Vatten & Avlopp
Krilleman: Nej, det är så bra det kan bli efter dina förutsättningar! (y)
rävlyan: Absolut rätt tänkt Line in motor ut och jord på den som sitter i metallen på sidan
Hammarfall: [citat] Fick lov att kontrollmäta, 12mm. Slutade med att jag tvingade in den med hammaren, då kom de precis in, och inte som på 22mm där det var mellanrum mellan rör och klämring. Sen undrar jag hur sjutton jag ska kunna dra 22mm klämringskopplingarna på plats, ett och ett kvarts varv. Vi var två pers som drog för livet, ett varv efter wtt jag handdragit. Ska jag behöva använda
allexx: På sug sidan så lär du ha en 90graders vinkel koppling ner och sen en rak pem koppling för 25 eller 32mm pemslang. Sen en rak pemslangskoppling med utvändigt gänga som du skruvar i backventilen. Tänk på att ytterdian på kopplingarna inte får vara större än innerstan på rörspetsbrunnen och att om brunnen är ca 8 m djup så ska slangen inte bottna i brunnen då stor risk finns att
rävlyan: Väldigt snygga rör på utsidan , någon har målat bort det fula , dom rören är nog bra malätna från insidan Rören till höger är i plast och ser ut att vara av den skramliga typen , tunt gods Du kan täta akut med silvertape , skrapa lite försiktigt så det blir rent håller ett tag men kommer säkert tillbaka Till slut blir det byte
tibbster: Tack så mycket, då vet jag lite bättre vad jag ska leta efter. Lokala Bauhaus/K-Rauta borde väl ha kan jag tänka mig...
klimt: Finns det kommunalt va i området? I så fall kan du få anslutningsavgifter från kommunen
Krilleman: 10 meter är lätt värt att gräva fram och byta ut till plast! Jag tänker dessutom sticka ut hakan och säga att det blir billigare även fast man tar ut en betonghåltagare som spårar fram 10m i betonggolvet om man inte vill göra det själv! Är det nyrenoverat badrum i vägen så kan relining kanske vara ett alternativ. Men bara betongplatta typ "pannrumsgolv" så är det absolut inget att
Krilleman: WC-kopplingarna ser ut att fungera som du tänkt. Men Vatette badrumsfördelare har vanlig klämringsände uppåt. Så där behöver du 15mm mutter plus vanliga förminskningar 15x10. [bild]
mexitegel: Ja, faktiskt. Clas Ohlsson däremot går åt rakt motsatta hållet. Blir bara mer och mer egenimporterat krafs, de närmar sig Rusta med stormsteg.
1903: [citat] Tack, vi får se om vakuumkungen dyker upp!
JIMMEN: Ofta har butiker utgående sortiment eftersom vi byter modeller. Bra exempel är fmm 9000-serien som har rullat i olika versioner lääänge.
JIMMEN: Försök hitta ett rsk-nummer på tanken och skriv in på www.rskdatatbasen.se.
Krilleman: [citat] Jag har samma hos mig. Funkar kanon! Plastövergångarna tålde inte direkt solljus så bra så dom har även nu ersatts med varianter i metall. Gammal bild, men såhär blev det i originalutförandet: [bild]
rävlyan: Är det för kollektorslangar som jag tänker ?
useless: Det ska vara tätat inne i skåpet enligt dagens normer. https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 Eftersom inte spånskivan är särskilt vattentålig så är det nog inte så stor mening att täta mot läckage där. Däremot kan det vara bra att täta med fogskum eller liknande så att inte gnagare och annat kommer upp genom hålet.
rävlyan: [citat] Ta bort backventilen om det finns en , då kommer det inte att bli något vatten kvar i slangen , det som kan finnas kvar går tillbaka och ev. ut på grund av hävertfunktionen , är så lite som går tillbaka till ev en brunn att det inte har ingen betydelse
Frippegubben: Efter ett stopp i avloppet och efterföljande funderingar så börjar jag inse att det kanske drar ihop sig till att byta avlopp i huset. Det är frågan om att bila upp några meter av källargolvet samt gräva upp och lägga ner nya rör från huset och ut till det kommunala i gatan. Troligen passar jag på att lägga ny dagvattenledning samtidigt. Nu, det jag behöver hjälp med, är att hitta
josa100: För övrigt roade jag mig på jobbet med att läcksöka klämringskopplingar med helium och mass-spektrometer i en vakuum maskin. Kopplingar som man trodde var täta baserat på hur hårt de var dragna var inte helium täta (dock säkerligen vattentäta). Blev dock helt heliumtätt då de drogs åt.
NightRider: [citat] Hur gick det? Har behov av något liknande, men för bevattning. Är mest intresserad av att höra hur mycket tryck den dränkbara orkar trycka upp i hydroforen?
hempularen: Det går ju relativt enkelt att göra själv också, utom elen då alla kopplingar kan göras ”säker miljö” så man behöver inte oroa sig över egna tillkortakommanden med att få till en rörkoppling.
FredrikR: Löste det, då senast när jag "lagade" den hade fästet till ena flottören gått av, varpå jag löste det med att dra i en skruv... Nu var skruven borta och den krånglade på nytt. Med en ny skruv på plats funkar allt som det ska. :)
Demmpa: Röret som ventilaxeln går i verkar vara påtryckt på muttern, nu verkar det vara fastrostat, innan du börjar röra något så måste du hitta vattenmatningen. Om du lyckas få bort röret så bör det gå att byta packboxgarnet. Har du några nära grannar? Har du gemensamt bevattningsvatten med någon/några? Har du någon vattenpump någonstans som är inkopplad (inte cirkulationspumpen på
prototypen: Kondensatorn heter 9293 och sitter utvändigt med en sladd in i kopplingslådan. Vad som är viktigt är siffrorna före µF och spänningen (V) får inte vara lägre än den som sitter där. Kondensatorer finns tex hos ELFA. Protte
Staffans2000: [citat] Aha! Det är så det ser ut. Då faller naturligtvis mitt Biltemaringnyckeltips!
theboppers: Nämen nu ska vi se här - diffusorn ska ju inte snurra va, den ska ju sitt stumt och fint som den gör nu? Är det enbart 9244 som ska veva runt och pumpa vatten?
rävlyan: Om det tar bara 20 sek för att fylla till stopp så har du ingen luft i kärlet , då får pumpen hicka Har du ett rött eller blåt kärl så brukar det sitta en ventil ( är som en däckventil )under den svarta kåpan på topp , tryck lite lätt på pinnen då ska det pysa till och inget vatten komma , , pyser det så stäng av pumpen , öppna en kran , töm allt , fyll luft till ca 2,0 bar ,
Demmpa: håller med Jarlingar, ser ingen backventil, saknar även blandningsventil (behövs visserligen inte alltid) Är grenuttaget jordat? Hade varit bättre att byta ut enkeluttaget till ett dubbeluttag.