Hag har läst några andra trådar på ämnet motorskydd och vattenpumpar. Så jag har lite att felsöka. Byta tryckmätaren, tömma/fylla hydroforen och ställa upp motorskyddet en smula. Grym resurs att söka kunskap, detta forum!

Men två frågor för att komma vidare:

1) ”Riktströmmen” på pumpen. Hur vet jag den? Pumpen är sänkt i djupet. Inte hittat någon dokumentation i detta hus vi köpte för två år sedan.

2) Vad är vad på bilden. Motorskyddet till höger? Men till vänster?

Tack på förhand!

• Elcentral med etiketterade komponenter för varmvatten och vattenpump, inklusive motorskydd och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorskyddet är för skydda motorns koppartrådar så dessa inte blir för varma och brinner av
Att ställa upp motorskyddet för att det löser utan kontrollera strömmarna kan resultera i Att man faktiskt kör sönder pumpen i onödan
Man kan inte gissa en driftstöm men mäter man alla och .den drar lika .ställer man skyddet på det eller strax över löser det är det sen troligen så att något är fel på pumpen . Ojämn ström kan vara att en en dålig anslutning på ex proppen, kopplingar vid borrhålet, kontaktorer eller i motorskyddet .. Det gör att den fasen får sämre med ström och då ökar ju lasten på dom andra .drar man bara upp skyddet riskerar man pumpen.
När lager i pumpen blir sämre går pumpen trögare och strömmen ökar . Normalt inga problem att dra upp skyddet en smula ,som elektriker är det No No. Men med en riskanalys att en ev, brand i ett borrhål fyllt med vatten är mot naturlagarna...så kan man få ut något år till! på pumpen så men man skjuter givetvis problemet på framtiden om den är sliten.
Jag Skulle nog byta all start utrustning på bilden då den av ålder verkar ha gjort sitt.

E _Elman_ skrev:
Motorskyddet är för skydda motorns koppartrådar så dessa inte blir för varma och brinner av
Att ställa upp motorskyddet för att det löser utan kontrollera strömmarna kan resultera i Att man faktiskt kör sönder pumpen i onödan
Man kan inte gissa en driftstöm men mäter man alla och .den drar lika .ställer man skyddet på det eller strax över löser det är det sen troligen så att något är fel på pumpen . Ojämn ström kan vara att en en dålig anslutning på ex proppen, kopplingar vid borrhålet, kontaktorer eller i motorskyddet .. Det gör att den fasen får sämre med ström och då ökar ju lasten på dom andra .drar man bara upp skyddet riskerar man pumpen.
När lager i pumpen blir sämre går pumpen trögare och strömmen ökar . Normalt inga problem att dra upp skyddet en smula ,som elektriker är det No No. Men med en riskanalys att en ev, brand i ett borrhål fyllt med vatten är mot naturlagarna...så kan man få ut något år till! på pumpen så men man skjuter givetvis problemet på framtiden om den är sliten.
Jag Skulle nog byta all start utrustning på bilden då den av ålder verkar ha gjort sitt.
Tack för utförligt svar!

Att byta prylarna låter rimligt. De har varit med ett tag.

Vet du vad mojängen till vänster är för något?

Och mer exakt, var mäter man strömmen?

Det är en kontaktor det är den som via tex en tryckströmbrytare styr start/stopp på motorn. Strömmen kan du mäta med en tångamperemätare tex i lådan med kontaktorn där det är enkelt komma åt trådarna.

GK100 GK100 skrev:
Det är en kontaktor det är den som via tex en tryckströmbrytare styr start/stopp på motorn. Strömmen kan du mäta med en tångamperemätare tex i lådan med kontaktorn där det är enkelt komma åt trådarna.
När jag googlar kontaktor ser inget ut som lådan. Är det så att lådan är ett generiskt hus och att jag bara byter själva kontaktorn där inne?

