5 165 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Enskild brunn – vattentrycket borta utan direkt belastning
Ett rör ut från tanken , inget vatten ut någon stans då , ?? är det så
Edit du har vatten till andra ställen , kolla in var fördelningen från den slang/rör som går , det måste finnas några T-stycken som fördelar ut andra ställen med ventiler för att kunna stänga olika delar ,
Dum fråga kanske en ventil som är stängd av okunskap eller annat , du får leta
Edit du har vatten till andra ställen , kolla in var fördelningen från den slang/rör som går , det måste finnas några T-stycken som fördelar ut andra ställen med ventiler för att kunna stänga olika delar ,
Dum fråga kanske en ventil som är stängd av okunskap eller annat , du får leta
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag vatten inne, om än brunt!
Det var kranen bak på hydroforen som behövde vara öppen för att få igång det i huset. Konstigt, för till ladugården räckte det som sagt med kranen fram (men nåt skulle väl den andra vara till för.
Logga in
Skapa konto
Och medan jag skrivit har vattnet blivit klarare. Det tar sig, kanske blir matlagning istället för hämtpizza ikväll!
Är det månne någon som förstår varför det funkar nu igen? Min hypotes har ju varit att hydroforen inte alls varit i spel, utan att vattnet gått direkt från pumpen, men det rimmar illa med att vattnet till huset kommer från den bakre tappen på hydroforen, som vad jag kan se saknar direktkoppling till pumpen.
PÅ ditt foto nr 3 i början så syns en slang som kommer från ( troligtvis ) samma rör som trycvakten sitter men under ,
Den går nog ut till andra ställen , och inget fel med det , pumpen trycker in i tanken samtidigt som den slangen får vatten , stängs det ute så fyller det tanken som normalt och pumpen stannar vid fullt tryck , det är paralellkopplat , så du behöver inte tänka på
hur pumpen startar/stoppar det sköter sig själv och påverkan för pumpens gångtid är bara om du tar ut mycket vatten på annat ställe .Blir inget mera slitage på den kopplingen , Ät diska och var glad , du är hemma nu som det sägs och klar
Den går nog ut till andra ställen , och inget fel med det , pumpen trycker in i tanken samtidigt som den slangen får vatten , stängs det ute så fyller det tanken som normalt och pumpen stannar vid fullt tryck , det är paralellkopplat , så du behöver inte tänka på
hur pumpen startar/stoppar det sköter sig själv och påverkan för pumpens gångtid är bara om du tar ut mycket vatten på annat ställe .Blir inget mera slitage på den kopplingen , Ät diska och var glad , du är hemma nu som det sägs och klar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Ja, nu återstår bara att förstå vad jag gjort och hur det funkar. 
Jag trodde att allt skedde på framsidan av hydroforen. Där sitter som sagt en t-koppling där vatten kommer nerifrån pumpen, och åt ena hållet går till och från hydroforen och åt andra (trodde jag) till de olika tappställena. Men för att få vatten till huset behövde jag även ha kranen på baksidan av hydroforen öppen, så nu vet jag inte hur det är kopplat. Men det är, som sagt, överkurs. Nu är det dags att sätta sig och njuta av naturen istället.
Go’kväll!
Jag trodde att allt skedde på framsidan av hydroforen. Där sitter som sagt en t-koppling där vatten kommer nerifrån pumpen, och åt ena hållet går till och från hydroforen och åt andra (trodde jag) till de olika tappställena. Men för att få vatten till huset behövde jag även ha kranen på baksidan av hydroforen öppen, så nu vet jag inte hur det är kopplat. Men det är, som sagt, överkurs. Nu är det dags att sätta sig och njuta av naturen istället.
Logga in
Skapa konto
Go’kväll!
Om du tänker så här , en pump , ett rör in från pump till tanken på det röret sitter ett annat rör som går ut någonstans och på baksidan sitter ett rör mot tanken , då blir det samma uppsamling för vatten i tanken , bara att det i röret på framsidan kommer vattnet att gå baklänges när pumpen inte går , Vatten har inte ont i ryggen så det går alltid lättaste vägen
Allt fungerar som det ska , ha en bra en kväll och koppla av
Allt fungerar som det ska , ha en bra en kväll och koppla av
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden