Fuskjobb?

6k läst  40 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Är denna installtion fackmannamässigt utförd?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2010.JPG

Har precis köpt en bostadsrätt och det droppar från avloppröret från badrumshandfatet.
    Hålet från underskåpet är borrat för lång ut så att de fått kränga in VP-röret, det medför att det blir svårt att få helt tätt i tre olika skarvar.
    På insidan satt gamalt silkon som lossnade när jag tog bort alla rör.
    Ser ut som ett fusk jobb för mig?

När jag tarbort VP-röret ser det ut så här, finns springor mellan tätningen och det svarta röret.
    IMG_2021.JPG

Detta jobb är beställt av föreningen för ca 6 år sedan, garantin har gått ut men har läst att det går att reklamera 10 år bakåt i tiden.

Finns det någon som har kunskap?

Tack på förhand!

• Laddar…
  2. PNO
    Medlem · Nivå 12
    Nej, det där verkar vara en fullösning. Det vita röret är ett vitt avloppsrör och inget VP-rör. Sådan har man elkablar i och hade ett sådant använts så hade vi snackat fullösning av rang. Så allt som är vitt är i sak ok utfört.

Felet här är istället röret som försvinner in i väggen. Det sitter dels alldeles för nära hörnet, vilket både gör att det är svårt att koppla in något i det (som du märkt) och dessutom gör det svårt att få till tätskiktet. Dessutom så är röret snett kapat och dessutom inte avgradat. Bristen på avgradning gör att det lättare blir stopp. Till slut ser det svarta röret inte alls ut som något avloppsrör. Snarare som en PEM-slang, baserat på godstjocklek och färg. Det tjocka godset blir ytterligare en risk för stopp. Jag får dock reservera mig för att det kan finnas något slags svarta avloppsrör jag aldrig sett. Det vore intressant att se hur de löst anslutningen av det svarta röret till stammen inne i schaktet. Finns det någon inspektionslucka?

3. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar!

VP-rör :) , ja du ser vilken amatör jag är :)

Nej, det finns ingen inspektionslucka.

Ska jag då nöja mig med att köpa nya skarvar, gummiringarna på insidan är lite slitna?
    IMG_2025.JPG
    IMG_2010.JPG

4. C
    Medlem Nivå 2
    De svarta röret är böjbart mer som en hård slang, lite gummikänsla.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 11
    Att det inte blir tätt hänger nog ihop med att det svarta röret/slangen inte hör hemma där alls och kanske inte ens stämmer dimensionsmässigt. Finns det ingen inspektionslucka i schaktet där den svarta slangen försvinner in ?

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 9
    Såga ur lite mer i skåpet in mot väggen så får du iallafall lite bättre vinkel på röret.

7. C
    Medlem Nivå 2
    Tänkte också på det innan men var osäker, ska göra det nu.
    Det är vinkeln som gör att det blir svårt att få helt tätt.
    Tack för tippset!

8. C
    Medlem Nivå 2
    Det svarta röret har nog samma dimaeter som avloppsrören skarven är lite svårare att sätta på svarta röret/slangen, tror att det är vinkeln och det gummi liknande matrialet, kanske kan det diffa ca 0,5 mm mellan rören, har inget skjutmått i lägenheten, ska kolla senare.

Det finns ingen inspektionslucka i lägenheten men toalettstolen sitter i väggen och det finns en plaskopa med spolknappar, den borde gå att ta bort så att man ser in, kanske kallas det inspektionslucka?

9. C
    Medlem Nivå 2
    IMG_2026.JPG
    Det här är kanske en inspektionslucka?
    Vet inte hur man ska tarbort den eller om jag vill förörsöka då jag ändå inte vill göra något där inne.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 15
    Det är detaljer till toalettstolens spolmekanism och inte en inspektionslucka.

• Laddar…
  11. C
    Medlem Nivå 2
    Okej, tack för svar!

12. S
    Medlem · Nivå 11
    Fast öppningen kan ju vara stor nog för att se hur de löst det där inne? Det ser ju inte särskilt gammalt ut så man blir ju lite nyfiken på varför de löst det som de gjort. Ser det ut så där på utsidan kanske det är en likadan epalösning på insidan som på sikt står och droppar därinne och ställer till med nåt.

• Laddar…
  13. C
    Medlem Nivå 2
    Det har du rätt i Stefan, kanske borde kolla hur det ser ut där inne.
    Tack!

Är det bara att dra bort den, finns inga skruvar, någon som vet?

• Laddar…
  14. C
    Medlem Nivå 2
    Droppar det där inne så måste iallafall mitt bostadsköp ha ett 'dolt fel', tycker jag.

15. C
    Medlem Nivå 2
    Tänkte beställa nya skarvar till avloppsrören, ska jag beställa något silikon liknade att ha på rören för att få bättre tätning?

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: