E
El_Chefe: [citat] Hur gick det med vattnet? Vi hade samma/liknande bekymmer i vintras (SMV Kalmar). Inget kallvatten eller varmvatten i blandaren på övervåning, men toa och dusch funkade. Det var "bara" -15 ute.. Vi fick panik och maxade golvvärme och satte in värmefläkt i badrummet. Efter ett tag kom vattnet tillbaka. Kallt och varmt kom tillbaka samtidigt..
30 svar · 12,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Spruta i lite rostlösningsmedel mellan ventilaxeln och förlängaren, gör det i omgångar, till slut går det att ”knacka loss” förlängaren.
19 svar · 10,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Lite luddigt beskrivet. Du har alltså ett 12mm rör du tänkt sätt en ballofix på!? Vad är det för gänga på den lekande muttern på blandaren? 3/8" eller 1/2"?
2 svar · 1,9k läst
R
random_name: Jag börjar få problem med avloppet och vill spola. Den gängade delen är inte fastsatt i locket, eller så har den varit det men rostat av. @prototypen Antar få att jag måste skruva upp gängstaven, ta bort metallbågen och sedan på något vänster få upp locket?
5 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Dom vita avloppsrören lika så. Ca 1970-tal.
2 svar · 1,0k läst
·
W
Wilcan: [citat] Tom varit inne på biltemas hemsida och kollat dessa artiklar.. Vetifan vad jag missat, tack!
10 svar · 9,4k läst
·
E
Erik24: Hej, Är det någon som har erfarenhet av en s.k. sommarventil? https://www.rskdatabasen.se/kategori/va-armaturstangventiler/va-armatur/servisventiler/sommarhusventil-4303173-663 Funderar på denna lösning för fritidshus som skall få in kommunalt vatten. MVH / Erik
0 svar · 1,7k läst
O
olahall: Jag är i färd med att byta en gammal pump, till ett ”vattenspjut”...så jag kan vattna min gula gräsmatta... Tyvärr har muttrarna/gängerna rostat fast. Jag har lyckats med ren muskelkraft lossa en av dem, så jag har fått bort den gamla pumpen. Problemet nu är att det såklart är så att den nya pumpens anslutningar inte sitter på exakt samma ställen som den nya vilket innebär att
0 svar · 3,5k läst
M
Mats6565: Nej har en termometer sitter på vvb och den visar kallt även när jag testar att släppa ut vatten via säkerhetsventilen är det bara kallvatten
4 svar · 5,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Öppna kranen helt. Dra loss plastvredet. Därunder finns en sexkant du skruvar loss, och på den en packning. Dra ut, byt. Lätt som en plätt, och billigt! Läcker det även ur plastvredet kan du passa på och byta kranbröstet, då ingår även en kranpackning. Staffan
2 svar · 1,8k läst
·
R
rävlyan: Då är det en sugpunka någon stans , kan du lossa röret som går till filtren och sätta en slang på , och ha slangen i ett större kärl , ska var stort för att se om det kommer bubblor Det kommer att synas rätt bra om bubblor finns för att kunna se var dom kommer ifrån Kommer det luft om du stänger torrkörningsventilen ? Pumpen ska inte stoppa om du stänger mot filter och hydrofon
15 svar · 9,7k läst
·
S
Skua: [citat] Tack. Vintertid är det avstängt. Det finns även värmekabel i slangen, så systemet går att starta upp tidigt på våren. Maskiner är inget problem, men att komma dit med maskin är omöjligt. Väldigt brant... Ett sänke bör med lite ansträngning gå att få ut men trycket är stort med vårfloden, så det får va ansenlig storlek på det. Jag tror kanske mer på att försöka
7 svar · 2,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Du kan montera en tryckstötdämpare, men av egen erfarenhet tycker jag att den fungerar sisodär! I ditt fall kan slangarna vara orsaken till att det slår. En annan är dåligt klammade rör. https://www.sigro.se/sv/reservdelar-fmm/fmm-tryckstoetdaempare-(ansl.-g38).php Staffan
1 svar · 3,6k läst
·
R
rävlyan: Svårt att svara på , det beror på hur det går att bila upp brunnarna , om rören spricker eller inte , så länge dom ligger under golvet och inte rörs så håller dom nog Men bäst är alltid att byta till nya rör , men blir en massa extra jobb
3 svar · 5,2k läst
·
S
seniorkonsult: [citat] Det var inte där jag använder den.
