt ut fast det inte är det egentligen.
Jag handlar ofta av ahlsell på jobbet, ofta är dom billigast, inte listpriset, men priset jag/firman betalar.
Jag vet inte nog mycket för att ge något bra förslag helt enkelt kan jag ärligt erkänna.GK100 skrev:
Du ser inte andra alternativ v-g? De för mig självklara är att ändra metodik, arbetssätt lite då behöver inte din summa vara så statiskt byggd kan även öka resultatet lite. Dvs hur kan dessa ofta benämnda överbetalda gubbar bättre göra skäl för sitt salt. Hur nå målet med samma eller mindre insats och kortare tid.
Men att säga att hantverkare överlag är giriga skurkar känns heller inte som en bra lösning och det är det jag vänder mig emot.
Personligen har jag fått mycket bra hjälp till förmånliga priser och är ytterst tacksam när jag kan säga, peka och voilà; klart snyggt och fungerande.
Tyvärr tillåter ju inte forumet hantverkare att diskutera i sin ”yrkesroll” då det är ett forum för privatpersoner. Ofta har ju mynt två sidor.
Förutom en vvs-firma så har alla hantverkare jag har anlitat haft rimliga påslag (20-30%), vilket har landat på ungefär nätpriserna. De har heller inte klagat på om jag har haft material själv. Det har inte spelat någon roll för dem, de tog betalt för arbetstiden. I princip alla klagade på vanan med höga materialpåslag och var glads att ha hittat firmor med en annan inställning.
Den första vvs-firman vi anlitsde saltade materialet med 500%, tog betalt för felaktigt uthämtat material som inte använts (fel dimensioner) och debiterade mer tid än de varit här.
Den första vvs-firman vi anlitsde saltade materialet med 500%, tog betalt för felaktigt uthämtat material som inte använts (fel dimensioner) och debiterade mer tid än de varit här.
En mej närstående anlitade en elektriker för att montera in fem eluttag i garaget, blev debiterad 400:- styck för dessa, med hänvisning till låssasprislista.
..EXAKT samma uttag kostar då 89:- styck på nätet, lysmasken i fråga betalar garanterat mindre.
..EXAKT samma uttag kostar då 89:- styck på nätet, lysmasken i fråga betalar garanterat mindre.
Nja, de två stora besparingarna bestod dels av mängdrabatt, dels av att papperspriserna hann gå upp rätt mycket under de där åren. Det var en brutal rabatt de fick tydligen. Men det var lite trångt i häktet i början...H Holmspel skrev:
Men hantverkaren har ju inget intresse av att ränna runt och leta priser! Han köper ju prylen från grossist med 90 % rabatt och säljer till kund med 40 % rabatt (”rabatt” på bruttopris-ocker-listan). Hantverkaren betalar naturligtvis lägre hos grossisten än vad kunden får betala hos Rinkaby eller liknande, men priset mot kund (alltså vinstmarginalen på materielen) är för högt.A agsom skrev:det är tyvärr så att med dagens fackförhandlade löner hantverkaren/firmaägaren antingen måste kunna göra allt själv (som är totalt orimligt) eller lägga på materialkostnad så att täcka upp för lönekostnader. Det andra att en hantverkare inte kan ränna runt och kolla inköpspriser hos olika firmor, vem ska betala mil- och tidkostnader?
Dessutom kunden bryr sig inte, uppskattar inte ett dugg att hantverkaren har lagt ner ett par timmar att hitta billigare inköpspriser. Givetvis det finns alltid undantag!
Jag pratar av erfarenhet, gör bokföring/fakturering för småföretag.
Sen när det gäller fakturering: det är inte den som fakturerar som gör jobbet. Det kan finnas missförstånd tex den som fakturera kan läsa något felaktigt, det kan va slarvigt skrivet e.d.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden