Vi har en PEM slang som är dragen under mark från hus till brunn. De sista få meterna innan brunnen är dock djupet lägre än övriga sträckan. Rörmockaren sa att vi kunde trä på lite rörisolering för att förhindra att vattnet ska frysa. Så jag köpte några meter rörisolering på JULA och trädde på rören. Sedan lade jag tillbaka makadam ovanpå det och jord ovanpå. Än är det inte helt igengrävt. Nu fick jag höra att sådana här rörisoleringar kanske inte håller så länge under mark. Att de kanske går sönder med tid osv. Inte en långsiktig lösning.

Vad jag undrar är om det är ok att lägga rörisoleringen rakt ner i mark som jag gjort? eller borde jag gjort något annat? kanske tejpat runt? eller lagt i rör isället? typ 75mm gråa rör (med isolering på).

• PEM-slang med rörisolering i öppet dike under mark, omgivet av makadam och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad PEM-slang dragen under marken i en grävd grävning nära en brunn, ovanpå ligger makadam.
    Skapa konto
R
Den isoleringen kommer att suga vatten och isolera sämre i mark ,det som går att göra är att linda runt byggplast ca 4 varv och .
tejpa skarvarna samt ändarna , har gjort så på mina slangar till brain på Värmepumpen och dom är torra
Har du möjlighet till att lossa slangen och trä ett avloppsrör över och sätta gummitätningar i ändarna som passar slangen så är det bäst
Det finns tätningar som passar har standardmått , SE även till att du får någon form av grus runt så vatten som kommer ner rinner bort och inte slangen ligger som i en bassäng
Hur djupt är det ,tjälen går inte så djupt på dina breddgrader

D09
Jag är ingen expert på det där men man väl lägga cellplast ovanpå om man är osäker?

Kylan vill väl ta sig hyffsat uppifrån och ner?

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Röret är inte monterat vid brunn än så det är lätt att trä över rör. Ni tänker då att jag behåller rörisoleringen (förutsatt att den är torr och i bra skick) och trär på ett avloppsrör över och säkrar med gummipackningar i ändarna? Samt ev lägger lite cellplast ovanpå innan jag täcker över med jord. Jag skulle gissa att djupet är runt 60cm som lägst och därefter blir det djupare. Över 1m ca 6m ifrån brunnen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det bästa är att lägga 600mm breda skivor av cellplast ovanpå slangen 50 eller helst 100mm tjocka. Det du har lagt är inte optimalt, men det kan vara tillräckligt för att det inte ska frysa. Det är flera faktorer som påverkar det, bland annat var i landet du bor, omgivande material och hur länge vattnet blir stillastående i slangen när det är kallt. Rörskålsisolering en hjälper helt klart till, men hur mycket är svårt att svara på.

Väljer du att inte gräva om det som du redan har fyllt igen: gör en ritning och mät hur många meter som du har isolerat på respektive sätt så bli det lättare den dagen det eventuellt fryser, om det ens inträffar.

• Gilla
Olle A
  • Laddar…
Lägg cellplast ovanpå, det vet vi att det fungerar.

Protte

Mikael_L
Jag säger samma sak, lägg cellplastskivor ovan.

Det dummaste med rörisolering är att den isolerar lika mycket mot kylan uppifrån som värmen nerifrån, Den enda nyttan man får är att när tjälen väl tagit sig ner till aktuellt djup så klarar sig vatten som nyligt spolats genom sig några timmar extra innan det sjunker under noll grader.
Dvs ska rörisoleringen göra någon nytta måste det spolas vatten genom lite då och då, för blir vattnet stilla fryser det ändå efter några timmar.

Men cellplast endast ovanför röret är bra, då hindrar man tjäle att tränga ner och värmen från djupet kommer upp mot ytan under isoleringen. Lägg åtminstone såpass brett med cellplast att röret kommer innanför en 45° linje mätt från cellplastens kant.
Jag bifogar en grovt tillyxad bild i paint som förhoppningsvis går att förstå, som visar hur jag menar.
Illustration av värmeisolering med cellplast ovanför ett rör i marken för att förhindra tjäle.
Skapa konto

Enda felet med Mikaels bild är att cellplasten ska ligga direkt mot röret.

Protte

Mikael_L
Det blir bra dikt mot röret, men i vilket fall ska aldrig isoleringen ligga högre över röret än att man upprätthåller den där 45° linjen från isoleringens kant, detta för att när tjälen passerat isoleringens kant så breder tjälen sig en bit in under isoleringen.

Det är nämligen inte alltid praktiskt möjligt att lägga isoleringen dikt mot röret i hela dess längd.

R
C chokonanana skrev:
Röret är inte monterat vid brunn än så det är lätt att trä över rör
På den breddgrad som TS tydligen bor ,går inte tjälen ner så djupt om det inte plogas eller skottas ovanför , klart det finnas snö ochså ,
Slangen är inte kopplad än , du kan välja på att trä ett rör över så den isolering du satt på håller sig torr ( den isoleringen suger vatten ) då kommer det att hålla utan att frysa , det är en permanetbostad som jag uppfattar det , vattnet kommer inte att stå stilla långa stunder om man ska räkna på sådant , Du kan om du vill lägga som dom säger några skivor över , men ta då inte den billiga cellplasten , den suger vatten mycket bra , det finns annan sort som är för att lägga i mark

Jättetack för alla svar! Jag i skaffar cellplast direkt och gör om!

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.