O
Planlösningen i min villa göra att jag har två badrum staplade på varandra samt ett kök direkt ovanför tvättstugan. Tanken är att ha en framledning till varje par. De är de enda vattenförbrukarna i huset. Det innebär att ledningarna först går till det undra badrummet och sedan vidare till det övre, samt först till tvättstugan och sedan till köket.

Min fråga är om jag skall ha samma dimension hela vägen eller om det är lämpligt att ha grövre framledning till och sedan ge ned i dimension vid avgreningarna. Det blir ju tre nivåer:
- Framledning
- Avstick till rummets fördelare
- Ledningar från rummets fördelare till förbrukarna

Tänker jag rätt eller krånglar jag till det i onödan?

Jag har just dragit nya tappvattenledningar i hela kåken, ska till att kopplas in om några veckor. Jag använda Uponors VVS handbok för att dimensionera ledningarna.
Kolla sid 27 i denna pdf: https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=7813A692413A4E4F91DF0FC1EC515318
Där kan du se flödet för de olika förbrukarna och summera dessa till en lämplig dimension på ledning. Men sedan står de en del matnyttigt om varmvatten och tiden de tar för att få fram det. Också en viktig faktor om det är långa avstånd.

Själv körde jag LK och valde 25mm PEX från vattenmätare till en fördelare, sedan 20mm från den fördelaren till två andra fördelare i huset. Och får dessa fördelare 16mm till förbrukarna.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.