Jag började bila bort en golvbrunn idag, allt gick fint tills jag stötte på ett 12 mm kopparrör som låg ingjutet välfigt grunt i plattan.

Nu har jag kopparrör med hål i, det är skadat mitt på, är ca 15 m långt ingjutet tvärs hela radhuset och matar köket med vatten.

Det går att frilägga minst 1 m åt ena hållet men ca 8-10 cm på andra sidan av skadan sedan kommer väggen och på andra sidan är ett nyrenoverat badrum.

Vad säger alla regler och förordningar om detta?
Går det att pressa/löda om det dokumenteras?
Antar att man provtrycker också innan man gjuter igen det?
Skadat 12 mm kopparrör synligt i uppbrutet betonggolv bredvid golvbrunn och vit avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det tappvatten? Då TROR jag inte det får finnas ingjutna skarvar.... Är det elements vatten så tror jag det får gjutas in. Är det tappvatten, och du tänker bryta mot "reglerna" så skulle jag rekommendera att löda. Alltså be nån som är proffs på att löda. Kapa röret och sätta på en löd muff. Så skulle jag göra.... Men detta är min åsikt, du kommer garanterat få andra åsikter.

Och givetvis provtrycka innan ingjutning.

Hur gick det?

Staffans2000
Det här var enkelt eftersom du inte har mycket till val! I min värld finns det bara ett alternativ (som även CandyManX är inne på), och det är att löda, dvs.bila upp lite till runt röret så att du får lite spelrum, kapa bort den skadade biten, skarva med ny rörstump samt två lödmuffar, löd med fosforkopparlod. Med så klen dimention brukar det räcka med en liten gasolbrännare såtillvida det inte finns vatten kvar i röret som kyler, en gassvets är dock att föredra. Släpp på trycket och kolla efter läckor under några dagar för att vara helt säker. Skydda den bara kopparn med flera lager tjock tape. Regler och förordningar får stå i andra rummet, här gäller det att vara praktisk, Nationella insatsstyrkan kommer inta att storma huset ifall du "gör fel"!

Grupp av utrustade poliser i full kroppsskydd under en taktisk övning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/verktyg...svets/svetslod/silver-fosforkopparlod-214011/

Redigerat:
O
För att allt ska vara efter boken så måste alla kopplingar vara synliga.
Så du kan alltid bygga en låda runt röret med inspektionslock. Men det är kanske inte möjligt.
Du kan naturligtvis dra om matningen helt, det är ett alternativ men inte så roligt.... Då får man fundera på hur noga man vill följa reglerna.
Om du väljer för att göra en dold skarv skulle jag vara noga med att dokumentera var denna skarv finns exakt. Då blir det lättare om det går fel...

Lösningen blev såklart praktisk. Rörmokaren frilade och lödde ihop rören och provtryckte, sen gjöt vi igen allt och firade med en varm dusch.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.