S
Sergey: [citat] [citat] Tack så mycket Krilleman!
13 svar · 11,1k läst
Demmpa
Demmpa: Här är ett exempel på expansionskärl som är godkänd för tappvatten (livsmedel), https://flamcogroup.com/se/catalog/flamco-produkter-for-kyl-varmesystem-och-dricksvatten/expansionskarl-for-bruksvatten/airfix-a/airfix-a-8-80/groups/g+c+p+a+view
11 svar · 6,9k läst
·
P
Anonymiserad 173289: Vi bygger om i badrummet och kommer att sätta ha ett badkar med sargblandare placerat på mitten av långsidan av badkaret. Hur bör vi tänka med placeringen av vattenrören. Finns det någon rekommendation eller standardhöjd för rörgenomföring dolt bakom badkaret? Det blir ett fristående badkar i stil med detta
0 svar · 3,1k läst
R
RogerS99: Ville bara återkoppla och tacka för tipsen. Fungerade som utlovat. Hade en extra packning (som saknades) liggande, och fick kapa avloppsslangen 60 mm. Sen håltagning i vaskens bakkant och på det montering. Tog mindre än en timma. Undrar varför rörkrökarn inte gjorde jobbet. Han hade ju fått betalt. Nåväl, slutet gott, allt vått rinner bort ... [bild]
4 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Lekande R25 med planpackning och lödkoppling går precis lika bra som gängade varianten! (y)(y)(y)
3 svar · 3,6k läst
·
T
Troberg: Den lär inte gå fortare än vad den ska, så jag skulle bara låtsats som om jag inte sett det. Inte mitt jobb att hålla koll på att deras utrustning funkar.
6 svar · 2,6k läst
D
DejvidK: Det går att få dit direkt med kopparrören, men sjukt trångt. Mycket som händer i det diskbänksskåpet då det ska stå en beredare i det samt att det inkommande vattnet, med tillhörande avstängningskran, kommer in där. Tänkte att slangarna skulle underlätta betänkligt när jag ska dit med blandaren, men kanske en dum idé. Blir ju hur man än ser på det ytterligare källor till
4 svar · 4,6k läst
·
J
JoRi: Man tackar för ett mycket snabbt svar!
2 svar · 1,3k läst
·
S
skutten11: Det med Nexa och annan elektronisk styrning är inte mitt bord riktigt , då jag har alla delar separat och vid ett ev . fel så byter jag bara den felaktiga , blir inget totalstopp s,a,s . men utelämnar inte ny teknik för det . Hur kan du få en indikation på att någon ska ha VV , går med sensor som du säger , tar inte lång stund att få fram VV om rören är klena på cirken .och kommer
8 svar · 2,1k läst
K
kolmodin: [citat] Du har övertalat mig, och det med råge! Stort tack för hjälpen!
7 svar · 3,6k läst
O
olofh: Tack för hjälpen alla, det visade sig att när jag bockat rören så räckte det gott och väl. Så nu har vi vatten i tvättstugan, igen... fick dra om allt i och med om/utbyggnad av gästrummet intill Knepigt med Ikea blandaren, r10 anslutningar på vattnet. Men måste säga att VVS personalen på hornbach har riktigt bra koll och väldigt hjälpsamma!
13 svar · 11,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är inte värt att köpa en ny pip. Dom kostar multum. Sikta på en ny blandare precis som skribenten ovan föreslår!
4 svar · 3,3k läst
·
S
SvenDufva: Jag har en egen brunn med en dränkt pump på ca 30 meters djup som installerades för ca 15 år sedan – innan jag flyttade in. Denna matas med en vanlig 230-voltskabel med stickkontakt (via tryckbrytare i hydroforen), som sedan går genom en dosa med elektronik som sitter i brunnen. När jag nu försöker starta pumpen efter vintern går den inte, och jag tror att det är både relät och
0 svar · 3,6k läst
·
S
stfa-65: Hej igen! Vi har ingen golvvärme i köket, dom två tänkbara alternativen är: 1. Klamra PE-X rören mot befintlig betongplatta, fräsa ur spår på undersidan av cellplasten som sedan läggs ovanpå, byggfolie och golvspånskiva. 2. Lägga cellplasten på betongplattan, fräsa ur spår på ovansidan av cellplasten där PE-X rören läggs, sedan byggfolie och golvspånskiva. [bild] Med vänlig
5 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det har du rätt i, dåligt värre! Om man drar en parallell till Vatette så skriver dom såhär: [bild]
5 svar · 11,0k läst
·
K
KermitW: Tack så mycket för alla svar :) Det finns en renslucka nere i källaren så jag öppna den och kolla. Röret är ca 95mm på utsidan så jag får kolla med lokala rörfirman hur man kan få ihop det med nya rör. Behöver jag gå upp i dimension sista biten närmast köket så känns det bättre att göra det nu eftersom jag då måste ha ett större hål i golvet så troligen är lättare att
6 svar · 9,1k läst
M
malander: [citat] Bara med rörtång. Kändes mest som om kranen skulle lossna från diskbänken.
