Hej!

Såg att det var en annan användare här som fått väldigt fin hjälp med kopplingar och annat för att installera blandare med diskmaskinsavstängning - så nu hoppas jag på samma geniala hjälp!

Blandaren och diskmaskin är detsamma som tidigare, vad som tillkommit är att jag måste "mellankoppla" armerade slangar då det tidigare var fasta rör. Vi har flyttat diskhon så fasta rör blir onödigt krångligt.

Jag har bilder på grejerna som jag lägger in och försöker ta det i någon slags ordning:

Två kopparvattenrör med armerade slanganslutningar och avstängningsventiler mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande rör (med hattar som extra säkerhet i nuläget)
Armerade slangars ändar hålls upp för visning mot en suddig bakgrund.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller två ändar av armerade slangar, avsedda för VVS-installation.
Skapa konto
Armera slang, "ände nr 1"
Hand håller två armerade slangar med metalliska yttre och sextiosexkantiga kopplingar för installation av blandare.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller två ändar av armerade slangar för VVS-installation.
Skapa konto
Armerad slang, "ände nr 2"

OBS! Har jag köpt "rätt" armerad slang, alltså är det kopplingar som sitter på som jag har någon nytta av?

Närbild på armerad slang för vattenanslutning med skadade rörändar och kopplingsgänga.
Skapa konto
Blandaren (med något tilltufsade rör efter en fight mellan mig och gamla diskhon för att få loss det hela)

För att slippa de 3 sedvanliga turerna till Bauhaus/Biltema/Jula etcetc, hade jag uppskattat väldigt om jag kunde få hjälp med vad det är jag behöver för att kunna koppla in och ihop allt igen.

Hade varit helt fantastiskt att få hjälp med detta!
Tack så länge!
Vänliga hälsningar,
O

Har du fått till inkopplingen av kranen?

De tilltuffsade rören på kranen måste du kapa av så de blir runda raka och fina. Då kan du få på ny klämring och får det tätt. Det hade varit enklare att kapa bort klämring och klämringsmutter innan.

Slangen har slätkoppling i ände 2 så den passar inte på dina inkommande ballofix/vatette kranar.
Du måste använda en koppling med slätända till dessa. Tex en ballofix/minikulventil med klämring i ena änden och slätända i andra, men du vill nog inte byta dessa...
Du verkar vilja undvika rör av någon anledning. Det finns kopplingar med två koniska ändar som kan skarva ihop två stycken klämkopplingsanslutningar. Annars så får du ha några rörbitar emellan. Glöm bara inte stödhylsor i alla rör och i kranens rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.