3 854 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vakuum i köksho/avlopp
hej alla!
Har ett litet problem i vårt nya kök.
Efter snart 4månaders användning i vårt nya kök, så uppstår det (vad jag upplever) ett vakuum i vasken.
Dvs vissa dagar kan man spola i vasken i tio sekunder, där efter fylls det upp, likt ett stopp. Jag har exprementerat och kollat lite olika saker. Men det jag kommer fram till är, att när jag lossar lite på det flexibla röret (ifrån vattenlåset) ner till själva muffen 50-70 som sitter på 70 röret undertill. Så rinner det ner fel fritt. Med andra ord, där blir något typ av vakuum. Är det övertryck eller undertryck? Kan man lösa det på något vis?
Har ett litet problem i vårt nya kök.
Efter snart 4månaders användning i vårt nya kök, så uppstår det (vad jag upplever) ett vakuum i vasken.
Dvs vissa dagar kan man spola i vasken i tio sekunder, där efter fylls det upp, likt ett stopp. Jag har exprementerat och kollat lite olika saker. Men det jag kommer fram till är, att när jag lossar lite på det flexibla röret (ifrån vattenlåset) ner till själva muffen 50-70 som sitter på 70 röret undertill. Så rinner det ner fel fritt. Med andra ord, där blir något typ av vakuum. Är det övertryck eller undertryck? Kan man lösa det på något vis?
Det låter exakt som den klassiska nästan stopp längre ned. Vanligen är det fett som kloggar köksledningen men det kan också vara påväxt från det näringsrika vattnet från kökshon.
Lösningen heter spolning. Eventuellt kan det fungera med stora mängder med kokande vatten. Koka upp så många liter du kan på spis och i vattenkokare. Häll ned så fort som möjligt och hoppas att fettproppen släpper.
Det som händer är att när du börjar spola så finns det endast ett litet hål öppet längre ned i avloppet. Spolvattnet fyller ledningen ovanför hålet för det är för litet för att hantera vattenflödet. Nu kan får du ett problem med luften i avloppsledningen som inte har någonstans att ta vägen, den är fångad mellan vattenspegeln längre ned och vattenlåset ovanför. Vattnet börjar rinna sakta i avloppet i hon.
Lösningen heter spolning. Eventuellt kan det fungera med stora mängder med kokande vatten. Koka upp så många liter du kan på spis och i vattenkokare. Häll ned så fort som möjligt och hoppas att fettproppen släpper.
Det som händer är att när du börjar spola så finns det endast ett litet hål öppet längre ned i avloppet. Spolvattnet fyller ledningen ovanför hålet för det är för litet för att hantera vattenflödet. Nu kan får du ett problem med luften i avloppsledningen som inte har någonstans att ta vägen, den är fångad mellan vattenspegeln längre ned och vattenlåset ovanför. Vattnet börjar rinna sakta i avloppet i hon.
Okej, ja och det tycker jag låter logiskt, men så fort jag släpper vakuumet. Dvs när jag tillsätter luft efter vattenlåset, så flödar det på hur bra som helst och det visa inga tendenser på att rinna långsamt eller vara något ”stopp” eller e det bara jag som är trögfattad och inte fattar hur detta funkar? 
Nej då, du är inte trögfattad, vi är många som undrat över detta fenomen.Thyro89 skrev:
Okej, ja och det tycker jag låter logiskt, men så fort jag släpper vakuumet. Dvs när jag tillsätter luft efter vattenlåset, så flödar det på hur bra som helst och det visa inga tendenser på att rinna långsamt eller vara något ”stopp” eller e det bara jag som är trögfattad och inte fattar hur detta funkar?![]()
Svaret är att du har en ganska stor volym i röret innan stoppet. Spolar du tillräckligt kraftigt kommer röret p g a stoppet inte klara av vattenflödet och att fyllas och slutligen svämma över. (Men i och med att det är ett nytt kök så är det säkert snålspolande kran så detta inte är görligt i alla fall.)
Okej, så det enda alternativet är att spola rent i rören? Hur funkar det om man hade satt en avstickare med vacuumventil under vasken? Bu och bä? Jag förstår ju att risken är (om där är en propp längre fram) att vatten nivån stiger ändå.
Men jag fastnar lite i spåret att vattnet flödar som om inget skulle kunna hindra det, så fort man bara glipar (tillsätter lite luft) nere vi kröken mellan flexröret och 50mm röret.
Man är ju nästan lite sugen på att gå ner med en kamera för att titta.
Men jag fastnar lite i spåret att vattnet flödar som om inget skulle kunna hindra det, så fort man bara glipar (tillsätter lite luft) nere vi kröken mellan flexröret och 50mm röret.
Man är ju nästan lite sugen på att gå ner med en kamera för att titta.
Spola rent och få bort proppen innan du får generalstopp. Det blir så mycket tråkigare i vardagen...Thyro89 skrev:
Men du kan testa direkt med en massa kokande vatten enligt ovan. Det har funkat för vissa (om det är en fettpropp som det varma vattnet lyckas lösa upp).
Klicka här för att svara