Hej,

Var på en visning i helgen. I garaget påträffades en lucka som innehöll en rund brunn som såg ut att vara i betong. I brunnen såg det ut att finnas någon slags pump som var kopplad till en slang.
Tänker mig att man med all säkerhet kan göra lite snyggare installation av sladd, slang och lucka, men... Vad används detta till?

Är detta något man bör se upp på?

Mäklaren var lika påläst som mäklare brukar vara... :)

// Daniel

• Öppen brunnslock i ett garage med synlig pump och slang, oordnad kabelhög och strömkabel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund betongbrunn med pump och slangar i ett garage, synliga genom öppen lucka i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna vara en samlingsbrunn med en pump för dräneringen pga att det inte går att få fall och bli av med vattnet. Ligger kåken lågt?

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
R
D Daaaaaniel skrev:
Hej,

Var på en visning i helgen. I garaget påträffades en lucka som innehöll en rund brunn som såg ut att vara i betong. I brunnen såg det ut att finnas någon slags pump som var kopplad till en slang.
Tänker mig att man med all säkerhet kan göra lite snyggare installation av sladd, slang och lucka, men... Vad används detta till?

Är detta något man bör se upp på?

Mäklaren var lika påläst som mäklare brukar vara... :)

// Daniel
Pumpbrunn pga av att dräneringen inte gick att lösa med självfall.

Tack för supersnabba svar!

Huset ligger inte jättelågt, men lite. Det var tidigare äng där det idag är ett villaområde. En del av ängen är kvar, och sluttar mot villaområdet. Finns dock en del hus som ligger ännu lägre.

Stora frågan är väl: Ofarligt eller big no-no?
Dyra underhållskostnader i framtiden?
Tänker mig att så många tusenlappar kan väl inte pumpen kosta att byta ut den dagen den ger vika? (Gäller väl bara att man upptäcker det i tid....

R
D Daaaaaniel skrev:
Tack för supersnabba svar!

Huset ligger inte jättelågt, men lite. Det var tidigare äng där det idag är ett villaområde. En del av ängen är kvar, och sluttar mot villaområdet. Finns dock en del hus som ligger ännu lägre.

Stora frågan är väl: Ofarligt eller big no-no?
Dyra underhållskostnader i framtiden?
Tänker mig att så många tusenlappar kan väl inte pumpen kosta att byta ut den dagen den ger vika? (Gäller väl bara att man upptäcker det i tid....
Kolla upp grunden under huset. Garaget kommer du inte bo i.

• Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Kolla upp grunden under huset. Garaget kommer du inte bo i.
Hur undersöks detta rent praktiskt?
Av besiktningsprotokollet går att utläsa "Dränering runt grundmuren ca 1980. Metod i övrigt okänd."

Så mentalt är jag inställd på att i så fall behöva dränera runt kåken inom en snar framtid.

• Gilla
mindis och 1 till
  • Laddar…
finns det inga problem i huset orsakat av dålig dränering så behöver man inte dränera om även om den gamla dräneringen är från -39

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Justnu verkar bekymmret vara att gamla pumpen gått sönder och att husägren hängt i en ny vid sidan av och inte anslutet den på den tidigare installationen.

Helt ofarligt. Jag har två pumpgropar på tomten pga att det inte går att få fall på rören från dräneringen.

En ny pump kostar 450kr på Bauhaus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.