W Wengelin skrev:
När jag googlar kontaktor ser inget ut som lådan. Är det så att lådan är ett generiskt hus och att jag bara byter själva kontaktorn där inne?
YEPP!

Ny information!

Idag kom jag mig för att mäta strömmen. Kring 1-1,1 på ena, 1,1-1,2 på andra och kring 1,7 på tredje fas. Vad kan göra att det skiljer så mycket?

Motorskyddet inställt på 1,1. Fick rekommendation att öka lite till 1,2.

Har idag också tömt hydroforen för första gången på ett tag och låtit pumpen arbeta upp nytt tryck. Imorgon ska jag se om detta gav resultat.

Testar gör jag genom att kåta en kran stå öppen. När jag gjorde det idag gick motorskyddet efter tio min.

Om din mätning stämmer med så stor skillnad i ström och på det sättet (två lika och en högre) är tyvärr troligaste att motorn är skadad. Så det kan vara tid att börja se sig om efter en ny pump och samtidigt fixa till elen lite.

GK100 GK100 skrev:
Om din mätning stämmer med så stor skillnad i ström och på det sättet (två lika och en högre) är tyvärr troligaste att motorn är skadad. Så det kan vara tid att börja se sig om efter en ny pump och samtidigt fixa till elen lite.
Det var det sista jag ville höra. Men du kanske har rätt.

Hade du haft två faser med högre och jämn ström samt en med lägre vore chansen större att du hade någon dålig kontakt i kedjan men inte med ditt resultat. Det skadar inte att ändå kolla på det som en första åtgärd men som sagt är risken stor att det är motorn i sig som felar här.

Har du tillgång till mätinstrument och kan hantera det säkert i detta sammanhanget kan du mäta spänningen mellan faserna i alla tre kombinationer vid sista punkt du kommer åt ut mot pumpen. De ska då vara lika och i närheten av 400 V om allt är ok.

GK100 GK100 skrev:
Hade du haft två faser med högre och jämn ström samt en med lägre vore chansen större att du hade någon dålig kontakt i kedjan men inte med ditt resultat. Det skadar inte att ändå kolla på det som en första åtgärd men som sagt är risken stor att det är motorn i sig som felar här.

Har du tillgång till mätinstrument och kan hantera det säkert i detta sammanhanget kan du mäta spänningen mellan faserna i alla tre kombinationer vid sista punkt du kommer åt ut mot pumpen. De ska då vara lika och i närheten av 400 V om allt är ok.
Att kolla omnägotom det är dålig kontakt på något i kedjan, menar du att byta kontaktor, motorskydd och tryckbrytare då?

En sådan mätning som du nämner, borde jag klara. Sista punkten borde vara motorskyddet och det är jag bekant med vid det här laget.

I ditt fall är det motorskydd, kontaktor som kommer in i bilden och främst kontaktorn eftersom det är den som kopplar strömmen varje start/stopp. Tryckbrytaren är helt utanför detta så länge start/stopp funkar normalt.

Beroende på vad som är matning och ledning till pumpen på bilden är det antingen kontaktor eller skyddet du ska mäta på som sista ut till motorn (troligtvis kontaktorn). Är det en dränkbar pump borde det finnas en övergångsplint vid brunnen där det går att mäta ännu senare i kedjan.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Så det kan vara tid att börja se sig om efter en ny pump och samtidigt fixa till elen lite.
Och ta gärna tag i detta nu i sommar eller tidig höst.
Annars kommer Murphy att se till att allt havererar i början av februari i en period med 20 minusgrader ute.

Mikael_L
W Wengelin skrev:
Kring 1-1,1 på ena, 1,1-1,2 på andra och kring 1,7 på tredje fas. Vad kan göra att det skiljer så mycket?
En sak att kolla är att det inte sitter något annat konstigt på sista fasen. Har du nolledare dragen ut? mät även strömmen på den.

Det kan vara så tokigt att det t.ex. sitter en frostvakt kopplad på en av faserna till motorn. Helt galet i så fall, men märkligare saker har man ju sett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.