24 svar · 53,0k läst
·
M
mikewse: Tack för de fina tipsen! Mycket riktigt hade stolpen de här valkarna på insidan: [bild] Jag hittade en sån där enkel blocknyckel som följde med en maskin vars skaft passade i hålet. Sedan skiftnyckel på den. Det satt fast ordentligt. Precis som Leif i Skåne sa så fick jag värma med varmluftspistolen tills det rök om grejerna runt omkring och muffen började byta färg innan det gav
16 svar · 10,5k läst
·
D
Dan Söderlund: Tack!
25 svar · 4,0k läst
·
J
JohnyS: Det tog ett tag att få iväg familjen för att kunna jobba ostört och sen åka ut till landet och låta det brinna. Jag bilade/skrapade bort en del av den gamla betongen, den var mestadels bara som hård sand. I med lite finbetong där rännformen skulle vara och i med formen av frigolit. Sen var det till att fylla upp och få fall mot formen. Tog två dar innan det brunnit nog för att ta bort
5 svar · 3,4k läst
·
T
teecer: 14m har jag köpt sedan ligger det kanske 4m nergrävt redan sedan tidigare så totalt 18m
19 svar · 13,4k läst
W
Wilcan: Hittade aldrig någon firma som hade det och dräneringen var heeelt igentäppt där jag tog upp det vid uppfarten (10 meter). Så det är ingen idé att ens försöka utan att förstöra något. Får ligga tills jag dränerar om. Ingen fukt eller konstig lukt i källaren. Ska dock byta ut både dräneringsrören och dagvattenrören där jag ändå öppnat upp nu. Ska dock se om jag kan hitta
3 svar · 6,0k läst
F
frenchie: Mitt bygge https://citrotech.se/images/index.php?/category/1
4 svar · 4,1k läst
prototypen
prototypen: På min FOKE är det en 1,5-2 mm springa mellan segmenten där man få in en skruvmejsel. Packning bytte jag inte då. Har renoverat en annan pump och då behövs nya packningar. Protte
13 svar · 6,1k läst
·
O
oneill: Köp dig två av dessa https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-avlopp/tillbehor/overgangskopplingar/altech-3109655-212 och sätt ett 110 emellan så är problemet löst. Skulle det droppa något i kopplingen gör det inget då det är ett dräneringsrör. Mvh Micke
26 svar · 5,5k läst
·
Stickan56
Stickan56: Liknande denna då? http://www.filtrena.se/pumpar/sankpumpar-for-gravda-brunnar Stickan
3 svar · 1,4k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] "GrBlue Pro är en serie med skärande pumpar av hög kvalité till bra pris designade av Pininfarina." Det är en sportig liten rackare,:cool:. Stickan
19 svar · 5,3k läst
·
S
Shad: Jag har en betongskiva utomhus ,ca 90mm tjock och letar efter en blandare som passar in där. De flesta når inte hela vägen ner för ett dra åt den ordentligt, och många har ingen förlängare.
0 svar · 679 läst
Stefan N
Stefan N: Ja, stödhylsor behövs.
1 svar · 1,5k läst
Stickan56
Stickan56: I FIN, S, N, DK så läcker inte kranarna.:rofl: Stickan
14 svar · 1,5k läst
·
Stickan56
Stickan56: [citat] Ok, om du rensar röret från hår och tvål så blir rörisen glad.:) Stickan
18 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, det är så bra det kan bli efter dina förutsättningar! (y)
18 svar · 16,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.