D
Daniel 109: Den andra har helt enkelt fått fel namn. Det där är en pump med hydropress. De brukar benämnas pumpautomat eftersom det är en komplett enhet. Ska du ha en pump till en befintlig hydrofor eller en komplett lösning?
3 svar · 6,9k läst
·
S
Stefan1972: Steg ett kan ju vara att ta isär om det går och kolla om det syns nåt. Steg 2 är väl att titta om det är nå känt fabrikat så det ev finns reservdelar. Om inte så är det nog enklast att byta armatur helt och hållet.
1 svar · 2,0k läst
·
R
rävlyan: Då verkar det som att hålet skulle ha varit lite djupare och grövre , synd att det bara är 50 mm lite tunt för att gå djupare med att fördjupa det på plats , det är sand/grus så möjlighet finns Du får prova att strypa på trycksidan och se om det hinner rinna till
26 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: Det bör räcka fint. Snutten 10mm rör blir ju inte lång. Men Sigro vill att du handlar för mer än 300:- om du önskar hemleverans. Jag letade efter 8547020. PEX15-12mm. Men den ballofixen verkar ingen vilja saluföra. Dock är den lagerlagd hos flera VVS-grossister!
5 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej, det ser ej ut som en klämringskoppling. Snarare Bulcos "Konuskopplingar". En typ av halvkoppling. Sitter dessa på klämrings-ände så är det ännu värre. Jag skulle byta detta omgående! https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_29_8565236.pdf [bild]
3 svar · 3,4k läst
·
R
rävlyan: Trycket i tanken ska komma upp i inställt värde på tryckströmbrytaren som startar och stoppar pumpen Under tiden finns det vatten som levereras ut till dig apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
1 svar · 3,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Grattis! Då ska du tydligen anlägga en förstärkt infiltration och ingen markbädd. Infiltration är alltid mer ekonomisk!
7 svar · 2,4k läst
M
Magnus_78: [citat] Du har en poäng. Tur kanske att jag ska ha nödbrunn i golvet då :)
6 svar · 7,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Gå till eniro.se i din dator. Skriv rörmokare, oskarshamn (eller var ni nu bor) i sökrutan, så får du förslag på fackmän och företag i rätt bransch. [bild] Det blir nog inte så dyrt. Det är troligen bara en koppling där en gummitätning har tröttnat eller något liknande.
3 svar · 973 läst
·
Krilleman
Krilleman: Och glöm inte följa monteringsanvisningen för Vatette om du kapar bort det gamla och börjar om på nytt. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf Tänker du behålla befintlig koppling så drar du bara tills den stumnar.
4 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Täta själva läckan ett sprucket rör är svårt. Är det vid tejpen det läcker? Då kanske det går att sätta en koppling under läckan. Syns röret på undersidan? Är det ett stålrör eller ett kopparrör?
1 svar · 1,7k läst
·
B
Bo Berglund: Våra hus är byggda på en bergknalle och det verkar som om jorddjupet vid borrhålet är c:a 0.5 m. Vårt hus har en del berg i dagen och husgrunden är uppmurad på berget. Vid den gavel som vetter mot nuvarande borrhål (mot grannen) är det urgrävt för att nå bergytan, men på andra sidan, där källarluckan finns, är berget i princip i ytan. Lite utanför huset finns det ett lager jord
3 svar · 10,7k läst
B
Bo Berglund: Ja, jag var ute efter storleksordningen. Om det är 10 ggr fel så är det ju i alla fall försumbar kostnad. Varje gång man måste byta tryckströmbrytare (2 ggr på 18 år) eller hydropress (1 gång) så flyger det ju iväg i belopp som är 100-1000 gånger större.
5 svar · 4,9k läst
B
Bigge77: Tack så mycket för alla svar!! =)
26 svar · 20,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Precis så. Och många (kanske alla) VA-bolag vägrar att röra dessa ventiler, dvs byta mätare när det sitter sådana. (Öknamnet ”Champagnekorken” är mycket illustrativt över hur det blir när katastrofen inträffar ;)) Och för den som undrar hur ventilerna ser ut: https://www.helsingevatten.se/service/vattenmatare/harduenlk580konsol.4.ddd74f213cf5d75b30bf0.html
64 svar · 33,1k läst
·
O
oStj: [citat] Ah men perfekt, den ser ju perfekt ut! Överkurs i avseende att det är dyrare eller svårare/mer jobb att montera?