4 svar · 4,2k läst
·
S
skutten11: Om du ändå bilar upp och det är dom tunnväggiga rören som finns under så byt , bättre att ligga i framkant . Vid byte av brunnarna så kanske du får en knäck så dom spricker , då får du hugga upp i alla fall Annars så ligger dom där dom ligger och spricker sällsynt av sig själv
1 svar · 1,9k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Eftersom manometern är trasig, så börja med att byta bara den, så att du kan se trycket. Då ser du om det övriga fungerar normalt. Passa också på att spola rent i anslutningen till den ( kan bildas gegg i den korta rörstumpen).
2 svar · 2,1k läst
·
A
AndersS: Snålkör inte diskmaskinen på låga temperaturer och "eco-program" utan håll det över 60 grader, vilket också ger bättre diskresultat i de flesta fall.
7 svar · 17,7k läst
·
H
Hammarfall: Ingen? Nu har jag frilagt röret ytterligare. Det enklaste vore ju att ha ett plaströr i, som jag sedan vinklar upp med 2st 45vinklar och sätter en y-koppling och över drar nytt över befintligt cementrör.
1 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Under förra året var två intressanta förändringar på gång i myndighetssvängen som hade förenklat och liberaliserat regelverket för enskilda avlopp. Men nu är det nytt år och planerna är skrinlagda. 1. Ingen ny avloppsförordning HaV drev frågan om en ny förordning för små avlopp. Den hade inneburit både regelförenklingar och hårdare regler beroende på var man ville anlägga
0 svar · 1,9k läst
N
nevinator: Att neka bygglov för enskilt VA från beslut om att dra kommunalt VA tagits tills det sker, om tidsperioden är 3 år, verkar väl rimligt. Att vara mer restriktiv med vad man godkänner pga olika intressen (ex bara en viss typ av hus) för att skydda ett områdes karaktär kan också vara försvarligt i vissa lägen. Totalt byggstopp i 20 år pga ev kommande VA, verkar inte riktigt sunt
8 svar · 2,5k läst
K
Kallebo: Tack. Instruktionen var tryckt på baksidan av kartongen men denna var ju ännu tydligare. Jag fick aldrig tillfälle att montera den igår och ikväll ska vi bort. Får se om jag hinner imorgon!
5 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Precis, muttrarna sitter på rören från väggen. Blandaren ska passa direkt på! (y)
2 svar · 981 läst
·
T
tomnil: Så här ser det ut än så länge: [bild] Tanken är att ha en regel i ovankant och plywood bakifrån. Med osb på plats framifrån skall det tätas ca 10-15cm upp med något tätmembran. Kanske lite flytspackel i botten för att säkert få det tätt. Alupexen var väldigt trevlig att jobba med, och vatette-ringnyckeln kom redan till sin rätt.
39 svar · 5,6k läst
·
S
skutten11: Kan du inte tömma vatten ur den genom att vända den åt olika håll , så det kanske fel på blåsan Du kan fylla luft i den genom luftnippeln och se eller känna om det blåser på vattensidan , då är den gången När en hydropress står i friska luften så ska allt vatten rinna ut , det ska inte skvalpa i den
1 svar · 805 läst
litedelf
litedelf: Jo tack jag är medveten om "byråkratin". Har en godkänd anläggning nu. Skall bara passa på att byta rören när man ända skall gräva upp trädgården. Tack för att du svarade. Man vill ju bara ha någon som kan bekräfta det man tänkt
2 svar · 958 läst
Q
qvintus4: tyvärr har jag inget av dom där grejerna , så det blir nog att gräva chansa lite , vet ju att det bara finns ett avlopp som är i köket ...
4 svar · 713 läst
mexitegel
mexitegel: Jag är grymt imponerand av folk som bara kan måla sådär på frihand. Min estetiska förmåga ligger kvar på samma nivå som den gjorde i lågstadiet... Kan din sambo kanske komma och måla kommunens vattentorn här istället eftersom vi snart ansluter kommunalt VA? :)
3 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.