5 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jaha, berg. Då blir det väldigt mycket svårare! :thinking:
8 svar · 8,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Byt hela vattenlåset. Finns färdiga prylar som är lite snyggare till detta. Faluplast har denna kombinationen tillgänglig: RSK: 8073653 + 3131134 http://faluplast.se/sv/ovriga-artiklar-o-tillbehor/vakuumventilrsk-3131134g15__1176 En snabb googling på RSK endast svenska träffar så hittar jag båda i samma butik billigast här:
5 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja verkligen. Har du möjlighet så byt! (y)
1 svar · 1,9k läst
·
D
Daniel__s: [citat] Provade att strypa under diskbänken där inkommande vatten kommer. Borde vara samma sak. Fungerar inte. Finns knappt något motstånd när man stänger blandaren jämfört med kranarna i toaletterna. Sitter fmmattson kranar där och när man stänger dom så är det mer motstånd dvs för mig mjukstängning?? Ska iaf prova klamare alla rör och se vad dom säger om att lämna en använd
5 svar · 2,1k läst
V
vanilj_10: [citat] Tillslag ligger på 2,6 bar och frånslag på 5,5 bar typ. Verkar det vara normalt?
19 svar · 5,4k läst
·
useless
useless: Det är väl aldrig fel att byta ut 40 år gamla 'slitdelar' när man ändå håller på? Röret för avluftningen håller säkert flera decennier till, men rör med strömmande vatten nöts med tiden, så dom kan vara dåliga även om dom ser bra ut på utsidan.
3 svar · 7,3k läst
·
J
JohnFN: Tack för svaren. Det blev en 500 l hydrofor till slut.
3 svar · 2,4k läst
M
Magnus_78: [citat] Ja, det finns ju snygga väggbrickor (c-c 40) för 15mm PEX. Kanske bättre att köra på det då PEX fixar 95 grader.
14 svar · 7,1k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Om TS. skulle se hur insidan ser ut på många kommunala vattenledningar och även dito rör i äldre hus, skulle i jämförelse ,säkert ett och annat spindeldjur framstå som rena delikatessen! Först övrigt. En immunolog kommenterade det ökande allergiproblemet -jag säger till mina barn att springa barfota på sommaren, och innan de kommer in skall de slicka sig på fotsulorna. För när
43 svar · 14,1k läst
E
_Elman_: Byta stomme känns dyrt om resten är ok, skulle testa att reparera först Alt 1 Slipa bort löst spån som lyft spackla upp ytan med snickerispackel eller plastic padding och måla sen med en lämplig vattentålig färg vit lackfärg. I samma kulör NCS S0500-N. ? Alt 2 Slipa bort löst spån som lyft gå till en plåtslagare be denna klippa 3 remsor ,en infodring i vitplåt typ 5cm bred till
4 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vad satt där innan? Vilken koppling? Du måste ha en koppling plus en plugg. Helst av samma tillverkare. Som du har det nu går ej. Om det är 12mm rör så kan detta passa: https://www.bauhaus.se/rak-12mm-gul.html https://www.bauhaus.se/plugg-12mm-2-pack.html
3 svar · 1,3k läst
·
harry73
harry73: Jag kan inte släppa det helt. Skulle ut och bada på lunchen och mötes av en svart flagga pga höga bakteriehalter. Det händer ofta där (flera gånger per badsäsong). Först fick fritidsbåtarna skulden men det är rätt så osannolikt egentligen. Nu pratas det inte så mycket om orsaken längre och då misstänker jag att det är pga att det är kommunens fel och att det blir kostsamt att
0 svar · 1,5k läst
·
E
El_Chefe: [citat] Hur gick det med vattnet? Vi hade samma/liknande bekymmer i vintras (SMV Kalmar). Inget kallvatten eller varmvatten i blandaren på övervåning, men toa och dusch funkade. Det var "bara" -15 ute.. Vi fick panik och maxade golvvärme och satte in värmefläkt i badrummet. Efter ett tag kom vattnet tillbaka. Kallt och varmt kom tillbaka samtidigt..
30 svar · 12,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Spruta i lite rostlösningsmedel mellan ventilaxeln och förlängaren, gör det i omgångar, till slut går det att ”knacka loss” förlängaren.
19 svar · 10,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.